De herfst is gearriveerd en dit merken we allemaal. Ten eerste veranderd het weer enorm, van een heerlijke zon overgoten periode gaan we nu naar een meer onstuimig weertype dat ook nog eens een stuk minder zon en veel bewolking met zich meebrengt. En dit kan ook zo zijn invloed hebben op hoe wij ons voelen.

 

Vaak merk je dat je in deze periode ineens een stuk minder energie hebt. Je komt moeilijker je bed uit, je voelt je lusteloos en lamlendig en het kan je soms flink wat moeite kosten om toch in beweging te blijven. Het is dus de hoogste tijd voor wat extra energie.

 

En waar kun je dat nu beter uithalen dan uit gezonde voeding! Vandaar dat wij in deze blog aan jouw laten zien welke voedingsmiddelen je extra energie op gaan leveren en welke je dus prima aan je menu toe kunt voegen! Sommige zijn wellicht al bekend en andere zijn misschien wat minder bekend maar ze hebben allemaal een ding gemeen en dat is dat ze ervoor zorgen dat jij weer boordevol energie komt te zitten. Lees je met ons mee?

 

Een hele verandering

 

Dat we onszelf juist in deze periode wat moeier kunnen voelen dan in andere periodes is eigenlijk helemaal niet zo verwonderlijk. We gaan namelijk een flinke verandering door. Van de warme zomer waarin we vooral heel veel van het zonnetje kunnen genieten gaan we naar de herfst die vooral veel bewolking en regen met zich mee kan brengen. We komen over het algemeen ook nu wat minder buiten dan dat we in de zomer deden en daarnaast vangen we dus minder zonnestralen.

 

De overgang van de zomer naar de herfst is dus een hele verandering en veel mensen krijgen dan last van een zogenaamde herfst dip. Ze voelen zich lusteloos en moe en ervaren een groot gebrek aan energie. Het kan zelfs voorkomen dat mensen zich erg somber gaan voelen.

 

Nu is het natuurlijk zo dat het zeker kan helpen om lekker veel naar buiten te gaan en daar wat frisse lucht en het zonlicht op te pikken. Dit helpt absoluut om je in deze periode wat beter te voelen. Maar wat veel mensen niet weten is dat je ook met voeding een heleboel kan doen. Met de juiste voeding kun je er namelijk ook voor zorgen dat je jezelf een stuk energieker gaat voelen en dat draagt ook zeker bij aan het bestrijden van deze winter dip. En hoe je dat precies doet leggen wij graag aan je uit.

 

Voeding waar je energie van krijgt

 

Het is dus heel slim om veel voeding te eten waar je energie van krijgt. En laat er nu heel veel voedsel een echte energiebron zijn! het is enkel maar net even dat je het weet en dat je deze kennis ook toepast! Als je dat namelijk doet kom je echt al een heel eind!

 

Ten eerste hebben we yoghurt. Nu denk je misschien op het eerste gezicht niet aan yoghurt als je denkt aan een voedsel soort die energie geeft maar niets is dus minder waar. Yoghurt zit namelijk boordevol proteïne en als er iets is waar je hersenen veel energie van krijgen en jij dus ook dan is het dat stofje wel! Dit maakt yoghurt dus echt tot een ware energie bron! Daarnaast is het ook nog eens zo dat je yoghurt eigenlijk heel makkelijk kunt eten op ieder moment van de dag! Je begint de dag namelijk heel makkelijk met een bakje yoghurt maar je kunt er ook een heerlijke shake van maken die je op een ander moment van  de dag tot je neemt, genoeg mogelijkheden dus en een echte bron van energie!

 

En laten we dan het fruit vooral niet vergeten. Wellicht niet altijd even passend in een koolhydraatarm dieet maar je kunt natuurlijk altijd de fruit soorten kiezen met de minste koolhydraten. Het is namelijk wel zo dat fruit heel erg veel voordelen heeft. Ten eerste bevat het veel gezonde voedingsstoffen en vitamines en ten tweede is het ook nog eens zo dat fruit boordevol energie zit. Als je dus voldoende fruit eet krijg je heel veel energie binnen en hier ga je jezelf dus meteen een stuk beter door voelen!

 

We vinden het ook leuk om een iets minder bekend voedingsmiddel te noemen wat wel degelijk voor heel veel energie zorgt, namelijk mager rundvlees. Dit zit vol met proteïne en aminozuren en laat je hier nu net heel erg veel energie van krijgen! Het is dus zeker de moeite waard om wat mager rundvlees aan je menu toe te voegen en om zo te zorgen voor wat meer energie. Het leuke is dat je het rundvlees heel makkelijk met verse groenten kunt combineren en zo zet je dan in een handomdraai een hele voedzame en gezonde maaltijd op tafel!

 

En dan hebben we de bonen en peulvruchten nog. Ook deze bevatten wel degelijk wat koolhydraten maar dan van het gezonde soort. Ze houden je bloedsuikerspiegel namelijk heel goed op peil en zorgen ook nog eens voor wat extra energie! Dit maakt ze tot een echte energiebooster.

 

Tips voor meer energie

 

Zoals je dus wel kunt zien zijn er een aantal voedingsmiddelen die er dus voor zorgen dat jij boordevol energie komt te zitten! Het leuke is dat er nog veel meer soorten voeding zijn die energie leveren en hier kun je bijvoorbeeld op het internet nog veel meer over vinden. Dit is in ieder geval een kleine greep ervan.

 

Maar naast het eten van deze voeding kun je nog meer doen om meer energie te krijgen. Wist je bijvoorbeeld dat het ook heel erg belangrijk is om ervoor te zorgen dat je voldoende water drinkt? Hierdoor krijg je namelijk voldoende vocht binnen en dit voorkomt een honger gevoel en een gebrek aan energie. Als je namelijk niet genoeg vocht in je lichaam hebt ga je jezelf heel erg moe voelen. Dit merk je enorm en daardoor kun je dus echt jezelf heel slecht voelen.

 

Vaak kan het alleen al helpen als je een paar glazen water drinkt en voel je jezelf dan soms meteen al veel beter! Zonde als je dan gaat snacken of snaaien of op bed liggen om uit te rusten. Het kan namelijk met een paar glazen water al opgelost zijn.

 

Zorg er dus altijd eerst voor dat je voldoende vocht in je lijf hebt maar ook dat je goed bent uitgerust. Het kan namelijk al enorm helpen als je ervoor zorgt dat je goed slaapt in de nacht zodat je uitgerust aan de dag begint. Ook scheelt het een hoop als je niet teveel achter een schermpje zit. Dit geeft namelijk verkeerde signalen aan je hersenen af en kan dus zorgen voor veel vermoeidheid. Dit kan gemakkelijk voorkomen worden door maar een korte periode per dag op je telefoon te kijken en dit ook zeker niet meer vlak voor het slapen te doen. Dit kan namelijk aanzienlijk je nachtrust verstoren.

 

En tot slot is het ook nog een hele fijne tip om iedere dag een lekkere wandeling te maken. Als je ervoor zorgt dat je er iedere dag even lekker op uit gaat dan zorgt dit ervoor dat je lekker veel frisse lucht in je lijft krijgt en ook dit geeft weer heel veel energie!

 

Voedingsmiddelen die extra energie leveren

 

Zoals je dus kunt zien zijn er een aantal voedingsmiddelen die extra energie leveren, door het eten van deze voedingsmiddelen voel je jezelf niet alleen een stuk energieker maar zorg je er ook voor dat je voldoende gezonde voedingsstoffen en vitamines binnen krijgt!

 

Daarnaast kun je ook heel gevarieerd eten en toch voldoende binnenkrijgen. Het is enkel even zaak om voor jezelf goed te weten welke producten het nu precies zijn die je extra energie geven en om deze vervolgens tot je te nemen.

 

Uiteraard kan voeding dus een groot verschil maken en er voor zorgen dat je jezelf goed en energiek voelt. Maar niet alleen voeding draagt hieraan bij. Er zijn ook een aantal andere factoren waar je goed op moet letten als je jezelf lusteloos voelt en graag meer energie zou hebben. Zo is het bijvoorbeeld aan te raden om ervoor te zorgen dat je voldoende drinkt waardoor je dus goed gevuld bent en lekker veel energie hebt. Maar ook is het erg belangrijk dat je voldoende nachtrust krijgt, dit kan zeker een grote invloed op je energie niveau hebben namelijk. En tot slot is het ook nog echt belangrijk om vaak even lekker buiten te zijn! hier kun je helemaal van opladen en na een wandeling zit je vaak ook vol energie. Al kost het misschien soms even moeite om jezelf ertoe te zetten het is zeker de moeite waard!

 

Zo zie je maar dat er voldoende manieren zijn  om wat meer energie te krijgen en om deze vervelende herfstdip de baas te worden. Zo kun jij vol energie de herfst en winter door gaan en hoef je juist in deze maanden niet in te leveren op energie!

VERNIEUWD!

ONS GLOEDNIEUWE 10-WEKEN BOEK