Als je begint met een koolhydraatarm voedingspatroon dan kan het vaak best even zoeken zijn waarmee je nu het beste de bekende koolhydraten kunt vervangen. Veel gerechten bevatten aardappelen, pasta of rijst als hoofdbestanddeel en het kan dan best een puzzel zijn om hier goede en vooral ook smaakvolle vervanging voor te vinden.

 

Maar wist je dat er juist heel veel heerlijke producten zijn waarmee je deze koolhydraten zonder problemen kunt vervangen! En wist je dat veel producten hiervan ook nog eens boordevol vitamines en gezonde voedingsstoffen zitten! Op deze manier is het dus ook nog eens zo dat je jouw favoriete gerechten een stuk gezonder maakt en smaakvoller op een makkelijker manier.

 

In deze blog laten wij je dan ook heel graag zien welke koolhydraat vervangers er eigenlijk allemaal zijn en in welke gerechten deze goed van pas komen! Op deze manier krijg je hopelijk inspiratie om zelf ook aan de slag te gaan en bepaalde producten te vervangen voor de koolhydraatarme variant!

 

Je favoriete pasta gerecht

 

Wie kent het niet een heerlijk bord spaghetti of een verrukkelijke lasagne. Twee heerlijke gerechten uit de Italiaanse keuken die we ook in ons land met veel plezier eten! Maar helaas zijn deze gerechten niet altijd even gezond. Ze bevatten vooral ook enorm veel koolhydraten en suikers. Vaak hebben mensen het idee dat je deze gerechten helemaal niet meer kunt eten als je gaat kiezen voor een koolhydraatarm voedingspatroon maar niets is minder waar.

 

Met een paar simpele vervangers kun je heerlijk van deze gerechten genieten zonder op smaak in te leveren maar met flink meer gezonde voedingsstoffen die brandstof aan je lichaam geven! Zo kun je de pasta prima vervangen in veel gevallen door bijvoorbeeld courgetti, dit zijn spaghetti slierten gemaakt van courgette, een hele gezonde groente soort! Maar ook lasagne kun je prima in koolhydraatarme vorm maken, de lasagne bladen kun je prima van aubergine maken! En verder is het dan ook vooral handig om geen kant en klare potten pasta saus te maken maar om de saus van verse groenten te maken, het enige wat je er dan voor nodig hebt is verse groenten en een bouillon blokje en dan maak je werkelijk waar in een handomdraai een hele smakelijke saus!

 

Tot slot kun je er natuurlijk prima wat geraspte kaas of andere kaas soorten overheen strooien want dat past uiteraard prima binnen een koolhydraatarm voedingspatroon!

 

Je hoeft je favoriete pasta gerecht dus helemaal niet te missen en met een paar simpele aanpassingen zorg je er dus voor dat je een heerlijke voedzame pasta op tafel tovert!

 

Een verrukkelijke stamppot

 

We gaan de herfst weer in en als er iets is wat wij Nederlanders dan heel erg graag eten dan is het wel stamppot natuurlijk. Een typisch Nederlands gerecht wat er ook nog eens in allerlei soorten en smaken is. De basis is echter wel overal hetzelfde, namelijk gestampte aardappel met melk en boter en een bijpassen groente soort, denk dan bijvoorbeeld aan andijvie, peen en uien of bijvoorbeeld spruitjes.

 

Op zich zijn deze gerechten helemaal niet zo heel erg ongezond maar als je een koolhydraatarm voedingspatroon volgt wil je de koolhydraten natuurlijk liever vermijden en deze gerechten graag nog wat gezonder maken. En dat kan gelukkig ook heel makkelijk! Je kunt de aardappelen namelijk prima vervangen door pastinaak, pompoen of eventueel zoete aardappel. Dit zijn producten die een stuk minder koolhydraten bevatten en daardoor een prima vervanging voor de aardappelen zijn. een mooie bijkomstigheid is dat deze producten vaak ook nog wat zoeter en zachter smaken dus meteen een hele fijne twist aan je stamppot geven!

 

Je hoeft deze winter dus helemaal je stamppot niet te laten staan het enige wat je hoeft te doen is hem een beetje aan te passen! Op deze manier zorg je ervoor dat je heerlijk kunt genieten van een lekkere en gezonde stamppot boordevol vitamines en gezonde voedingsstoffen! Daarnaast zorg je er op deze manier ook nog eens voor dat je goed gevoed bent en dus minder trek in snacks zal krijgen!

 

Heel veel mensen zijn er dol op, de Aziatische keuken. Wij zijn er zelf ook dol op en deze keuken bestaat dan ook uit de meest heerlijke gerechten. Wel is het zo dat deze gerechten lang niet altijd allemaal even gezond zijn en dit komt dan vaak door de toevoeging van suiker en veel koolhydraten. Die voegen de Aziaten namelijk graag toe aan hun gerechten.

 

Wij willen je in deze blog graag laten zien hoe je ervoor kunt zorgen dat je wel kunt blijven genieten van je favoriete Aziatische gerechten maar hoe je ze tegelijkertijd net even heel simpel wat gezonder kunt maken! Dit doe je dan ook op de volgende manier. Ten eerste kijken we natuurlijk naar de koolhydraten. Deze kun je heel makkelijk weg laten en vervangen door koolhydraatarme producten. We hebben het dan natuurlijk over de rijst die bijvoorbeeld vervangen moet worden, tegenwoordig bestaat er ook broccoli rijst en bloemkool rijst. Deze rijst korrels hebben de structuur van echte rijst maar bestaan dus volledig uit broccoli of bloemkool! Het leuke is dat je dit ook nog eens heel erg makkelijk zelf kunt maken maar op deze manier zorg je dus voor een wel heel gezonde en koolhydraatarme vervanger!

 

Daarnaast is het ook aan te raden om zoveel mogelijk verse groenten aan je gerechten toe te voegen en om sausjes en andere smaakmakers die suikers bevatten zoveel mogelijk weg te laten. Uiteraard is het juist wel weer heel slim om met authentieke Aziatische kruiden te werken voor die onmiskenbaar lekkere smaak aan de gerechten! En voeg ook gerust een omelet aan je nasi toe voor wat extra eiwitten dit is alleen maar heel erg gezond natuurlijk!

 

De lekkerste pannenkoeken

 

En dan zijn er nog twee gerechten die wij Nederlanders wel heel erg graag eten en beslist gaan missen als we over gaan op een koolhydraatarm voedingspatroon. En dat zijn poffertjes en pannenkoeken. Deze klassieke Nederlandse gerechten worden door heel het land met regelmaat gegeten en we genieten er allemaal enorm van!

 

Maar helaas zijn ook deze gerechten niet zo heel erg gezond voor ons en dat komt dan met name door het meel wat er gebruikt wordt, de hoeveelheid suiker en het zoete beleg. Maar ook hier is natuurlijk weer een hele slimme oplossing voor want ook pannenkoeken en poffertjes kun je een stuk gezonder en voedzamer bereiden!

 

Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is het gewone meel vervangen door amandelmeel en de melk door amandelmelk. Vervang daarnaast de suiker door wat zoetstof of dadels en je bent helemaal klaar. Je pannenkoeken en poffertjes bevatten zo een stuk minder koolhydraten en suikers en zijn daardoor veel gezonder en voedzamer. Daarnaast kun je natuurlijk ook voor gezond beleg zorgen door ze bijvoorbeeld met schijfjes appel en kaneel te beleggen. Gegarandeerd een gezond succes!

 

Op deze manier hoef je dus ook je pannenkoeken en poffertjes niet te missen als je start met een koolhydraatarm voedingspatroon je kunt ze zelfs veel voedzamer en gezonder maken en dat is natuurlijk wel heel erg fijn!

 

Meer dan voldoende koolhydraatvervangers

 

Zoals je dus wel kunt zien zijn er heel erg veel manieren om koolhydraten te vervangen. Daardoor kun je toch van je favoriete gerechten genieten en kunnen ze dus ook prima passen binnen een koolhydraatarme levensstijl. Het bevat daarnaast ook nog eens heel erg veel voordelen om de gerechten op deze manier aan te passen. Ten eerste zorg je er zo voor dat de gerechten veel meer vitamines en gezonde voedingsstoffen bevatten.

 

Daarnaast worden de gerechten op deze manier dus ook veel voedzamer en gezonder en dat is natuurlijk een mooi resultaat. Ook is het zo dat je echt niet veel op smaak hoeft in te leveren. Zeker niet als je werkt met verse kruiden als smaakmakers. Op deze manier kun je de potjes met sausjes ook achterwege laten en zorgen voor een heel erg gezond gerecht waar je heerlijk van kunt genieten!

 

Naast deze bekende vervangers kun je natuurlijk ook zelf aan de slag en een vervanger zoeken die geschikt is. Zo kun je de lasagne bladeren natuurlijk ook van wortel maken in plaats van aubergine en kun je ook met de pasta alle kanten op. Het is hierbij vooral belangrijk dat je kijkt naar wat je lekker vindt en uiteraard naar producten die weinig koolhydraten bevatten op deze manier zorg je dus voor zeer smaakvolle vervangers en dat is natuurlijk echt genieten zonder zorgen.

 

Je kunt zoals je ziet dus prima van al je favoriete klassiekers blijven genieten en ze ook nog eens een stuk voedzamer en smaakvoller maken! Een echte win win situatie dus. Op deze manier kun je prima een koolhydraatarm voedingspatroon volgen terwijl je toch lekker eet en al je lievelingsgerechten blijft maken!

 

Gezond en verantwoord genieten is dan ook zeker het toverwoord! Kies voor de meest heerlijke vervangers en geniet voluit van heerlijke en vooral ook gezonde maaltijden boordevol vitamines en voedingsstoffen! Maar zonder teveel koolhydraten natuurlijk!

VERNIEUWD!

ONS GLOEDNIEUWE 10-WEKEN BOEK