Tussendoortjes tips

tussendoortjes

Het is voor veel mensen vaak een uitdaging  om gezond te (blijven) eten tussen de grote maaltijden door. Toch is het belangrijk om ook je tussendoortjes te eten, want als je honger krijgt gaat je lichaam in een soort spaarstand. Je vebrand dan juist minder calorieën dan normaal. Daarom hebben wij wat tips & tricks voor je met lekkere hapjes en tussendoortjes.

Tussendoortjes

Met tussendoortjes en hapjes kun je zo honderden calorieën extra eten terwijl de hoofdmaaltijd nog moet komen. Met onderstaande tips kun je ervoor zorgen dat je lekkere gezonde hapjes op tafel kunt zetten. Daarnaast krijg je inspiratie voor tussendoortjes die als een beloning voelen in plaats van een verplichting.

  • Probeer extra groente(hapjes) te eten. Groente vult goed en bevat weinig energie. Vul een bordje met bijvoorbeeld cherrytomaatjes, komkommer, selderijstengels, wortel etc. en dip het met wat hummus of een magere yoghurt dipsaus met knoflook en kruiden. Denk ook aan dikke plakken komkommer met wat hummus of tapenade er boven op. Ook olijven (met knoflook) zijn prima hapjes. Een paar dadels gevuld met wat roomkaas, een gekookt ei met een vulling van tonijn , augurken met een blokje ham, een stokje met kleine stukjes mozzarella, cherrytomaatjes en wat verse basilicum of stukjes paling zijn ook prima alternatieven.
  • Vul een klein bordje met gezonde hapjes en eet niet meer dan wat je op het bordje legt. Leg de nadruk op gezellige gesprekken voeren met vrienden en bekenden. Op deze manier heb je ook meer zicht op hoeveel je eet als je een bordje vult en daarna wegloopt van de tafel met hapjes.
  • Wees voorzichtig met vette dipsauzen en kaassauzen. Kies liever voor een bonendipsaus, hummus, guacamole of een tomatensalsa.
  • Graai niet continu in een bakje noten of pinda’s. Neem in plaats daarvan bijvoorbeeld enkele walnoten of amandelen met wat cranberry’s.
  • Stukjes meloen met een plakje dunne ham zijn ook geschikte gezonde hapjes. Een garnalencocktail op een bedje van sla en citroendressing is een gezond hapje voor een feestje, of kan als voorgerecht geserveerd worden.