Het lijkt niet altijd even makkelijk, maar ook met een klein budget kun je lekker en gezond eten. Het vergt alleen wat meer creativiteit en planning, want met een aantal simpele tips en handigheidjes kun je gemakkelijk geld besparen. Daarom hebben wij van Afvallen met Nederland 10 budgettips voor jou op een rijtje gezet!

Allereerst, wat verstaan wij onder gezond eten? Bij gezond eten krijg je voldoende voedingsstoffen (vitamines, mineralen, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels) binnen. Deze krijg je voldoende binnen door gevarieerd te eten uit de volgende productcategorieën:

  • Groente én fruit
  • Brood, graanproducten en aardappelen
  • Vlees(vervangers), vis, peulvruchten, ei, noten en zuivel
  • Smeer- en bereidingsvetten
  • Vocht

Wil je hier meer over weten? Kijk dan eens naar dit artikel.

10 tips om goedkoop je boodschappen te doen

1. Kijk eerst in je voorraadkast

Bekijk voordat je boodschappen gaat doen eerst in je voorraadkast, koelkast en vriezer om te zien wat je nog in huis hebt. Probeer om de producten die je nog op voorraad hebt, te verwerken in je weekmenu. Met overgebleven groenten kun je bijvoorbeel een heerlijk soepje op tafel zetten!

2. Aanbiedingen in de supermarkt

Bedenk weekmenu’s met de aanbiedingen van jouw supermarkt. Als bijvoorbeeld de broccoli in de aanbieding is, maak dan een lekker recept met broccoli. Bijvoorbeeld dit recept met kip, mozzarella en tomaat. Zo kun je eigenlijk met alle aanbiedingen van de supermarkt maaltijden bedenken en een stuk voordeliger eten. Laat je alleen niet verleiden door aanbiedingen van ongezonde producten zoals chips, snoep, koekjes en gebak.

3. Huismerk

Kijk eens wat vaker naar de onderste schappen in de supermarkt. Daar liggen vaak de producten die minder bekend zijn en producten van het huismerk. Zo kost spaghetti van een A-merk bijvoorbeeld € 1,20 en van het huismerk maar liefst € 0,59. Dat scheelt € 0,61 op een pak spaghetti. Als je prijzen vergelijkt, kijk dan ook eens naar het verschil in prijzen per kilogram! Het kan zomaar zijn dat een grote verpakking uiteindelijk een stuk voordeliger is (en daar kun je ook weer vaker van eten).

4. Snij je groenten en fruit zelf

Verse groenten en fruit die je zelf moet snijden zijn vaak een stuk goedkoper dan de voorgesneden groenten en fruit in de koeling. Snij je groenten en fruit daarom zelf! Heb je niet veel tijd of heb je geen zin om na je werk ook nog eens alles zelf te moeten snijden? Snij je groenten bijvoorbeeld in het weekend of op een vrije dag, blancheer de groenten en vries alle gesneden en geblancheerde groenten per porties in. Dan is het de rest van de week alleen nog een kwestie van verwerken in je maaltijd!

5. Groenten uit de vriezer of een potje

Groenten uit de vriezer, pot of blik zijn een gezonde keuze, een uitkomst als je weinig tijd hebt en lekker betaalbaar. Een klein nadeel aan groenten uit pot of blik, is dat er vaak suiker aan toegevoegd wordt. Klaar met suiker? Laat de potten en blikken waar suiker aan is toegevoegd staan! Er zijn genoeg ingeblikte groenten die geen toegevoegde suikers bevatten. Wil je meer lezen over groenten uit de vriezer, blik of pot? Kijk dan eens naar dit artikel.

6. Eet wat vaker vegetarisch

Peulvruchten zijn een goedkoop, gezond en duurzaam alternatief voor vlees. Kies daarom wat vaker voor peulvruchten als bonen, linzen, kikkererwten en peulen. Ook eieren zijn voordelige en goede vleesvervangers.

7. Vermijd ongezonde voeding

Producten als snacks, snoep, frisdrank en alcohol zijn ongezond en vaak behoorlijk duur. Kies eens wat vaker voor kraanwater, thee en koffie. Ook tussendoortjes als fruit en noten zijn voedzamer en vaak goedkoper dan snoep en snacks.

Vind je water maar saai? Je kunt ook zelf lekkere en goedkope drankjes maken, kijk maar eens naar dit artikel.

8. Maak een boodschappenlijst

Met een boodschappenlijst koop je minder snel iets wat je niet nodig hebt. Zorg ervoor dat je boodschappenlijst een bepaalde structuur heeft, bijvoorbeeld op afdeling van de supermarkt. Zo wordt de verleiding kleiner om producten te kopen die niet nodig zijn.

9. Doe boodschappen na een maaltijd

Ga pas boodschappen doen als je gegeten hebt. Als je trek hebt, ben je namelijk eerder geneigd om extra (lekkere) boodschappen mee te nemen en dat is natuurlijk nergens voor nodig!

10. Haal boodschappen voor een hele week

Plan vooruit! Bedenk wat je deze week allemaal wilt eten en haal meteen alle boodschappen in huis. Je bent vaak veel meer geld kwijt als je elke avond naar de supermarkt sprint om boodschappen te halen voor het avondeten.

Zoals je kunt lezen, zijn er dus genoeg mogelijkheden om lekker, gezond en toch goedkoop te eten. Met een beetje creativiteit kom je een heel eind. En vergeet niet, je hebt het helemaal zelf in de hand. Succes met het maken van jouw keuzes!

#Gewoondoen