succesvol afslanken

Teruggevallen in je oude eetgewoontes? Ga je na het weekend weer opnieuw beginnen? Ho stop! Wacht nog een week langer! Pak het nu eens goed aan, een goede voorbereiding is immers het halve werk. Zet de volgende zes stappen voordat je opnieuw een poging doet.

Zet de voordelen van afvallen op een rijtje.

Iedereen heeft andere – diepliggende – redenen om af te vallen. De een wil er enkel beter uit zien, de ander heeft een hoge bloeddruk of knieklachten waar hij vanaf wil. Het is belangrijk dat jij voor jezelf jouw eigen redenen helder hebt. Maak een motivatiekaart: een lijst met jouw redenen. Welke gevolgen heeft afvallen voor: je lichaam, je gezondheid, je zelfbeeld, je energieniveau en je hobby’s? Deze lijst lees je voortaan iedere ochtend en avond door. Houd hem bij de hand voor moeilijke momenten, je kan jezelf hiermee op elk moment motiveren!

Maak tijd en energie vrij.

Je agenda link je misschien niet 1, 2, 3 aan een gezond eetpatroon. Toch is hij van cruciaal belang als je deze afvalpoging wil laten slagen! Afvallen kost tijd en energie. Pak je agenda erbij en bedenk waar jou knelpunten liggen. Haal je bijvoorbeeld vaak een (ongezonde) lunch op het werk omdat je geen tijd had om een gezonde lunch klaar te maken? Zorg er dan voor dat je iedere ochtend wat eerder op staat. Of plan de avond van te voren wat tijd in om je lunch (en ontbijt!) alvast klaar te maken. Ook je sportactiviteiten kan je inplannen in je agenda, het is een stuk moeilijker om je sportmoment uit te stellen als je deze hebt genoteerd in je agenda. Tip: maak een sportafspraak met een vriendin of je partner, dan kan je er niet meer onderuit komen!

Kies een beweegplan

Het is slim om je beweegmomenten in te plannen. Maar nóg slimmer is het om van te voren precies te weten wat je wil gaan doen. Dit kan een zelfstandig trainingsschema, een leuke wandelroute, of een bepaalde les in de sportschool zijn die je wilt gaan volgen. Tip: Als premiumlid heb je toegang tot de nieuwe beweegoefeningen van Afvallen met Nederland. Inclusief duidelijke filmpjes van de oefeningen, die je overal kunt uitvoeren!

Ontdek het verschil tussen honger, trek en eetdrang

Met Afvallen met Nederland val je af zonder hongergevoel. Wel kan je trek of eetdrang hebben. Bij trek heb je niet echt honger, maar eet je omdat er iets te eten is. Bij eetdrang kan je zowel lichamelijk als emotioneel een grote hunkering naar eten hebben. Verwar dit niet met honger; dit heb je enkel als je meerdere uren niet gegeten hebt en je maag leeg is. Omdat je bij Afvallen met Nederland tussendoortjes eet zul je hier geen last van hebben. Wanneer je wéét dat je geen honger hebt is het makkelijker om eten te laten staan. Tip: Als het ergens tussen de 20 minuten en die uur geleden is dat je voor het laatst een redelijke maaltijd gegeten hebt en je hebt toch behoefte aan eten, dan heb je waarschijnlijk trek of eetdrang.

Overwin je eetdrang

De enige manier om ervoor te zorgen dat je minder vaak en minder erg last hebt van eetdrang is door er niet meer aan toe te geven. De meeste mensen hebben de eerste paar weken van een nieuw eetpatroon regelmatig last van eetdrang. Je eetdrang zal afnemen zodra je besluit om dat je echt niet gaat afwijken van je dieet. Maar let op: je eetdrang zal toenemen wanneer je blijft twijfelen of je dat lekkers wel of niet gaat nemen. Gebruik, wanneer je last hebt van eetdrang of trek, altijd je motivatiekaart van stap 1!

Maak een plan

Plannen wat je eet is absoluut noodzakelijk. Zeker in de eerste periode van je dieet: je wilt je immers een nieuwe gezonde leefstijl aanleren. Dat gaat niet lukken vanuit de losse pols. Afvallen met Nederland helpt je daarbij. Wij hebben een uitgebreid plan voor je klaar staan! Met meer dan 300 dagmenu’s hoef jij niet meer na te denken over wat je gaat eten. Weet je wat nog belangrijker is dan het hebben van een plan? Dagelijks bijhouden wat je daadwerkelijk gegeten hebt! Zo kan je zien waar je valkuilen liggen. Daarnaast helpt het om extra gemotiveerd te blijven!

Denk je dat je jouw dieet ook wel kan volgen zonder deze stappen te ondernemen? Dat is misschien wel zo, maar waarom zou je de kans op succes niet groter maken? Je eerdere pogingen zijn tenslotte niet volledig gelukt, dus moet je het anders aan gaat pakken. Heel veel succes!

Bron: Beck’s dieetoplossing – Judith S. Beck.