alcoholvrije dranken

Alcoholische dranken brengen vele negatieve gezondheidseffecten met zich mee. Maar zijn de alcoholvrije dranken echt zoveel gezonder? Wij hebben voor jou de verschillen op een rijtje gezet! 

Calorieën 

Zoals we allemaal al weten vergroot alcohol de kans op bepaalde ziektes zoals diabetes, hart- en vaatziekten en zelfs kanker. Maar naast deze negatieve gezondheidseffecten bevat alcohol ook veel calorieën. Drink je graag een biertje? Deze alcoholische variant bevat ongeveer 110 calorieën terwijl alcoholvrij bier 86 calorieën bevat. Als je kijkt naar dit verschil lijkt alcoholvrij bier het beter te doen?! Maar het zal je niet verbazen, er zit een addertje onder het gras. 

 

Koolhydraten

Een ander verschil is dat in alcoholvrij bier veel meer koolhydraten (suikers) zitten dan in gewoon bier. Een glas bier bevat ongeveer 3 gram koolhydraten, terwijl een glas alcoholvrij bier 20 gram koolhydraten bevat. Dit is evenveel suiker als in een glas frisdrank zit zoals cola en fanta. Suikerhoudende dranken verhogen de kans op overgewicht en diabetes. Ben je een wijnliefhebber? In wijn zit ongeveer 3 gram koolhydraten en in alcoholvrije wijn 14 gram koolhydraten.


Zwangerschap

Tijdens de zwangerschap is het erg gevaarlijk om alcohol te nuttigen. Dit kan namelijk negatieve gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de foetus. Daarom is het in deze periode altijd verstandig om geen alcohol te drinken. 


Zijn alcoholvrije dranken gezonder?

Niet per se, beide dranken voegen namelijk niks toe aan een gezonde leefstijl. Alcoholvrije dranken zijn lager in calorieën, maar bevatten meer koolhydraten dan de variant met alcohol. Wil je gewicht verliezen dan zijn een alcoholvrije dranken de beste keuze. Bovendien wegen de mogelijke voordelen van alcohol niet op tegen de nadelen voor de gezondheid en kun je beter kiezen voor de alcoholvrije variant. Wil je toch graag een alcoholisch drankje nuttigen? Beperk de inname dan tot maximaal 1 glas per dag. Vergeet niet: het is natuurlijk altijd het beste om voor caloriearme dranken te kiezen zoals water, thee of (zwarte) koffie.

 

Bron: Voedingscentrum

Misschien vind je dit artikel ook leuk: Is brood een dikmaker?
Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.