Het voorkomen van de middag dip

Heel veel mensen hebben er last van. De middag dip, een punt meestal rond 4 uur in de middag waarop je ontzettend trek krijgt en waarop het moeilijk is om gezonde eetstijl vol te blijven houden. Het is juist dit punt waarop mensen het erg lastig vinden om iets gezonds te pakken of om helemaal niets te pakken en waarop ze vaak grijpen naar een snelle en vaak ongezonde snack.

 

Eigenlijk heeft bijna iedereen wel eens last van een middag dip, al heeft je levensstijl hier wel ontzettend veel invloed op. Het is dan ook niet prettig om een middag dip te hebben en het kan je ook enorm belemmeren in je doen en laten. Er zijn zelfs mensen die zich er ook werkelijk helemaal niet lekker door voelen en dan kan dat natuurlijk best voor problemen zorgen.

 

Het is dan ook erg fijn als je de tools in handen hebt om een middagdip te voorkomen. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk precies? Hoe zorg je ervoor dat jij geen last hebt van een middag dip en dat je kunt voorkomen dat je hier ten prooi aan valt? En als je dan toch echt enorme trek hebt hoe zorg je er dan voor dat je een gezonde keuze maakt? In deze blog gaan wij het je allemaal uitleggen en vertellen wij je precies hoe je het beste met een middag dip om kunt of hoe je hem helemaal kunt voorkomen. Dat zou natuurlijk het allerbeste zijn! lees je met ons mee?

 

Hoe ontstaat een middag dip

 

Het ontstaan van een middag dip heeft met een aantal factoren te maken, ten eerste heeft het vaak te maken met je voeding gedurende de rest van de dag. Als jij niet voldoende gegeten hebt dan krijg je rond de namiddag  een dip in je bloedsuiker spiegel en dit zorgt er dan vervolgens voor dat je een enorme trek krijgt en dat je soms ook echt lichamelijke ongemakken krijgt.

 

Zo kunnen mensen bijvoorbeeld enorm gaan zweten of hoofdpijn krijgen, maar ook misselijkheid en trillen komen erg vaak voor. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat dit enorm vervelend is en dat je er dan over het algemeen alles aan wil doen om ervoor te zorgen dat dit vervelende gevoel weer verdwijnt. Vandaar ook dat veel mensen een middag dip niet kunnen weerstaan en toch een snack pakken. Vaak is dit dan een snack met een hoog suikergehalte waardoor je behoefte even gestild wordt maar het risico op een volgende dip juist weer veel groter wordt. Op deze manier houdt je het probleem dus eigenlijk in stand.

 

Ook kan je sneller last hebben van een middag dip als je niet voldoende slaap hebt gehad of als je veel last hebt van stress. Al deze factoren spelen dus een rol bij het ontstaan van een middag dip en deze wil je  natuurlijk veel liever voorkomen.

 

Hoe merk je dat je last hebt van een middag dip

 

Een middag dip herken je eigenlijk heel erg snel. Meestal krijg je enorme trek en daarnaast ook echt lichamelijke klachten. Deze kunnen variëren van een trillerig gevoel tot zweten, maar ook misselijkheid en hoofdpijn komen vaak voor. En dit zorgt er dan weer precies voor dat mensen snel naar een snack grijpen omdat ze dit gevoel weg willen nemen. Dat is natuurlijk ook heel erg logisch maar dit zorgt er dus wel voor dat je de middag dip eigenlijk in stand houdt en dat je alweer de voedingsbodem legt voor de volgende middag dip, zowel letterlijk als figuurlijk!

 

Je merkt dus vooral aan je lichaam dat je last hebt van een middag dip. Daarnaast merk je dus dat je enorme trek hebt alleen vaak heel erg in ongezonde dingen. Deze trek kan zo groot zijn dat hij ook eigenlijk bijna niet te weerstaan is!

 

Hoe voorkom je een middag dip

 

Nu we weten hoe een middag dip eigenlijk ontstaat kunnen we ook veel makkelijker een middag dip voorkomen! Want dit is eigenlijk vrij simpel. Om een middag dip te voorkomen is het vooral heel belangrijk dat je gezond en voedzaam eet. En dit niet maar even maar voor langere tijd zodat je lichaam hieraan kan wennen en zich in kan stellen op deze nieuwe gezonde levensstijl!

 

Zorg er dus voor dat je alle hoofdmaaltijden eet maar ook gezonde tussendoortjes. Op deze manier blijft jouw bloedsuikerspiegel goed op peil! Zorg er vooral ook voor dat er niet te lang tussen de eetmomenten zit zodat je bloedsuikerspiegel niet te ver kan dalen! Op deze manier verklein je dus ook de kans op een middag dip enorm!

 

Daarnaast is het ook aan te raden om ervoor te zorgen dat je zo weinig mogelijk stress ervaart in je leven. Stress is echt enorm ongezond voor een lichaam op allerlei vlakken! Zo kan het ook echt tot allerlei lichamelijke ongemakken en ziektes lijden en dit wil je natuurlijk niet. Maar ook heeft stress een grote invloed op je bloed suiker spiegel dus ook hierom is het belangrijk om stress te vermijden en ervoor te zorgen dat je niet teveel stress ervaart.

 

En dan tot slot hebben we nog de factor slaap. Als je erg weinig slaapt heeft dit ook invloed op je bloed suiker spiegel. Deze kan dan enorm gaan schommelen met alle gevolgen van dien en met vooral dus ook kans op een middag dip. Als je ervoor zorgt dat je genoeg slaapt in de nacht en je lichaam tot rust laat komen dan zal de kans op een middag dip ook al enorm verkleinen.

 

Al deze losse stappen hebben dus invloed op een middag dip als je aan een ervan werkt dan scheelt dit al enorm laat staan als je alle factoren aanpakt. Als je dus zo gezond mogelijk leeft, voldoende, voedzaam en gezond eet, voldoende slaapt en stress probeert te vermijden dan heeft dit een enorm positief effect op je gezondheid!

 

Als je een middag dip niet kunt weerstaan

 

Maar wat nu als je een enorme middag dip hebt en de trek echt niet kunt weerstaan? Dan raden we je in ieder geval aan om te kiezen voor een voedzame en gezonde snack die je langdurig energie zal geven. Denk dan bijvoorbeeld aan een handje nootjes, een volkoren boterham of cracker met beleg . probeer dus echt iets voedzaams en gezonds te eten en hierdoor zal je bloed suiker spiegel langere tijd op peil blijven.

 

Ook na de middag dip pluk je hier dan nog de vruchten van doordat je niet meteen weer omhoog schiet met je bloed suiker spiegel, waarna er vaak weer een dip volgt. Maar doordat je goed op peil blijft, hierdoor ervaar je een stabiel gevoel en dat is natuurlijk wel zo prettig!

 

Dus mocht je een enorme middag dip hebben die je echt niet op een andere manier kunt weerstaan dan is het vooral zaak om een gezonde keuze qua voeding te maken! Vaak helpt het ook om eerst even een glas water te drinken of een rondje te lopen of wat afleiding te zoeken. Negen van de tien keer merk je dan daarna dat je helemaal niet meer zoveel trek hebt en heb je de middag dip dus goed kunnen weerstaan!

Grip op je voeding

 

Het is dus vooral belangrijk om voldoende grip op je voeding te krijgen en dit kun je echt het beste doen door een bepaald patroon qua voeding aan te houden! Zorg voor voldoende voeding goed verspreidt over de dag en laat niet te lang tussen verschillende voedingsmomenten zitten qua tijd! Op deze manier zorg je ervoor dat je jezelf goed blijft voelen en houdt je ook nog eens je lichaam gezond.

 

Een middag dip is namelijk ook helemaal niet goed voor je lichaam. De sterke wisselingen in je bloed suiker spiegel zijn zelfs heel ongezond! Het is dus zeker aan te raden om dit te voorkomen en te zorgen voor een stabiele bloed suiker spiegel waar je gehele gezondheid van kan profiteren!

 

Probeer dus een gezond voeding patroon aan te houden waarbij je dus ook echt grip hebt op wat je allemaal eet! Op deze manier zorg je ervoor dat je gezond blijft en dat is uiteindelijk wel zo fijn!

 

Nooit meer een middag dip

 

Uiteraard kun je nooit honderd procent uitsluiten dat je na het volgen van deze tips nooit meer last zal krijgen van een middag dip maar de kans wordt in ieder geval wel een heel stuk kleiner en dat is natuurlijk ook precies de bedoeling! Als je namelijk minder snel een middag dip hebt voel je jezelf gedurende de hele dag ook echt een stuk beter en dat is natuurlijk wel zo prettig!

 

Een gezonde en vooral stabiele bloed suiker spiegel maakt dan ook echt een enorm verschil en zorgt ervoor dat jij jezelf niet alleen gezond voelt maar ook vol energie en dat is heel prettig! Daarnaast voorkom je dus een middag dip en enorme trek op de meest vreemde momenten! Voldoende reden dus om je levensstijl aan te passen en de middag dipjes voorgoed de deur te wijzen!