Waarom het zo belangrijk is om voldoende vezels te eten

Vezels zijn enorm belangrijk voor allerlei processen in ons lichaam, zo helpen ze om onze darmen gezond te houden, maar zorgen ze er ook voor dat onze spijsvertering op peil blijft en leveren ze een positieve bijdrage aan een afvalproces mocht je hiermee bezig zijn.

 

We kunnen dus wel stellen dat vezels enorm belangrijk zijn voor ons lijf en dat het dan ook raadzaam is om ervoor te zorgen dat je voldoende vezels via je voeding binnenkrijgt. En nu is dat laatste vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je koolhydraatarm eet kan het soms best lastig zijn om toch via je voeding zoveel mogelijk vezels binnen te krijgen.

 

In deze blog gaan wij je hier dan ook bij helpen! We gaan je ten eerste wat meer over vezels vertellen en hoe ze nu eigenlijk precies werken in je lichaam en daarnaast gaan we je ook handige tips geven om zoveel mogelijk vezels binnen te krijgen! Lees je met ons mee?

 

Waarom zijn vezels zo belangrijk voor ons

 

Er zijn een aantal redenen te vinden die je vertellen waarom vezels nu eigenlijk precies zo belangrijk voor ons zijn. ten eerste dragen ze dus enorm bij aan onze gezondheid en dit doen ze dan ook op een aantal verschillende manieren. Ten eerste zorgen ze er vaak voor dat onze darmen gezond blijven. Vezels stimuleren onze darmflora  en onze darmen zijn enorm bepalend voor onze algehele gezondheid.  Het is dus erg belangrijk om onze darmen gezond te houden en het is natuurlijk wel heel fijn als je dat ook voor een deel door het eten van vezels kunt doen!

 

Daarnaast zorgen vezels er ook voor dat onze spijsvertering beter loopt en ook dat is een belangrijk punt wat belangrijk is voor onze gezondheid. Daarnaast draagt dit ook nog eens positief bij als je wil gaan afvallen.

 

Maar ook kunnen vezels ons heel goed helpen bij het verliezen van gewicht en dit doen ze op de volgende  manieren. Ten eerste nemen vezels veel vocht op in je lichaam , dit zorgt vervolgens weer voor een heel vol gevoel. Daar kun je natuurlijk weer van profiteren doordat je dan minder snel naar allerlei snacks zal gaan grijpen!

 

Daarnaast leveren ze ook nog eens een hele positieve bijdrage aan je bloedsuikerspiegel, ze houden deze namelijk goed stabiel waardoor je niet zo snel gaat snacken en snaaien en ook dit draagt natuurlijk weer bij aan het afvallen of aan het onderhouden van een gezond gewicht.

 

En ten slotte geven ze ook nog eens een flinke stimulans aan je vetverbranding en dat is natuurlijk helemaal heel erg prettig als je graag af wil vallen! Op deze manier kan het eten van voldoende vezels je dus zeer zeker helpen om gewicht te verliezen en dat is natuurlijk wel heel erg prettig!

 

Wat is nu precies vezelrijke voeding

 

Dat het dus erg belangrijk is om vezels binnen te krijgen dat begrijpen we waarschijnlijk nu wel en de voordelen spreken dan ook zeker voor zich. maar wat is dan eigenlijk precies vezelrijke voeding en welke producten bevatten dan ook juist veel vezels?

 

Kortweg verstaan we onder vezelrijke voeding, het soort voeding dat veel vezels bevat. Er zijn nu eenmaal soorten voeding die vele malen meer vezels bevatten dan andere soorten en het is erg belangrijk om deze soorten eruit te lichten en ervoor te zorgen dat je hier ook voldoende van binnenkrijgt.

 

Zo zijn voorbeelden van vezelrijke voeding bijvoorbeeld veel groenten, fruit, peulvruchten maar ook granen. Zoals je ziet kan het dan met het volgen van een koolhydraatarm dieet even puzzelen zijn maar daar in tegen zijn er ook onwijs veel groenten soorten die veel vezels bevatten! Je kunt er dus werkelijk waar allerlei kanten mee op!

 

Vezelrijke voeding binnen een koolhydraatarm dieet

 

Ook bij het volgen van een koolhydraatarm dieet is het dus nog steeds wel heel erg belangrijk om voldoende vezelrijke voeding tot je te nemen! Dit kun je dan ook met veel verschillende soorten voeding doen! Wel zijn er een aantal soorten voeding die veel vezels bevatten en die er dus met kop en schouders bovenuit steken!

 

Ten eerste hebben we dan het lijnzaad, dit kan een heel fijne toevoeging zijn aan bijvoorbeeld een shake in de ochtend of een smoothie van groente, voeg er een beetje lijnzaad aan toe en je hebt eigenlijk meteen op een hele makkelijke en gezonde manier je vezels binnen!

 

Maar ook frambozen bevatten enorm veel vezels dus ook die wil je zeker niet overslaan. Het fijne aan frambozen is dat ze ook nog eens boordevol anti oxidanten zitten waardoor ze dus echt een hele gezonde snack vormen!

 

En wat dacht je van de avocado! Ook deze bevat enorm veel vezels en is daarnaast ook nog eens heel erg gezond voor je! Ook bevat de avocado veel gezonde vetten die dus ook je darmen weer erg tegoed komen! Hierdoor bevorder je dus wederom de werking van je darmen en dat is natuurlijk heel fijn en belangrijk!

 

Er is dus meer dan voldoende vezelrijke voeding waarmee je ook binnen een koolhydraatarm dieet er prima voor kunt zorgen dat je voldoende vezels binnen krijgt. Op deze manier komt dit dus het afval proces ook nog eens enorm ten goede en laat dat nu precies de bedoeling ervan zijn! verlies dus nog meer kilo’s door op de juiste manier met voeding om te gaan!

 

Voldoende blijven drinken

 

Als je zorgt dat je voldoende vezels binnenkrijgt is het meer dan ooit belangrijk om ook voldoende te drinken. Sowieso is het al erg belangrijk om voldoende vocht tot je te nemen omdat dit allerlei processen in je lichaam ten goede komt. Ook als je af wil vallen is het extra belangrijk om voldoende te drinken. Tijdens het afvalproces komen er namelijk veel afvalstoffen vrij in je lijf en deze wil je het liefste zo snel mogelijk weer weg hebben! Gelukkig kun je dit dus ook heel goed doen door veel te drinken, hierdoor spoelen ze als het ware zo weer weg.

 

Ook vezels hebben dat vocht nodig anders kunnen ze juist voor verstopping zorgen en hun werk minder goed doen. Zorg er dus altijd voor dat je voldoende drinkt zodat je goed voor je lichaam zorgt. Ook voorkom je hiermee klachten zoals hoofdpijn en lusteloosheid. En mocht je trek krijgen probeer dan voor de gein eerst eens te kijken of het niet gewoon is dat je dorst hebt. Vaak is na een glas water je trek weer als sneeuw voor de zon verdwenen en was het dus gewoon een signaal van je lichaam dat om vocht vroeg!

 

Losse vezels toevoegen

 

Naast dat je dus veel vezels uit je voeding kunt halen is er ook nog een andere oplossing. Tegenwoordig zijn er namelijk  ook losse vezels te koop welke je enkel maar aan je voeding toe hoeft te voegen op deze manier ben je natuurlijk helemaal zo klaar en heb je er weinig omkijken naar. Voeg enkel iedere ochtend of kies een ander moment dat bij je past, wat vezels aan je voeding toe en klaar ben.

 

Zorg er daarbij uiteraard ook voor dat je voldoende vocht drinkt en zo kun je dus een heleboel ellende voorkomen en ervoor zorgen dat je voldoende binnen krijgt!

 

Uiteraard is het altijd het beste om de vezels gewoon uit je voeding te halen omdat je dan ook van de andere voedingsstoffen kunt profiteren die de voeding bevat maar mocht dit niet helemaal lukken dan kunnen losse vezels een prima oplossing vormen!

 

Vezels zijn gezond voor je

 

We kunnen dus wel stellen dat we vezels nodig hebben en dat ze eigenlijk onmisbaar zijn voor ons lichaam. Vandaar dat het ook enorm belangrijk is om ze toe te voegen aan je voeding. Op deze manier kun je namelijk een heleboel problemen met name aan je darmen voorkomen en zorg je ook voor een goede werking van je darmen en dat is natuurlijk enorm belangrijk!

 

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je hierbij voldoende drinkt omdat dit anders juist het proces en het voordeel van de vezels in de weg komt te staan. Voldoende vocht en vezels gaan dus eigenlijk hand in hand en zijn ook enorm belangrijk voor elkaar en afzonderlijk van elkaar voor je lichaam!

 

Maar zeker ook als je gewicht wil verliezen kan het gebruik van voldoende vezels heel veel voor je betekenen en net even dat steuntje in de rug geven! Het zorgt er namelijk voor dat allerlei processen beter lopen en dat je dus ook sneller een vol gevoel ervaart en dat helpt juist enorm om ervoor te zorgen dat je niet gaat snacken en snaaien. En we weten allemaal dat snacken en snaaien niet zo gezond voor je is dat het voorkomen ervan draagt zeker positief bij aan je dieet!

 

Zorg dus voor voldoende vezels in je voeding en mocht dit niet mogelijk zijn kijk dan goed hoe je ze los aan je voeding toe kunt voegen! Zorg in ieder geval goed voor jezelf en eet voldoende vezels!