Een platte buik is mooi in bikini of skinny jeans. Wil je ook een platte buik? Deze acht tips vergroten je kans op succes:

  1. Eet een eiwitrijke snack tussen de middag

Voor een platte buik eet je het beste een eiwitrijke snack tussen 15.00 en 16.00 uur. Ga voor een eiwitreep, een stukje magere kaas of wat amandelen met een biologische appel. Dit tussendoortje is belangrijk, want het activeert je stofwisseling en brengt je bloedsuikerspiegel in evenwicht. En hoe lager je bloedsuiker, hoe lager je insuline. Insuline maakt dat je vet opslaat rond je buik. Niet zo handig als je een platte buik wilt!

  1. Pak een bal

Voor een platte buik doe je deze oefening drie keer per week. Ga plat op je rug liggen met je armen boven je hoofd en je benen recht naar beneden. Begin met de bal boven je hoofd. Breng de bal boven je borst terwijl je je benen omhoog brengt totdat ze de bal ontmoeten. Plaats de bal tussen je enkels en breng hem terug naar beneden. Strek je armen weer uit boven je hoofd en herhaal de oefening 10 tot 12 keer. Denk eraan dat je je onderrug tegen de vloer gedrukt houdt.

  1. Skip de suiker

Een platte buik krijg je ook door zo min mogelijk suiker te eten. Dit houdt namelijk je insulineniveau laag en je glucagonniveau hoog. Glucagon is een hormoon dat je aan een platte buik helpt. Het gebruikt namelijk vet als energie. Een vetverbranding is net wat je moet hebben voor een platte buik!

  1. Haal uit en verlies 5 cm

Voor een platte buik voeg je boxen toe aan je dagelijkse cardio oefeningen. Terwijl je naar voren stoot met gewichten in je handen of in een snel tempo, werk je aan een platte buik. Met boksen verbrandt je overigens ook extra calorieën. Als je drie keer per week een kwartier boksen aan je cardio oefeningen toevoegt, kan je tailleomvang in vier weken verliezen wel 5 centimeter slinken. Gooi acht minuten lang je armen simpelweg naar voren met gewichten van een pond of een kilo in je handen. Wissel dan je armen en herhaal dit nog eens zonder gewichten maar in een sneller tempo.

  1. Let op je porties

Kleine maaltijden met volkoren granen en enkelvoudig onverzadigde vetten is de beste manier om een platte buik te krijgen. Mensen die volle granen eten verliezen meer buikvet en onverzadigde vetzuren laten je buikje slinken.

  1. Lach je buik plat

Lachen is de beste oefening voor je buikspieren. Elke keer dat je lacht, versterk je je buikspieren. Ideaal voor een platte buik! Ken je geen goede moppen? Ga dan op lachyoga!

  1. Doe de plank

Voor een platte buik is de plank ideaal. Doe deze oefening echter niet stilstaand, maar sluit je benen als een schaar terwijl je tegelijkertijd je heupen optilt en naar beneden brengt. Het is wel zwaar, maar je traint er optimaal je buikspieren mee.

  1. Vermijd bewerkte voeding

Een platte buik krijg je door bewerkte granen en suikers uit je eetpatroon te verbannen. Je vindt deze bijvoorbeeld in witbrood, crackers, chips, frisdrank en toetjes. Bewerkte voedingsmiddelen zorgen voor ontstekingen in ons lichaam. Buikvet houdt verband met ontstekingen. Laat bewerkte voeding dus staan en kies voor natuurlijke voedingsmiddelen, zoals fruit, groenten en volkoren granen. Deze zitten vol antioxidanten, die ontstekingsremmende eigenschappen hebben en daardoor buikvet kunnen voorkomen.