Wat is het beste dieet voor een vrouw?

Wat is het beste dieet voor een vrouw

Tussen het lichaam van een man en een vrouw bestaan grote verschillen. Zo is niet alleen de spiermassa anders, maar is ook het ‘toegestane’ vetpercentage verschillend. Tevens is een man over het algemeen gespierder gebouwd, terwijl een vrouw soms bij de heupen bijvoorbeeld een net iets andere bouw heeft.

Daarnaast spelen ook de hormonen nog een belangrijke rol. Mannen beschikken over bepaalde hormonen en dat geldt net zo voor vrouwen. Bij vrouwen wordt het hormoonstelsel tijdens de overgang bovendien nog meer beïnvloedt.

Is het dan ook zo dat een vrouw anders reageert op een dieet dan een man? Ja, dit kan zeker het geval zijn. Het is niet dat dit per definitie zo is, maar er zijn toch veel diëten waar een vrouw net iets beter op reageert.

Ben je een vrouw? En wil je graag jouw streefgewicht gaan behalen? Dan kunnen wij het ons goed voorstellen dat je op zoek bent naar een geschikt dieet. Daarbij kunnen wij het ons ook goed voorstellen dat je mogelijk niet direct het meest geschikte dieet vindt.

Graag willen wij jou daar een handje bij helpen. Wij hebben namelijk onderzoek gedaan naar de beste dieetsoorten voor vrouwen. Daarbij hebben we specifiek naar het lichaam van een vrouw gekeken, maar ook naar het hormoonstelsel en naar de energiebehoeften van een vrouw. De energiebehoeften van een vrouw zijn namelijk ook anders dan van een man.

Lagere calorie inname

Wist je bijvoorbeeld dat een vrouw minder calorieën per dag nodig heeft dan een man? De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieën ligt bij een vrouw rond de 2000 kcal. Bij een man ligt deze grens een stuk hoger: rond de 2500 kcal.

Doordat dit bij een vrouw en een man verschillend is, moet hier het voedingspatroon ook op aangepast worden. Zo heeft een vrouw dus een stuk minder behoefte aan veel calorieën.

Percentueel gezien maakt dit echter niks uit. Als je af wilt vallen, is het hoe dan ook zaak dat je de hoeveelheid calorieën omlaag weet te dringen. Is dat in elk dieet zo? Nee, niet in elk dieet, maar in veel diëten vormt dat toch de hoofdmoot.

Ben jij op dit moment op zoek naar een geschikt dieet? Dan raden wij je aan om dit artikel op je gemakje door te nemen. In dit artikel laten wij je namelijk kennis maken met drie interessante diëten. Dit zijn stuk voor stuk diëten die bij veel vrouwen aangeslagen zijn.

Werkt elk dieet bij elke vrouw?

Wij willen je graag eerst nog op het volgende wijzen: elk vrouwelijk lichaam reageert anders op een bepaald dieet. Zo is het goed mogelijk dat jij niks afvalt met dieet A, terwijl jouw zus met ditzelfde dieet juist van alle overtollige kilo’s af komt. Binnen een korte periode zelfs.

Mede hierdoor is het onwijs belangrijk om op zoek te gaan naar het beste dieet voor jou. Het is daarbij wel vaak zaak om een vergelijking te maken tussen de verschillende diëten. Wat ons betreft kun je daarbij het beste kiezen voor één van de drie diëten die wij in dit artikel bespreken. Neem de toelichting over deze diëten op je gemakje door en laat je verrassen!

Intermittent Fasting

In de afgelopen periode is het Intermittent Fasting dieet behoorlijk populair geworden. Bij dit dieet draait het om een vaste periode van vasten. Zo kun je elke dag van 20.00 tot 12.00 uur (de volgende dag) vasten, maar je kunt ook twee vaste dagen per dag vasten. In dat geval eet je bijvoorbeeld op maandag, dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag normaal. Op de woensdag en op de vrijdag vast je echter volledig; je weet daarmee min of meer jouw lichaam te resetten.

Gebleken is echter dat dit dieet onwijs goed werkt bij veel vrouwen (en bij veel mannen). Tijdens de momenten dat je aan het vasten bent, moet jouw lichaam namelijk op zoek naar andere mogelijkheden om aan energie te komen. De meest voor de hand liggende mogelijkheid is hierbij dan ook dat het lichaam het vet gaat verbranden.

Overigens is het zo dat het Intermittent Fasting dieet vaak gecombineerd wordt met een koolhydraatarm dieet. Dat is ook precies wat wij je aan willen raden. Wij zijn namelijk ook erg te spreken over het koolhydraatarm dieet, waarover je later in dit artikel meer kunt lezen.

Een belangrijk voordeel van Intermittent Fasting is de vrijheid waar je van geniet. Je kunt namelijk zelf bepalen wat je wel en niet eet. Uiteraard is het hierbij wel zaak om je pijlen te richten op de goede voedingsstoffen.

Daarbij bepaal je wel op welke momenten je van de dag eet. Zo kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld dagelijks van 12.00 tot 20.00 uur te eten. Je kunt er echter ook voor kiezen om dagelijks van 11.00 tot 19.00 uur te eten. De keuze is reuze en het is volledig aan jou om te bepalen!

Al met al kunnen wij het Intermittent fasting dieet van harte aanraden. Wij zijn er persoonlijk van overtuigd dat ook jij prima resultaten met dit dieet kunt behalen. Wel komt het aan op discipline en motivatie. Je moet het immers elke dag opbrengen om tijdens de specifieke periode te vasten. Doe je dit niet? Dan merk je al snel dat je niet van de overtollige kilo’s af gaat komen.

Koolhydraatarm dieet

Ja, we hebben de naam van dit dieet al eerder laten vallen. Ook het koolhydraatarm dieet is in de afgelopen jaren namelijk ongekend populair geworden. Dit dieet is bij zowel mannen als bij vrouwen super populair en levert vaak de gewenste resultaten op.

Is het ook jouw droom op jouw streefgewicht uit te komen? Dan is het zeker interessant om met het koolhydraatarm dieet aan de slag te gaan. Zoals de naam van dit dieet al doet vermoeden, is het hierbij van belang dat je zo min mogelijk koolhydraten binnenkrijgt. Over het algemeen kan hierbij een grens van 200 á 250 gram koolhydraten per dag voor gehanteerd worden.

Des te minder koolhydraten je nuttigt, des te zwaarder jouw lichaam het krijgt. Het is namelijk zo dat jouw lichaam door de hoeveelheid koolhydraten lui geworden is. Je lichaam hoeft immers niks te doen om over energie te kunnen beschikken.

Indien je de inname van koolhydraten flink beperkt, moet jouw lichaam wel opeens aan de bak. Daarvoor moet jouw lichaam op den duur vet gaan verbranden; dat is echt de enige mogelijkheid om uiteindelijk aan de benodigde energie te komen.

Is het aan te raden om met het koolhydraatarm dieet aan de slag te gaan? Ja, absoluut. In de afgelopen jaren is gebleken dat dit dieet het bijzonder goed doet bij veel vrouwen. Daarbij is het ook prettig dat je het dieet naar eigen inzicht in kunt vullen.

Het is wenselijk dat je maximaal 250 gram aan koolhydraten per dag binnenkrijgt. Maar, verder heb je echt met geen enkele ‘beperking’ te maken. Sterker nog; je kunt uit tal van koolhydraatarme recepten kiezen. Wil je graag een volledig overzicht van koolhydraatarme recepten bekijken? Dan ben je daarvoor ook direct bij ons aan het juiste adres. Op onze website vind je voor alle maaltijden (van ontbijt tot aan het dessert) tientallen koolhydraatarme recepten terug.

Ook bij dit dieet is het weer van belang dat je veel discipline hebt. Heb je die discipline niet? Dan is het vrij lastig om uiteindelijk dit dieet vol te houden. Met name tijdens de eerste dagen kun je namelijk van de nodige bijwerkingen krijgen. Alleen als je echt voldoende gemotiveerd bent, kun je deze bijwerkingen verslaan. Geduld tonen is hierbij ook één van de cruciale aspecten.

Bovendien raden wij je het volgende aan: combineer het koolhydraatarme dieet met voldoende beweging. Indien je elke dag minimaal een half uur in beweging komt, weet je de vetverbranding in jouw lichaam te stimuleren. Daardoor is de kans alleen maar groter dat je binnen de kortste keren op jouw streefgewicht uit gaat komen.

Al met al kunnen we concluderen dat het koolhydraatarm dieet geweldig is. Het is niet voor niets dat dit dieet in de afgelopen jaren zo populair geworden is. Nee, bij veel vrouwen heeft dit dieet daadwerkelijk het gewenste resultaat opgeleverd. Voldoende reden voor jou om ook eens naar dit dieet te kijken, niet waar?

Ketogeen dieet

Vind je het koolhydraatarm dieet niet heftig genoeg? Of heb je in de afgelopen periode het koolhydraatarm dieet gevolgd? In beide gevallen is het mogelijk om voor de overtreffende trap te gaan. Deze overtreffende trap heeft de naam ‘ketogeen dieet’ gekregen.

Ook bij dit dieet draagt het om een minieme inname van koolhydraten. Zo is het advies dat je dagelijks maximaal 50 gram aan koolhydraten binnen mag krijgen. Ja, je leest het goed: slechts 50 gram. Als we naar deze hoeveelheid koolhydraten kijken, kunnen we maar één ding concluderen: dit dieet is echt heftig.

Het is dan ook aan te raden om niet lukraak met dit dieet te starten. Nee, je kunt het beste eerst het koolhydraatarm dieet volgen. Als je lichaam eenmaal aan dat dieet gewend is, kun je makkelijker overschakelen naar het ketogeen dieet.

Start je direct met het ketogeen dieet? Dan moet je echt met forse bijwerkingen rekening gaan houden. Ook is het mogelijk dat je lichaam echt helemaal van slag raakt, waardoor het überhaupt niet meer te doen is om dit dieet te volgen.

Wij raden je daarom aan om eerst écht met het koolhydraatarm dieet te beginnen. Nadat je met dat dieet al de nodige kilo’s kwijtgeraakt bent, kun je overschakelen op het ketogeen dieet. Als je eenmaal met dit dieet bezig bent, komt het op discipline aan. Je kunt echt geen enkele dag verslappen. Nee, elke dag weer mag je maximaal 50 gram aan koolhydraten binnen krijgen.

Kunnen wij je aanraden om met dit dieet te starten? Ja, absoluut. Doordat het dieet behoorlijk heftig is, kun je hier echt snel de overtollige kilo’s mee kwijt raken. Daarbij moet je dus wel rekening houden met de mogelijke bijwerkingen.

Heb je een medische aandoening? Dan is het wellicht niet verstandig om met dit dieet te starten. Wij raden je in dat geval aan om contact op te nemen met jouw arts of diëtiste. Zij kunnen jou perfect informeren en adviseren over het wel of niet volgen van een ketogeen dieet. Mocht je kerngezond zijn, biedt dit dieet in ieder geval voldoende mogelijkheden om op jouw streefgewicht uit te komen.

Welk dieet is het beste?

Zo, je hebt in dit artikel kennis kunnen maken met enkele interessante diëten. Een terechte vraag is nu wel welk dieet voor jou het beste is. Wij willen je daarvoor graag het volgende aanraden: probeer de verschillende diëten eens uit.

Heb je op voorhand al een dieet dat je het meeste aanspreekt? Dan is het aan te raden om dat dieet te volgen. Mocht dat dieet niet de gewenste resultaten opleveren, kun je altijd nog voor één van de andere diëten kiezen.

Kun je nog inspiratie gebruiken? Of wil je graag meer informatie over één van bovengenoemde diëten vinden? Check dan zeker onze website. Op onze website vind je onwijs veel nuttige informatie over de hierboven besproken diëten. Veel succes met het dieet en jouw afslankproces.

Geef een antwoord