Mythes over afvallen

Mythes

5 Mythes over Afvallen op een rij:

Op het internet staan een heel hoop informatie over afvallen. Helaas is niet alles is waar. Daarom hebben we de 5 meest voorkomende mythes op het gebied van afvallen op een rij gezet.

  1. Als je gaat afvallen moet je zo min mogelijk eten. Dit is niet waar. Als je gaat afvallen is het belangrijk dat je gewoon blijft eten. Als je namelijk plotseling amper eten binnen krijgt,  vertraagt je stofwisseling en gaat je lichaam steeds slimmer om met de voeding die binnenkomt. Sla dus geen maaltijden over en doe geen crashdieet.
  2. Als je wil afvallen moet je je concentreren op slechts een paar voedingsproducten of voedselgroepen.  Denk bijvoorbeeld aan het koolsoep- of grapefruitdieet. Bij sommige diëten eet je maandag tot en met vrijdag hetzelfde, maar in het weekend mag je helemaal ‘los’. Trap er niet in, een dergelijke ‘beloning’ werkt juist averechts.
  3. Geheime’ diëten. Diëten die te mooi klinken om waar te zijn. Dit is dan ook zo! Er zijn diëten die zeggen dat ze een ‘geheim’ hebben. Zij zetten zich vaak af tegen de mening van zorg- en/of gezondheidsautoriteiten of beweren juist het tegenovergestelde van wat wetenschappers zeggen.
  4. Detox en ontgiftegingsdiëten. Deze diëten zijn gericht op lichaamsreiniging, leverreiniging, darmspoeling en hormooninjecties. Ze beweren dat we tegenwoordig zóveel gifstoffen binnen krijgen dat onze organen dat allemaal niet aankunnen en dat de gifstoffen opgeslagen worden in ons vetweefsel. Wetenschappers zijn van mening dat deze diëten pure onzin zijn. Het menselijk lichaam kan dit heel goed zelf met organen, zoals de lever en nieren, en een immuunsysteem die zichzelf ontgiften. Spoelingen en reinigingen zijn daarom absoluut niet nodig.
  5. Als je gaat afvallen mag je geen koolhydraten binnen krijgen. Dit is ook niet waar. Het is namelijk niet gezond om een hele voedingsgroep te schrappen. Er zijn wel diëten waarbij je het aantal koolhydraten beperkt. Bij Afvallen met Nederland hebben we het Basis dieetprogramma. Dat is gebaseerd op een koolhydraatarm, eiwitverrijkt dieet, zoals we dat bijvoorbeeld kennen van het Dr. Frank of het Atkins dieet principe. Je valt makkelijker af door het gebruik van eiwitten, al dan niet in combinatie met koolhydraatarme voeding.