Het weer wordt weer kouder buiten en de decembermaand breekt bijna aan. In deze periode van het jaar hebben we het vaak wel een beetje gehad met salades en gaan we juist meer over op heerlijke winterse gerechten, helaas bevatten deze gerechten vaak ook een heleboel koolhydraten en als je een koolhydraatarm dieet volgt is dat natuurlijk niet echt een goed idee.

 

Maar gelukkig zijn er heel erg veel alternatieven om toch heerlijk te kunnen genieten van allerlei winterse gerechten zonder alle koolhydraten erbij ! En deze alternatieven gaan we je in deze blog laten zien! Zo kun je precies ontdekken hoe je de meest lekkere winterse gerechten maakt met zo min mogelijk koolhydraten! Zo kun ook jij optimaal genieten deze winter!

 

Vaak denken mensen dat het ook heel erg lastig is om koolhydraatarm te eten en zeker in de winter. Maar niets is minder waar. Ook in de winter is het prima te doen om koolhydraatarm te eten. Uiteraard is het zeker zo dat je lichaam wat meer gaat vragen als de temperaturen zakken. Dit is een heel natuurlijk verschijnsel want je lichaam wil zichzelf graag warm houden maar ook zonder al teveel koolhydraten is dit prima te doen!

 

Waarom vraagt je lichaam om meer voeding in de wintermaanden

 

Het is een verschijnsel wat we allemaal wel kennen. In de zomer is het veel makkelijker om een dieet vol te houden of om wat minder te eten en snoepen dan in de winter. Waar het ons in de zomer vrij gemakkelijk af gaat kan het in de winter ineens een hele uitdaging vormen. We hebben meer behoefte aan voedsel en ook kan het lastiger zijn om niet tussen de maaltijden door toe te geven aan het snacken.

 

Maar hoe komt het nu eigenlijk dat we in de winter meer voeding willen dan in de zomer? Dit is eigenlijk heel erg simpel maar vooral ook een heel natuurlijk verschijnsel. In de wintermaanden zakt de temperatuur en daardoor moet ons lijf dus beter zijn best gaan doen om het warm te houden. En dit doet ons lijf door het verbanden van voedsel. Vandaar dat ons lichaam in de wintermaanden bij koudere temperaturen meer voeding vraagt. Daarnaast is het ook nog eens zo dat je lichaam graag een voorraadje aanlegt voor als er mindere tijden aan breken. En ook dat doet ons lichaam graag in de winter!

 

Dit alles bij elkaar zorgt er dus voor dat je in de winter meer behoefte hebt aan voedsel en lekkere dingen dus ook moeilijker kan laten staan. Logisch verhaal toch!

 

Veel winterse gerechten bevatten koolhydraten

 

Met deze informatie in onze gedachten is het natuurlijk ook meteen een stuk begrijpelijker waarom zoveel winterse gerechten veel koolhydraten bevatten. Deze gerechten staan hier dan ook om bekend. Denk bijvoorbeeld aan de stamppotten, de ovenschotels en de hartige taarten. In de winter staan ze met grote regelmaat op het menu en genieten we er over het algemeen enorm van.

 

Maar als je een koolhydraatarm dieet volgt is het dus een stuk minder prettig dat al deze koolhydraten je zo om de oren vliegen. Maar gelukkig zijn er ook heel veel alternatieven te vinden waardoor je veel van deze gerechten gewoon nog kunt maken alleen dan me een stuk minder koolhydraten en dat is natuurlijk wel zo fijn!

 

Voor heel veel producten die veel koolhydraten bevatten zijn er namelijk ook prima koolhydraatarme vervangers te krijgen. Je hoeft ze simpelweg alleen maar weten te vinden en dat is vaak net het probleem. Vaak zien we dat mensen niet voldoende kennis over deze producten bevatten en dus niet goed weten hoe ze een andere keuze kunnen maken.

 

Gelukkig zijn er dus meer dan voldoende opties om wel met winterse gerechten aan de slag te gaan zonder al teveel koolhydraten binnen te krijgen en dat is ook nu net de bedoeling!

 

Op zoek naar slimme vervangers

 

Om toch heerlijk van allerlei verschillende winterse gerechten te kunnen genieten moeten we natuurlijk op zoek gaan naar vervangers. Het eerste product wat je  goed kunt vervangen zijn aardappelen! Heel veel winterse gerechten zoals bijvoorbeeld stamppot bevatten veel aardappelen en laat dat nu net een product zijn dat we liever even willen vermijden. Dus tijd om de aardappelen in deze gerechten te vervangen en dat kan je dus heel goed doen met bijvoorbeeld knolselderij, of koolraap en pastinaak. Dit zijn producten die een stuk minder koolhydraten bevatten dan de aardappel maar wel dezelfde structuur aannemen waardoor ze dus wel prima passen in bijvoorbeeld een stamppot!

 

Daarnaast kun je ze ook bakken en zelfs frituren dus je zou er eventueel ook patatjes of gebakken “aardappels” van kunnen maken als bijgerecht! Kortom je kunt er dus allerlei kanten mee op maar het beste komen ze natuurlijk tot hun recht in een heerlijke stamppot.

 

Maar ook aardappelpuree kun je prima met deze producten vervangen al kun je hier ook nog een hele andere slimme en vooral koolhydraatarme variant voor gebruiken. Namelijk de bloemkool! Als je  een bloemkool kookt en er vervolgens wat room en peper en zout aan toevoegt dan heb je een prima puree te pakken. Mix alles even goed fijn tot een romige substantie met de staafmixer en klaar ben je! Deze puree kun je vervolgens dus weer heel goed gebruiken bij allerlei gerechten maar zeker ook in ovenschotels! Voeg wat geraspte kaas toe en je gerecht is klaar. Je kunt heerlijk genieten zonder dat je teveel koolhydraten binnen krijgt!

 

En ook de wortel leent zich hier heel erg voor! Ook hier kun je namelijk een prima puree van maken die je vervolgens bij allerlei gerechten gebruikt!

 

De aardappelen volledig weglaten

 

Zoals je dus kunt zien kun je voor heel veel producten met koolhydraten prima een slimme en koolhydraatarme vervanger vinden. Dit is dan ook zeker heel prettig. Maar soms is het toch wat lastig om de koolhydraten volledig te vervangen en dan kan het dus ook een hele goede optie zijn om de koolhydraten helemaal weg te laten.

 

In heel veel gerechten zal je zien dat dit eigenlijk geen enkel probleem is en dat het eigenlijk ook helemaal niet uitmaakt dat je de koolhydraten weg laat. Het enige wat je dan vaak hoeft te doen is wat extra groenten toevoegen en dan is er niks aan de hand en heb je alsnog een heerlijke gevulde maaltijd!

 

Probeer ook als het gerecht het toelaat soms wat geraspte kaas of room toe te voegen. Dit maakt de gerechten ook heel rijk en zorgt dus ook echt voor een vullend gerecht! En dat is natuurlijk waar je zo naar op zoek bent! Er zijn dus zeker ook andere manier om hetzelfde resultaat te bereiken zonder dat je hier koolhydraten voor nodig hebt!

 

Het voordeel van koolhydraatarm eten in de winter

 

Wist je trouwens dat het juist in de winter heel veel voordelen kan hebben om koolhydraatarm te eten? Vaak zien we namelijk dat mensen pas in het voorjaar gaan beginnen met een koolhydraatarm dieet om zo wat gewicht te verliezen voor de komende zomer. Maar meestal ben je dan helaas al te laat en lukt het niet om op korte termijn nog voldoende gewicht kwijt te raken.

 

Het is dan ook veel slimmer om hier al in de winter mee te beginnen zodat je zelfs in het voorjaar al als de temperaturen oplopen kunt genieten van je verloren gewicht! Vandaar dat we dus aanraden om hier in de winter al mee te starten want naast dat het je helpt om gewicht te verliezen zorgt het er ook nog eens voor dat je veel gezonder bent en meer energie zal hebben! En dat is natuurlijk wel heel erg prettig!

 

Er zitten dus zeker heel veel voordelen aan het starten met koolhydraatarm eten in de winter en we zouden je dit dan ook zeker aan willen raden! Eigenlijk kun je altijd op ieder moment beginnen dat goed voelt voor jou. Maar onthou wel dat van uitstel vaak afstel komt helaas.

 

Koolhydraten zijn prima te vervangen

 

De angst van veel mensen die aan een koolhydraatarm dieet gaan beginnen is dat ze heel veel gerechten niet meer kunnen eten waar ze enorm dol op zijn. dit kan natuurlijk ook heel erg vervelend zijn maar is vaak gelukkig helemaal niet aan de orde! Je kunt de koolhydraten in heel erg veel gerechten namelijk prima vervangen door koolhydraatarme vervangers! Op deze manier kies je voor producten waarmee je een stuk minder koolhydraten binnen krijgt en waarmee je toch al je lievelingsgerechten kunt maken.

 

In deze blog hebben we je dan ook een aantal gangbare vervangers laten zien maar wees vooral ook niet bang om zelf verder te zoeken en je eigen creativiteit te  gebruiken. Vaak ontstaan dan de meest heerlijke gerechten! Je kunt jezelf dan ook helemaal uitleven en ervoor zorgen dat je heerlijk kunt genieten van allerlei koolhydraatarme gerechten! Voeg voor de zekerheid soms wat extra kruiden toe om alles helemaal lekker op smaak te brengen. Ook kun je bij gerechten die dit toelaten ervoor kiezen om wat room of geraspte kaas toe te voegen voor extra vulling!

 

 

VERNIEUWD!

ONS GLOEDNIEUWE 10-WEKEN BOEK