Bewegen

Bewegen is gezond. Dat hoef je niemand meer uit te leggen. Op minimaal vijf dagen per week een half uur bewegen vertelt de overheid ons. Wandelen, hardlopen, fietsen, gewichtheffen, boksen en nog vele andere beweegvormen die je kunt doen.

Er is voor ieder wat wils, maar welke beweegvorm moet je nou kiezen? Is er ook een speciale beweegvorm die voordeel heeft wanneer je aan het afvallen bent? Wij zochten het voor je uit!

Afvallen door te bewegen

Bewegen heeft enorm veel voordelen voor je gezondheid. Het kan je risico op tal van ziekten zoals hart- en vaatziekten verlagen en een goede conditie is natuurlijk ook bevorderlijk in het dagelijks leven. Als je wilt afvallen zal je moeten beginnen met het aanpassen van je voeding. Wanneer je namelijk hetzelfde blijft eten en erbij gaat bewegen hoeft dat niet te betekenen dat je gaat afvallen. Afvallen draait namelijk om meer energie verbranden dan dat je binnen krijgt. Met extra beweging verbrand je meer energie. Echter, de hoeveelheid energie die je extra verbrand is redelijk laag en dit eet je er heel makkelijk weer bij. Wanneer je huidige energie-inname door je eetpatroon dus hoger ligt dan wat je verbrand gaat een beetje extra beweging dit niet goed maken.

Welke beweegvorm moet je kiezen?

Er zijn een heleboel beweegvormen en type sporten. De een is heel intensief, de ander wat minder. Je hebt ze in teamverband, individueel of in een groep. Welke beweegvorm het beste is om te gebruiken valt over te discussiëren. Wat wel zeker is, is dat je een beweegvorm moet kiezen die goed bij je past. Wanneer je iets doet wat je leuk vindt hou je dit vol. Al zou een bepaalde beweegvorm perfect werken, dan vallen alle voordelen van die beweegvorm af wanneer je het zelden tot niet doet. Aangezien iedere beweegvorm voordelen heeft kun je dan beter een beweegvorm kiezen wat bij je past, zodat je dit vol kunt houden. Om je een idee te geven van de beweegvormen die er zijn en wat de voordelen hiervan zijn worden er hieronder een aantal aangekaart.

Lees ook: Zomerdagen combineren met goede voeding

Krachttraining & fitness

Niet alleen bodybuilders doen aan krachttraining, ook mensen die wat gewicht kwijt willen doen er goed aan om wat krachttraining te gaan doen. De reden hiervoor is dat je minder risico loopt om spiermassa te verliezen tijdens het afvallen. Het nadeel is dat het een sport is die je echt leuk moet vinden. Het is veelal een sport die je alleen doet, dus als er geen motivatie is om door te gaan, dan is het lastig vol te houden.

High intensity interval training (HIIT)

Dit is een trainingsmethode die je makkelijk thuis kunt doen, zoals bijvoorbeeld met het schema van Afvallen met Nederland. Bij een HIIT training doe je in een bepaald tijdsbestek een aantal korte en intensieve oefeningen waarbij je redelijk veel energie verbrandt. Dit kun je ook bij sommige sportscholen in een groep doen.

Wandelen

Een stukje lopen is een van de makkelijkste beweegvormen die er is. Zowel qua inplannen als de beweging zelf. Je kunt gemakkelijk even in je lunchpauze of na het avondeten een stukje gaan wandelen in de tijd die je hebt. Je hebt er verder niks bij nodig, wat het ook weer makkelijker maakt. Door de lage intensiteit verbrand je er niet heel veel mee, maar je kunt het wel weer lang en veel doen.

Hardlopen

Hardlopen is net als wandelen makkelijk om in te plannen, het uitvoeren is echter iets lastiger. Het wordt al snel zwaar en het kost enige doorzettingsvermogen om een flinke ronde op te bouwen. Hardlopen is een stuk intensiever dan wandelen en je verbrandt er ook meer energie mee. Echter is het wel wat zwaarder voor je gewrichten zoals je knieën.

Teamsport

Er zijn natuurlijk enorm veel soorten van teamsporten die compleet verschillend kunnen zijn. Echter hebben ze allemaal wat met elkaar gemeen. Doordat je met iedere teamsport de gezelligheid en sociale drang erbij hebt is het voor veel mensen makkelijker om vol te houden.

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.

Bekijk de site van het voedingscentrum als jij meer informatie wilt over beweging!