(eet)dagboek

Afvallen is niet altijd makkelijk. Om je meer handvatten te geven zodat ook jij kan afvallen heeft Afvallen met Nederland 10 regels tot succes ontwikkeld. Welke regels kon jij al? De tweede regel gaat over een (online) dagboek bijhouden.

Schrijf het op!

Ontdek nu wat jouw hindernissen zijn als het gaat om gewicht verliezen, pak een pen en papier en schrijf het op! Veel mensen houden diëten niet vol of stoppen met diëten omdat ze niet snel genoeg resultaten zien. Ook bij een fors deel dat aan het afvallen is zie je het jojo-effect terug. Een (eet)dagboek bijhouden helpt je om wél af te vallen en dit gewicht er ook af te houden.

 

Hoe werkt het?

Een (eet)dagboek bijhouden spreekt eigenlijk een beetje voor zich. Je noteert alles wat je eet en drinkt op een dag. Vergeet vooral niet de hoeveelheden te vermelden. Je kan je eten wegen, maar je kan ook standaard maten gebruiken (denk aan een glas/ een eetlepel etc). Om even specifieker te zijn, je noteert:

  • Precies wat je eet en drinkt (laat niets weg, je wilt natuurlijk wel eerlijk blijven naar jezelf)
  • De hoeveelheden van wat je eet of drinkt, dit kan in aantallen, in grammen etc.
  • Op welke tijden je eet of drinkt.
  • Waar je eet of drinkt.
  • Met wie je eet of drinkt.
  • Eventuele nevenactiviteiten, wat doe je tijdens het eten?
  • Als je wilt, de voedingsstoffen. Het kan erg helpen om bijvoorbeeld de vetten, de suikers of de hoeveelheden eiwitten er bij te zetten.
  • Als je wilt je emoties. Bedenk hoe je je voelt voor en tijdens het eet- en/of drinkmoment.

Als je alles bijhoudt en krijg je al snel meer inzicht waar jouw valkuilen zitten en hoe je daar verandering in kan brengen.

 

Eén klein nadeel van een (eet)dagboek bijhouden

Toch kleven er ook nadelen aan het bijhouden van een dagboek. Het kan er namelijk voor zorgen dat je je een beetje te obsessief met je eten bezig gaat houden. Je kan het als een sport gaan zien om zo weinig mogelijk te eten of je durft niets ongezonds meer te eten in de angst om je dagboek te verpesten.


Weet je van jezelf dat je gevoelig bent voor dit soort obsessief gedrag? Dan is een (eet)dagboek misschien niet iets voor jou.

 

Veel voordelen

Waarom zou je nou een dagboek bijhouden? Ten eerste krijg je inzicht in hoeveel je eet. Ook raak je bewust van wat je precies eet en sta je er bij stil waarom je iets eet. Je zal bepaalde gebeurtenissen herkennen die invloed op jouw eetgedrag hebben en je leert hoe andere mensen jouw eetgedrag beïnvloeden. Je leert voornamelijk om jezelf te motiveren en op deze manier wordt afvallen en op gewicht blijven een stuk makkelijker.


Wil je nog meer uit je dagboek halen? Deel deze dan met anderen, zo heb je een extra steuntje in de rug. In het forum kan je jouw eigen dagboek plaatsen en zo steun en tips krijgen van alle anderen die in hetzelfde schuitje zitten als jij.

Begin nu met schrijven!

 

Klik hier voor tip #1!