Frisdrank

Het klinkt zo gezond; iedere ochtend een verse jus voor jezelf persen en in de middag nog een lekkere smoothie maken met verschillende soorten fruit. Helaas is dit niet helemaal waar. Natuurlijk is het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat vruchtensapjes net zo slecht voor je zijn als cola. Ze bevatten namelijk wel veel vitamines die je misloopt als je frisdrank kiest, maar er zijn betere keuzes te maken. 

Suiker
De sapjes zitten namelijk niet alleen vol met vitamines. Ze zitten helaas ook vol met suikers en dit zijn nou net de onnodige dikmakers. Zo bevat sinaasappelsap (vers of uit pak) rond de 5 suikerklontjes per longdrinkglas (250ml). Dit is evenveel als een longdrinkglas frisdrank! Ook bevat zo’n glas al snel rond de 110 calorieën. Stel, je drinkt vijf glazen fris of sap per dag, dan krijg je dus al gauw 550 calorieën extra binnen. Als je dit zou vervangen door water maak je al meteen grote stappen binnen je dieet.

Fruit
Als je toch sinaasappels in huis hebt gehaald, kies er dan voor om ze te eten in plaats van te persen.   Door ze te persen verdwijnen namelijk bijna alle vezels en deze wil je juist wel binnenkrijgen. Van vezels krijg je namelijk een voldaan gevoel. Dit mis je dus als je de sinaasappels perst. Denk er maar eens over na. Je eet namelijk niet snel vier sinaasappels in één keer op, terwijl je wel heel makkelijk een glas sap drinkt met dezelfde hoeveelheid fruit erin. Misschien schenk je zelfs meteen een nieuw glas in, wat ook weer 110 calorieën zijn.

Keuzes
Ik wil niet zeggen dat je nooit meer een sapje of frisdrank mag drinken. Maar maak een keuze. Drink bijvoorbeeld nog maar een glas per dag, bijvoorbeeld een sapje bij het ontbijt en houd het daarbij. Of kies voor de light variant van frisdranken, ook dat scheelt je een hoop onnodige calorieën. 

VERNIEUWD!

ONS GLOEDNIEUWE 10-WEKEN BOEK