Buikvet veroorzaakt de grootste problemen als het gaat om je gezondheid. Heb je veel overtollig vet rond je taille, zelfs al ben je niet erg zwaar, dan kun je het beste stappen ondernemen om je ervan te ontdoen. Hier zijn zes bewezen tips:

  1. Eet geen suiker en vermijd suikerhoudende dranken

Als je veel geraffineerde suiker eet, wordt je lever overbelast met fructose en zal dit orgaan alle suikers in vet omzetten. Talrijke studies hebben aangetoond dat te veel suiker, vooral grote hoeveelheden fructose, kan leiden tot meer buikvet. Probeer dus zo min mogelijk suiker te eten en suikerhoudende dranken volledig uit je dieet te bannen. We hebben het hier niet alleen over frisdrank, maar ook over vruchtensap en energiedranken met suiker.

  1. Eet meer eiwitten

Eiwit is de belangrijkste voedingsstof als het gaat om gewicht verliezen. Er is ook een bewijs dat eiwit bijzonder effectief is tegen buikvet. Vooral eiwit van hoge kwaliteit helpt om buikvet te laten verdwijnen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die meer eiwitten van een hoge kwaliteit eten, veel minder buikvet hebben. Kwalitatieve eiwitbronnen zijn eieren, vis, zeevruchten, peulvruchten, noten, vlees, zuivelproducten en sommige volle granen. Zet deze voedingsmiddelen dus vaker op je menu als je van je buikvet af wilt. Het werkt het beste als je 25-30 procent van je dagelijkse aantal calorieën uit eiwit haalt.

Tip: overweeg om je maaltijden voortaan klaar te maken met kokosolie. Er zijn onderzoeken die aantonen dat zo’n 2 eetlepels kokosolie per dag buikvet helpt verminderen.

  1. Verwijder koolhydraten uit je dieet

Koolhydraatarm eten is een zeer effectieve manier om vet te verliezen. Dit blijkt uit tal van onderzoeken. Wanneer je koolhydraten vermijdt, vermindert immers je eetlust en verlies je gewicht. Onderzoek toont aan dat koolhydraatarm eten vooral effectief is om je te ontdoen van buikvet. Wil je snel gewicht verliezen, dan eet je het beste niet meer dan 50 gram koolhydraten per dag.

  1. Eet veel vezels

Voedingsvezels bestaan meestal uit onverteerbare plantenmateriaal. Vooral oplosbare vezels hebben invloed op je gewicht. Dit zijn vezels die water binden en een dikke gel vormen die in de darm. Ze vertragen de vertering en opname van voedingsstoffen, waardoor je je lange verzadigd voelt. Hierdoor eet je minder, waardoor je afvalt.

Uit een onderzoek blijkt dat je 10 procent minder eet als je 14 gram extra vezels per dag binnenkrijgt. Hierdoor kun je na vier maanden tot twee kilo afvallen. Bovendien pakken vezels buikvet aan, zo blijkt uit een vijfjarige studie. Bij mensen die 10 gram oplosbare vezels per dag binnenkregen, nam de hoeveelheid vet in de buikholte met 3,7 procent af. Overigens hadden de vezels geen effect geen effect op de hoeveelheid onderhuids vet.

De beste manier om meer vezels binnen te krijgen is om veel plantaardige voedingsmiddelen te eten. Denk aan groenten, fruit, peulvruchten en sommige granen, bijvoorbeeld haver en boekweit.

  1. Ga bewegen

Beweging lijkt effectief te zijn om buikvet te verminderen. We hebben het hier niet alleen over buikspieroefeningen. Plaatselijk vet verliezen is niet mogelijk. Verschillende onderzoeken laten zien dat vooral aërobe training, zoals wandelen, hardlopen, zwemmen, effectief is tegen buikvet. Ga dus vaker naar het zwembad of ’s avonds een blokje om of sluit je aan bij een hardloopgroep.

  1. Check precies wat en hoeveel je eet

De meeste mensen hebben eigenlijk geen idee wat ze echt eten. Velen van ons hebben de neiging om hun gezonde eetgewoonten te overschatten en hun ongezonde eetpatroon te onderschatten. Schrijf dus eens een paar dagen op wat je eet, dan zie je precies waar je veranderingen moet aanbrengen om buikvet te verliezen. Als je eiwitinname wilt verhogen tot 25-30 procent, helpt het niet om meer eiwitten te eten. Het is belangrijk om na te gaan hoeveel eiwitten je nu precies eet en hoeveel er nog bij moet om je doel te bereiken.