Is het jouw grote wens om van de overtollige kilo’s af te komen? Wil je die wens graag werkelijkheid laten worden? Ben je daarvoor op dit moment al met een dieet bezig? Dan ben je goed bezig. Of eigenlijk ben je heel goed bezig! Juist door met een geschikt dieet aan de slag te gaan, kun je op de juiste manier van de overtollige kilo’s afkomen.

Wel is het hierbij van belang dat je gedisciplineerd blijft. Aan het begin kunnen de kilo’s ontzettend hard gaan, maar op een gegeven moment gaat het afvalproces ietwat stokken. Dat is logisch, maar is tegelijkertijd ook een bijzonder lastig moment. Als je hier ook last van hebt, raden wij je aan om dit artikel te lezen. In dit artikel bespreken wij uitgebreid hoe je nou het beste een dieet vol kunt houden. Ook als je enige tegenslagen hebt en ook als het kwijtraken van de kilo’s niet maar al te goed lukt.

Merk je sowieso dat het kwijtraken van de kilo’s niet helemaal naar wens gaat? Dan willen wij je graag wijzen op de inhoud van dit artikel. In dit artikel bespreken wij namelijk uitgebreid wat je tijdens een dieet wel en niet moet drinken. Waarom dit zo van belang is? Nou, bij het afvallen gaat de focus al snel op twee facetten: eten en bewegen. Dat is op zich logisch, maar daarmee wordt het drinken min of meer overgeslagen.

In dit artikel vind je daarom allerlei tips met betrekking tot drinken tijdens het volgen van een dieet. Aan de hand van deze tips is de kans groot dat je alsnog van de overtollige kilo’s af gaat komen. Alle tips die je in dit artikel kunt vinden, hebben wij overigens gebaseerd op onze eigen bevindingen én op wetenschappelijk onderzoek.

Tip 1: drink minimaal 2 liter op een dag

Ben je er achter gekomen dat je op een dag onvoldoende drinkt? Dan hoor je bij een hele grote groep Nederlanders. Onwijs veel Nederlanders drinken dagelijks veel te weinig, waardoor in sommige gevallen het lichaam zelfs uitdroogt. Ook zijn er veel Nederlanders die zich een stuk minder energiek voelen, puur doordat zij te weinig drinken.

Ons advies is dan ook om altijd minimaal 2 liter op een dag te drinken. Hierbij is het uiteraard ook nog van belang dat je het juiste drinkt, maar daar komen we later in dit artikel uitgebreid op terug.

Hoe je 2 liter op een dag kunt drinken? Dat is vooral een kwestie van gewenning. Als je eenmaal op de 2 liter per dag zit, kun je dit relatief makkelijk elke dag weer kopiëren. Door elke dag minstens 2 liter te drinken, weet je jouw lichaam in ieder geval in top conditie te houden.

Hoe dat precies zit? Omdat je door veel te drinken alle afvalstoffen uit jouw lichaam af kunt voeren. Ook komt voldoende drinken jouw bloedcirculatie ten goede en weet je hiermee jouw vloeistofspiegel in balans te houden. Door voldoende te drinken, weet je jouw eigen lichaam gewoonweg in een topconditie te houden!

Tip 2: drink zoveel mogelijk water

Ben jij van mening dat water helemaal geen lekkere smaak heeft? Dan ben je zeker niet de enige. Onderzoek laat namelijk zien dat veel mensen de smaak van water niks vinden. Tóch is het onwijs aan te raden om altijd voldoende water te drinken. Door juist veel water te drinken, weet je jouw lichaam in een nóg betere conditie te verkrijgen.

Eigenlijk zijn er verschillende redenen waarom het drinken van veel water zo belangrijk is. Allereerst weet je jouw organen optimaal te laten functioneren. De meeste organen hebben gewoonweg behoefte aan veel vocht én daarmee dus aan veel water.

Daarnaast zorgt het drinken water voor nieuwe energie. Energie die je aan kunt wenden voor jouw sport, voor jouw werk en/of voor jouw gehele afslankproces. Als je een langdurig traject in gaat, heb je sowieso voldoende energie nodig. Die energie kun je verkrijgen door voldoende water te drinken.

Tevens zorgt water ervoor dat alle afvalstoffen uit jouw lichaam verwijderd worden. Je gaat je hierdoor fitter voelen, je hebt minder pijn in jouw lichaam en je bent al met al een stuk gezonder. Dit weet je dus gewoonweg door elkaar te krijgen door voldoende water te drinken.

Hoeveel water je dan per dag moet/kunt drinken? Wij raden je aan om minimaal 1,5 liter water op een dag te drinken. De overige 0,5 liter kun je dan bijvoorbeeld met thee of koffie aanvullen. Vind je thee of koffie maar niks? Dan kun je er ook voor kiezen om echt minimaal 2 liter water per dag te drinken.

Eigenlijk is dit de belangrijkste tip die wij je kunnen geven. Door voldoende water te drinken, geniet je echt van zwaarwegende voordelen. Het is niet voor niets dat alle diëtisten en het Voedingscentrum het er over eens zijn: water drinken tijdens het volgen van een dieet is echt cruciaal.

Tip 3: drink geen frisdrank

Vind je een heerlijke cola of een sinas lekker? Dat kunnen we ons goed voorstellen, maar we raden je toch aan om géén frisdrank te drinken. Het is namelijk een feit dat frisdrank ongekend slecht is. Voor jouw lichaam, voor jouw lichaamsgewicht en voor jouw algehele gezondheid.

Hoe dit komt? Dit is vooral te wijten aan de hoeveelheid suikers die in frisdrank zitten. Deze suikers komen in jouw lichaam terecht, gaan zich opproppen en zijn bijzonder slecht voor jouw algehele gezondheid.


Als je de 2 liter aan vocht per dag binnen wilt krijgen, is het advies dus om de frisdranken zoveel mogelijk links te laten liggen. Drink bij voorkeur helemaal géén frisdrank; dan krijg je ook geen overbodige suikers binnen.

Vind je de smaak van cola of sinas nou wel echt heel lekker? Dan kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld Cola zero te drinken. Die variant van cola bevat geen suikers, maar bevat wel allemaal toegevoegde stoffen. Mede daarom adviseren wij je om gewoon helemaal géén frisdranken te kiezen. Onder aan de streep is het vele malen gezonder om voor water te kiezen.

Tip 4: pas op met het drinken van koffie

Gaat het drinken van water bij jou een beetje vervelen? Heb je daarom ook wat behoefte aan variatie? Dan kies je er mogelijk voor om koffie te drinken. Koffie is op zich heerlijk, maar er zijn wel enkele aandachtspunten.

Zo is het advies van het Voedingscentrum om maximaal 4 kopjes koffie op een dag te drinken. Indien je méér koffie drinkt, krijgt jouw lichaam teveel cafeïne binnen. Een niet al te grote inname van cafeïne is prima, maar een te grote inname van cafeïne kan voor gezondheidsproblemen zorgen.

Overigens is het wél gezond als je het bij maximaal 4 kopjes koffie op een dag houdt. Zorg er daarom voor dat je deze vier kopjes koffie drinkt, indien je een liefhebber bent van koffie. Probeer daarbij ook nog eens om deze vier kopjes koffie over de dag te verspreiden!

Iets waar je ook mee op moet passen, zijn de koffiespecialiteiten met melk. Met name als je het melk op gaat kloppen, kan het melk echt een caloriebom zijn. Een cappuccino is echt heerlijk, maar brengt dus wel de nodige calorieën met zich mee; niet handig tijdens het volgen van een dieet. Pas daarom ook goed op met het drinken van koffiespecialiteiten met melk.

Moraal van het verhaal: drink met mate koffie. Kies bij voorkeur ook voor een koffiespecialiteit zonder toevoeging van bijvoorbeeld melk. Als je het leuk vindt om met koffierecepten te experimenteren, krijg je soms de tips om zoetige producten te voegen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan koffiesiroop. Laat ook dergelijke producten zoveel mogelijk links liggen.

Tip 5: drink de gehele dag door

Ben je druk op jouw werk? Dan bestaat de kans dat je vergeet om te drinken. Dit is echter iets wat je jezelf eigenlijk aan moet gaan leren en moet gaan dwingen. Het advies is namelijk om de gehele dag door te drinken, zodat je lichaam continu van vocht voorzien wordt.

Waarom dit zo belangrijk is? Omdat hiermee de gehele dag jouw vochtbalans op peil gehouden wordt. Ook worden hierdoor de gehele dag afvalstoffen afgevoerd en heb je de gehele dag door energie.

Het advies is dan ook om van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds te werken. Eigenlijk moet je elk uur meerdere slokken nemen, zodat je uiteindelijk ook tot de 2 liter per dag gaat komen.

Tip 6: drink voldoende voor, tijdens en na het sporten

Bij het volgen van een dieet is het ook cruciaal om voldoende te bewegen. Door voldoende te bewegen, kun je jouw vetverbranding gaan stimuleren. Mocht je veel gaan bewegen, is het ook belangrijk om voldoende te drinken.

Voor het bewegen moet je sowieso al voldoende drinken. Door voldoende te drinken, heb je vóórafgaand aan het sporten al voldoende energie. Door tijdens het bewegen ook voldoende te drinken, weet je jouw vochtbalans op peil te houden. Door na het bewegen voldoende te drinken, weet je al het kwijtgeraakte vocht weer aan te vullen.

Al met al is het cruciaal om voldoende te drinken als je gaat bewegen. Wat je dan het beste kunt drinken? Water! Sommige mensen geven de voorkeur aan allerlei sportdrankjes, maar daar zitten over het algemeen ongekend veel suikers in. Laat de sportdrankjes dus links liggen en focus je echt op het drinken van water.

Tip 7: houd vol

Tot slot geven we je nog de belangrijkste tip van allemaal: houd vol. Dit geldt niet alleen voor jouw dieet, maar ook voor jouw drinkpatroon. Door dagelijks voldoende water te drinken, ben je al een heel eind op de goede weg. Zeker als je dit op de lange termijn vol kunt houden, geniet je van de nodige voordelen.

Ben je op dit moment bezig met het volgen van een koolhydraatarm dieet? Ook dan is het belangrijk dat je zoveel mogelijk water drinkt. Daarnaast is het ook van belang dat je de juiste maaltijden eet. Om je daar een handje bij te helpen, hebben wij allerlei koolhydraatarme recepten voor je op een rijtje gezet. Aan de hand van ons overzicht kun je nóg succesvoller met jouw dieet aan de slag gaan. Veel succes!