2019

Het nieuwe jaar is alweer begonnen! Met het nieuwe jaar komen ook de goede voornemens. Een veel voorkomend voornemen dat ieder jaar terugkomt is afvallen. Alleen niet iedereen weet hoe ze precies af moeten vallen, iedere keer komen die extra kilo’s weer terug. Dus hoe ga je dat in 2021 dan wel voor elkaar krijgen? Je leest het hier.

Stop met crashdiëten!

We kennen het allemaal, een crashdieet, dit lijkt een ontzettend mooie manier om in het nieuwe jaar even snel wat kilo’s kwijt te raken. Deze diëten bevatten veel minder calorieën dan normale voeding waardoor je in een korte tijd heel veel gewicht kwijt raakt. Dit werkt helaas niet op de lange termijn en kan zelfs tegenwerken met je doel om af te vallen en op gewicht te blijven. Je lichaam gaat dan namelijk in een zogenaamde besparingsmodus. Je lichaam merkt dat je niet genoeg energie binnen krijgt en gaat zo min mogelijk energie verbruiken, daarnaast slaat je lichaam alles wat je binnenkrijgt op in je vetreserves. Ook verlies je met een crashdieet veel spiermassa, waardoor je nog minder energie gaat verbruiken. Deze effecten hoeven niet alleen te komen door crashdiëten, ook de “normale” diëten kunnen voor jou te weinig calorieën bevatten. Check dan ook altijd eerst hoeveel kcal jij nodig hebt. 

Goed afvallen

Oké, we weten nu dus wat we niet moeten doen om af te vallen en wat we tijdens het afvallen willen voorkomen. Maar hoe kan je dan het beste afvallen? Het is met afvallen belangrijk om ervoor te zorgen dat je je spiermassa zoveel mogelijk behoudt, zodat je energiebehoefte niet omlaag gaat. Hier kan je twee dingen voor doen. Het is belangrijk om te zorgen dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt en het is belangrijk om te sporten, en dan het liefst krachtoefeningen voor spieropbouw. Qua calorie inname is het belangrijk om ongeveer 500 tot 600 kcal minder binnen te krijgen dan je dagelijkse energiebehoefte.

Wees niet te streng voor jezelf

We willen allemaal onze goede voornemens zo goed mogelijk aanhouden, als we dan een missertje maken kan het voor ons gevoel al heel erg zijn. Hierdoor kan het voorkomen dat je uit emotie juist weer meer gaat eten, of nog erger, gelijk denkt dat het geen nut meer heeft om nog door te zetten. Een foutje af en toe moet kunnen, je moet ook niet al het lekkere en ongezonde eten verbannen. Je houdt je dieet langer vol als je af en toe iets kan nemen dat je echt heel lekker vindt.