Veel mensen die een koolhydraatarme levensstijl aanhangen vinden het soms lastig om ook buiten de deur koolhydraatarm te eten. Als ze bijvoorbeeld een restaurant bezoeken of bij vrienden en familie op bezoek gaan laten ze de koolhydraatarme levensstijl al snel even los omdat ze het idee hebben dat je dit buiten de deur minder makkelijk kunt volgen. Ze voelen zich bezwaard om ergens om een koolhydraatarme optie te vragen of ze denken dat deze wellicht niet beschikbaar is.

 

En dat is dus ontzettend zonde, want juist bij een koolhydraatarme levensstijl is het zo belangrijk om deze door te voeren voor het beste effect maar ook om vervelende klachten zoals buikpijn en een opgeblazen gevoel te voorkomen! Dit is juist ook vaak de reden dat veel mensen een koolhydraatarm dieet volgen doordat ze hier zoveel voordeel van ervaren voor hun lijf. Het is dan natuurlijk heel erg zonde om dit tijdelijk los te laten en hier ook echt last van te krijgen!

 

Vandaar dat wij je in deze blog graag een aantal tips willen geven om je koolhydraatarme levensstijl ook buiten de deur goed vol te kunnen houden! En wist je trouwens dat dit ook nog eens makkelijker is dan je misschien denkt!

 

Het belang van het volgen van een koolhydraatarme levensstijl

 

Veel mensen die een koolhydraatarm dieet gaan volgen zijn al na een korte periode overstag. Dit heeft eigenlijk een hele simpele reden, ze ervaren onwijs veel gezondheidsvoordelen sinds ze deze manier van voeding zijn gaan volgen! Ze voelen zich vaak minder opgeblazen en moe en hebben een stuk minder last van vage klachten zoals hoofdpijn en buikpijn. Daarnaast voelen ze zich een stuk fitter en energieker en merken ze bijvoorbeeld een verbetering aan hun huid en haar. Genoeg reden dus om deze manier van voeding vol te houden en om hier fan van te zijn met zoveel voordelen!

 

Het is dan ook zeker heel belangrijk om deze levensstijl te volgen en om deze door te voeren in verschillende aspecten van je dagelijks leven en voor veel mensen zit hier een moeilijkheid in. Zij vinden het bijvoorbeeld prima om deze manier van voeding thuis vol te houden maar komen in de problemen zodra ze buiten de deur zijn. dit is natuurlijk ontzettend zonde want hierdoor gaan ze zichzelf niet alleen minder goed voelen maar zitten ze ook nog eens het resultaat van deze levensstijl voor zichzelf in de weg. Gelukkig kan dit ook anders en hoe je dat aanpakt laten wij je dan ook graag zien!

 

Vraag naar de mogelijkheden

 

Een heel vaak gehoorde reden voor het niet volgen van een koolhydraatarm dieet buiten de deur is het feit dat veel mensen niet durven te vragen naar de mogelijkheden. Ze voelen zich enorm bezwaard als ze ergens anders vragen om een koolhydraatarme optie en willen dat dan ook liever voorkomen! Zo graag zelfs dat ze het ervoor over hebben om dan maar liever een keer niet koolhydraatarm te eten en hier buikpijn van te krijgen.

 

Dit is natuurlijk helemaal niet slim. Vaak ervaart de ander het helemaal niet als vervelend als jij netjes ergens anders om een koolhydraatarme optie vraagt. En vaak zijn mensen ook helemaal niet op de hoogte van het feit dat jij liever koolhydraatarm eet. Op het moment dat je hier dus open en eerlijk over bent en vraagt naar een koolhydraatarme optie kun je een hoop ellende voorkomen! Vaak is er dan zeker wel een koolhydraatarme optie beschikbaar waardoor jij dus ook buiten de deur prima koolhydraatarm kunt eten en jezelf dus voor niets druk hebt gemaakt en dat is natuurlijk wel heel erg zonde!

 

Het loont dus echt wel de moeite om als je buiten de deur eet even naar de mogelijkheden te vragen. Er is vaak echt veel meer mogelijk dan dat jij misschien denkt!

 

Maak de beste keuze

 

Maar het kan natuurlijk ook gebeuren dat je bij een restaurant terecht komt waar geen koolhydraatarme keuze te maken valt. En wat kun je dan nog doen? Gelukkig is er ook dan een handige oplossing. Je kunt namelijk dan prima een gerecht kiezen waarbij je de koolhydraten zoveel mogelijk weg laat. Op deze manier maak je dus de beste keuze!

 

Als je bijvoorbeeld een gerecht kiest met vlees, kip of vis dan krijg je hier vaak frietjes bij geserveerd en verse groenten, laat dan de frietjes staan en eet alleen je vlees, vis of kip op en de groenten. Op deze manier maak je dus een hele verstandige keuze. Ook is het slim om gepaneerde gerechten te vermijden aangezien hier altijd veel koolhydraten inzitten. En uiteraard is het ook wel zo slim om het broodplankje aan het begin van de maaltijd te laten staan,

 

Maar zoals je ziet zijn er dus verder echt wel wat slimme keuzes te maken waardoor ook jij prima kunt genieten van een heerlijke maaltijd buiten de deur zonder daarmee meteen heel je koolhydraatarme dieet in de war te schudden!

 

Vooraf contact opnemen

 

En een andere optie om te voorkomen dat je straks met een gerecht vol koolhydraten voor je neus zit, is om het restaurant of de vrienden of familie waar je gaat eten alvast in te lichten. Op deze manier hebben zij de tijd en ruimte om een koolhydraatarme optie voor jouw te verzorgen en is er dus helemaal niks aan de hand!

 

Het is dus zeker heel slim om vooraf contact met het restaurant op te nemen zodat zij hier rekening mee kunnen houden. Vaak kunnen zij al met een paar simpele aanpassingen aan een gerecht ervoor zorgen dat het ook geschikt is als je koolhydraatarm eet en dat is natuurlijk wel zo prettig!

 

Hetzelfde geldt voor als je bij familie of vrienden gaat eten, het is slim om ze op de hoogte te stellen van jouw levensstijl zodat zij hier rekening mee kunnen houden. En blijkt nou dat dit niet mogelijk is dan zou je ook altijd nog kunnen beslissen om je eigen eten mee te nemen!

 

Maar het is dus in ieder geval wel zo handig om het vooraf aan te geven en vaak is er dan veel meer mogelijk dan je misschien op het eerste oog denkt!

 

De juiste informatie

 

Een andere handige tip is om voordat je naar een restaurant gaat eerst goed thuis alvast de kaart te bekijken. De meeste restaurants hebben tegenwoordig hun volledige menu online staan zodat je hier alvast een kijkje bij kunt nemen. Op deze manier weet je al van tevoren welke keuzes je straks hebt en kun je hier alvast over nadenken.

 

Zo kun je er dus voor zorgen dat je kiest voor een heerlijk gerecht met niet al teveel koolhydraten, of zelfs koolhydraatvrij. Maar ook kun je zo eventueel kleine gerechtjes combineren of een gerecht kiezen en daar wat bij weglaten. Het is natuurlijk heel vervelend als je op de avond zelf geen keuze kunt maken en heel lang moet wikken en wegen terwijl de rest van je gezelschap al een keuze heeft gemaakt. Om dit dus te voorkomen is het heel handig om alvast thuis zelf een kijkje te nemen!

 

Koolhydraatarm eten buiten de deur

 

Zoals je dus wel kunt zien is het eigenlijk prima te doen om buiten de deur koolhydraatarm te eten. Wel is het zo dat je met een aantal factoren rekening moet houden. Ten eerste is het gezegde echt waar, een goede voorbereiding is het halve werk en dat klopt ook echt. Als jij jezelf goed voorbereid dan weet je wat je te wachten staat en welke keuzes je kunt maken. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

 

Ook kun je bij zowel een restaurant als bij je vrienden alvast aangeven wat je graag zou willen eten en drinken op deze manier kunnen zij dus ook rekening houden met jou levensstijl en dit zorgt ervoor dat jij gewoon je eigen voedingspatroon aan kunt houden en dat is natuurlijk heel prettig!

 

Maar daarnaast staan er vaak ook genoeg gezonde keuzes op het menu en desnoods laat je wat producten weg uit een gerecht. Als je bijvoorbeeld voor een vlees, vis of vega gerecht kiest dan is het heel makkelijk om de aardappeltjes of patat die daar vaak bij geserveerd worden over te slaan. Op deze manier kun je dus toch gewoon een gerecht van de kaart bestellen zonder dat je meteen aan de koolhydraten moet. Ook kun je soms een voorgerecht in een grotere portie laten komen zodat het als hoofdgerecht kan dienen. Dit zien we bijvoorbeeld vaak bij salades of andere koude voorgerechten. Deze kunnen vaak prima in een hoofdgerecht portie komen en zo eet je dus toch koolhydraatarm!

 

Kortom ook buiten de deur kun je prima je koolhydraatarme levensstijl aanhouden, wel vraagt het inderdaad wat meer voorbereiding maar als je jezelf hier goed op instelt is dit prima te doen en kun je zeker weten een fijne avond beleven! Laat vooral weten dat je deze levensstijl aanhangt zodat je de juiste keuze kunt maken en alle mogelijkheden kunt zien! En wederom, het zal je verbazen hoeveel er dan mogelijk is!

 

 

 

 

VERNIEUWD!

ONS 10-WEKEN AFSLANKBOEK