Hoe kun je het intermittent fasting dieet zo goed mogelijk volhouden?

Hoe kun je het intermittent fasting dieet zo goed mogelijk volhouden

Wil jij dolgraag van de overtollige kilo’s af komen? Wil je na jaren van aan ploeteren eindelijk afvallen? En wil je je ook een stuk gelukkiger, gezonder en beter gaan voelen? Om meerdere redenen is het hierbij interessant om eens naar het intermittent fasting dieet te kijken.

Dit dieet is vrij nieuw en kan op onwijs veel positieve beoordelingen rekenen. Veel mensen zijn dankzij dit dieet al van hun overtollige kilo’s afgekomen. Indien jij die wens ook hebt, is het dus zeker interessant om je nader te verdiepen in dit dieet. Dit hoef je uiteraard niet zelf te doen; wij helpen jou hier graag een handje bij.

Hoe we dat doen? Nou, op onze website kun je sowieso al kennis maken met het intermittent fasting dieet. Zo hebben wij al artikelen geschreven over het aanvangen van het intermittent fasting dieet én wat de voordelen van dit dieet zijn. In dit artikel willen wij je graag van enkele tips voorzien. Tips waarmee je het intermittent fasting dieet zo goed mogelijk vol kunt houden.

Op voorhand kunnen wij je sowieso al één ding verklappen: het intermittent fasting dieet is onwijs interessant om te volgen. De kans is namelijk héél groot dat je met dit dieet van de overtollige kilo’s af gaat komen. Bovendien gaat je lichaam een stuk strakker en fitter worden, waardoor je je ook een stuk lekkerder gaat voelen. Als dat bij jou als muziek in de oren klinkt, is het zeker aan te raden om dit artikel op je gemakje door te nemen!

Tip 1: kies de juiste vorm van het dieet uit

Wist je dat er van het intermittent fasting dieet meerdere varianten bestaan? Ja, zeker! Bij sommige varianten mag je van bijvoorbeeld 12.00 tot 20.00 uur eten. In de overige uren van de dag mag je helemaal niks eten.

Bij andere varianten volg je echter de 5/2 regel. Dit betekent dat je vijf dagen in de week normaal eet, maar dat je ook 2 dagen in de week volledig aan het vasten gaat. Dit betekent dat je tijdens deze 2 dagen helemaal niks mag eten, met uitzondering van bepaald vloeibaar voedsel.

Zoals je wellicht al verwacht had, vragen beide varianten het nodige van je. Toch maakt het heel veel uit waar je voor kiest. Over het algemeen is de eerste variant een stuk makkelijker vol te houden. Dit komt enerzijds doordat je gedurende 8 uur op een dag mag eten, terwijl je anderzijds ook een vast ritme weet te creëren. Dat is bij de 5/2 regel een stuk lastiger, aangezien je daarbij de vastdag mogelijk continu aan het uitstellen bent. Logisch ook, aangezien een gehele dag vasten echt geen pretje is.

In onze ogen is het onwijs belangrijk om op voorhand de juiste keuze te maken tussen deze varianten. Waarom? Omdat je daarmee met een vliegende start kunt beginnen. Zodra je op de juiste manier met dit dieet weet te starten, is de kans groot dat je dit dieet ook langer vol weet te houden.

Als je eenmaal de juiste keuze gemaakt hebt, is dit dieet namelijk relatief makkelijk te vol te houden. Dat is zeker het geval als jouw lichaam eenmaal gewend aan dit dieet is; ook daarom is het belangrijk dat je zoveel mogelijk naar een vast ritme toe gaat werken.

Maak dus voor jezelf een goed vergelijk tussen de twee hierboven genoemde varianten. Vergelijk deze varianten en probeer voor jezelf te achterhalen waar jouw voorkeur naar uit gaat. Als je dat eenmaal weet, kun je met de andere tips uit dit artikel aan de slag gaan. Dankzij de andere tips uit dit artikel is het volgen van het intermittent fasting dieet nóg beter te doen!

Tip 2: maak plezier in het leven

Moet je met het intermittent fasting dieet heel streng en strikt leven? Nee, dat is zeker niet het geval. Als je met een dieet succes wilt behalen, is het sowieso van belang dat je je goed voelt. Wij willen je dan ook aanraden om tijdens dit dieet zoveel mogelijk plezier te maken in jouw leven.

Dat is ook echt mogelijk! Binnen dit dieet heb je namelijk de nodige mogelijkheden om even iets lekkers te eten. Ga je bijvoorbeeld op zaterdagavond lekker met vrienden of vriendinnen uiteten? Dan kun je ervoor kiezen om al om 18.00 uur bij het restaurant te reserveren, zodat jullie voor 20.30 uur uitgegeten zijn. Indien je op die dag pas om 12.30 uur start met eten, weet je alsnog aan de periode van 8 uur te komen!

Al met al kun je binnen het intermittent fasting dieet dus veel kanten op. Je kunt dit dieet eigenlijk naar eigen wens vorm gaan geven, waardoor je tijdens het volgen van dit dieet ook nog het nodige plezier kunt gaan maken. Wij zijn ervan overtuigd dat het hierdoor alleen maar makkelijker wordt om dit dieet te volgen.

Tip 3: kom in beweging

Kun je met alléén het intermittent fasting dieet afvallen? Ja, het is zeker mogelijk. Toch raden wij altijd aan om dit dieet te combineren met voldoende beweging of sporten. Waarom wij dit aanraden? Omdat je juist dankzij deze beweging jouw vetverbranding kunt stimuleren. Je weet hierdoor eigenlijk nog sneller af te vallen, waardoor je dus sneller op jouw streefgewicht uit gaat komen.

Bovendien is bewegen super gezond. Niet alleen voor jouw lichaam, maar ook echt voor jouw geest. Door dagelijks in beweging te komen, weet je jouw brein eigenlijk fris te houden. Je kunt je gedachten even verzetten, waardoor je het dieet ook makkelijker vol kunt gaan houden. Zeker tijdens het bewegen ben je namelijk niet continu met dit dieet bezig. De ervaring leert dat dit echt bevrijdend werkt.

Met andere woorden: kom dagelijks minimaal een half uur in beweging. Als je dat voor elkaar weet te krijgen, is het een stuk makkelijker om het intermittent fasting dieet te volgen. Bovendien is het zo dat je al sneller op jouw streefgewicht uit gaat komen; de weg daar naar toe brengt uiteraard ook weer de nodige motivatie met zich mee!

Tip 4: volg het dieet samen met iemand anders

Wil een gezinslid van je ook afvallen? Of wil mogelijk één van jouw beste vrienden of vriendinnen ook afvallen? In onze ogen is het uiterst interessant om in een dergelijk geval samen met het intermittent fasting dieet aan de slag te gaan. Als je samen dit dieet gaat volgen, is de kans op succes namelijk een stuk groter.

Hoe dat komt? Nou, je hebt elkaar om bijvoorbeeld even lekker te schelden over het dieet. Ook heb je elkaar om te helpen, om te inspireren en om te motiveren. Bovendien is het super als jullie beide uiteindelijk op het streefgewicht uitkomen. Juist door dit samen te doen, ontstaat er een bepaalde strijdlust en discipline. In onze ogen is het absoluut makkelijker om sámen een dieet vol te houden in plaats van in je eentje.

Tip 5: stel concrete doelen vast

Hoeveel kilo wil je over 6 maanden kwijt zijn? Hoeveel kilo wil je in de eerste 2 maanden kwijtraken? En hoeveel kilo wil je in de eerste 4 weken kwijtraken? Als je voor dergelijke periodes concrete doelen vast weet te stellen, heb je een bepaald punt waar je naar toe kunt werken.

Het voordeel hiervan is dat je er alles aan gaat doen om dit doel te behalen. Bewust en onbewust. Je bent hierdoor nóg gemotiveerder en je gaat hierdoor het intermittent fasting dieet ook een stuk makkelijker volhouden.

Stel dus concrete doelen voor jezelf op. Dit zijn doelen die ambitieus doch haalbaar zijn én doelen die je goed kunt meten. Benoem de doelen daarom altijd in de vorm van kilo’s die je kwijt wilt raken of bijvoorbeeld een bepaald vetpercentage dat je wilt bereiken. Veel succes met het intermittent fasting dieet!

Geef een antwoord