Bijna iedereen is er weleens aan begonnen, een crashdieet. De manier om snel gewicht te verliezen. Vaak wordt dit dan ook als de ideale manier om af te vallen gezien. Maar niets is minder waar. Als er namelijk iets niet goed voor je is en ook niet voor blijvend resultaat zal zorgen dan is het wel een crashdieet.

Een crashdieet is dan ook vooral een kortdurende oplossing met een wel erg rigoureuze maatregel die eigenlijk bijna niet vol te houden is. Vandaar ook dat het dieet vaak alleen maar op de korte termijn werkt, je verliest er kortdurend gewicht mee en dit gaat inderdaad vaak in een snel tempo en dus in relatief korte tijd. Maar je doet dit op een vrij extreme en ook nog eens ongezonde manier. Door heel weinig voeding tot je te nemen behaal je inderdaad heel snel resultaat maar dit zal niet blijvend zijn aangezien het lichamelijk niet vol te houden is om zo zwaar op dieet te zijn.

Vandaar ook dat een crashdieet over het algemeen dus geen goed idee is. Het zorgt dus niet voor een blijvend resultaat en heeft flink wat nadelige gevolgen voor je gezondheid. Toch zijn er heel veel mensen die er ieder jaar weer aan beginnen en die starten met een crashdieet met alle gevolgen van dien. Hoe komt dat dan toch dat het volgen van een crashdieet altijd zo aantrekkelijk lijkt? En waarom is het dan eigenlijk niet goed voor je gezondheid en zorgt het niet voor een blijvend resultaat? Heel veel vragen waar gelukkig ook allemaal antwoorden op te vinden zijn, wij gaan in deze blog dieper in op alle informatie die er rondom een crashdieet te vinden is en vertellen je zo alles over een crashdieet.

Wat is een crashdieet eigenlijk precies

Heel kort gezegd is een crashdieet, veel gewicht verliezen in een hele korte tijd door extreem weinig voeding tot je te nemen. Je volgt dus echt een extreem dieet en hiermee verlies je dan in korte tijd wel relatief veel gewicht. Maar omdat je dus zo heel weinig voeding tot je neemt is het eigenlijk bijna niet voor langere tijd vol te houden en dus ook zeker niet gezond. Hierdoor zie je vaak dat men na een korte tijd zwicht en dan juist soms meer gaat eten dan voorheen. Op deze manier kom je dan ook heel snel weer aan. Dat is ook direct de reden dat een crashdieet altijd maar voor korte tijd effect heeft. Je kunt er vol goede moed aan beginnen en dan een tijd heel streng je aan het dieet houden en dan uiteindelijk crash je helaas.

Een crashdieet is vaak ook gericht op het beperken van je calorie inname, soms zie je een dieet waarbij je bijvoorbeeld bepaalde voedingsmiddelen juist wel of juist niet gebruikt, maar bij een crash dieet is het vaak enkel zo dat je heel streng de calorieen telt en dit aantal zo laag mogelijk probeert te houden. Het principe is dan als er minder inkomt dan dat je verbruikt dan val je uiteraard af. En doordat er bij een crash dieet zo extreem weinig binnenkomt val je dus ook relatief veel af in zeer korte tijd.

De nadelen van een crashdieet

Een crashdieet heeft helaas een flink aantal nadelen. Het eerste nadeel is dat het slechts is voor je gezondheid. Doordat bij een crashdieet de calorie inname zo laag is heeft dit gevolgen voor alle processen in je lichaam. Je lijf heeft nu eenmaal energie nodig om goed te kunnen werken en bij een crashdieet is deze inname zo beperkt dat er vaak tekorten ontstaan. En deze tekorten zijn zeker niet onschuldig en kunnen zelfs voor flink wat schade zorgen aan je lijf, daarom is het ook zaak om deze tekorten te voorkomen.

Een ander nadeel van een crashdieet is dat je het op de lange termijn vaak niet vol kunt houden en dit is ook niet wenselijk. Doordat het een zeer extreem dieet is, kun je het vaak op de lange termijn dus niet volhouden. Je lijf zal gaan tegensputteren en vragen om voedingsstoffen. Uiteindelijk kun je hier waarschijnlijk niet meer tegenop en ga je toch eten, maar doordat er tijdens het crashdieet flinke tekorten in je lijf zijn ontstaan ga je dan over het algemeen juist meer eten dan je normaal zou doen. Met alle gevolgen van dien. Dus juist door het strenge dieet loop je nu de kans helemaal de andere kant op te gaan en al het gewichtsverlies wat je bereikt had dus ook weer teniet te doen. En dat is natuurlijk ongelofelijk zonde!

Een ander nadeel van een crashdieet is dat het kan zorgen voor een jo jo effect. Juist ook weer doordat het zo extreem is en je het dus niet langere tijd vol kunt houden loop je daarna het risico dat je lijf ineens behoefte heeft aan heel veel voeding. En dan krijg je het zogenaamde jo jo effect. Dit wil je natuurlijk graag voorkomen maar dat is niet altijd mogelijk helaas. En juist het jo jo effect is op lange termijn zo slecht voor je lichaam omdat je lijf gewend raakt aan het wisselen van gewicht en sneller in de spaarstand zal gaan, je verbranding kan hierdoor lui worden en erg traag gaan werken met alle gevolgen van dien. Hierdoor zal afvallen ook ontzettend lastig worden.

En het laatste nadeel is dat je na een crashdieet vaak aankomt en heel vaak op een hoger gewicht uitkomt dan voor het crashdieet. Juist omdat een crashdieet zo extreem is kun je het niet volhouden op de lange termijn. Hierdoor val je terug in oude gewoontes en gaat je lijf heel veel energie vragen om de opgebouwde tekorten tijdens het crashdieet aan te vullen. Dan krijg je daarna dus waarschijnlijk het spaarstand effect en negen van de tien keer komt je gewicht dan zelfs hoger uit dan voor het crashdieet. Enorm zonde natuurlijk en totaal niet de bedoeling!

De voordelen van een crashdieet

Uiteraard heeft ieder nadeel ook zijn voordeel en omgekeerd. Het voordeel van een crashdieet is namelijk dat je in zeer korte tijd veel gewicht kunt verliezen. Dit kan echt enorm oplopen en deze reden zorgt er dan ook meteen voor dat een crashdieet bij heel veel mensen zo populair is! Zij zien het als de ideale manier om bijvoorbeeld voor de vakantie nog wat kilo’s kwijt te kunnen. Helaas is dit zonde want na het crashdieet kom je vaak heel hard weer aan. Beter kun je over de lange termijn nadenken en investeren in een nieuwe levensstijl waarmee je blijvend gewicht kunt verliezen!

Waarom een crashdieet zo populair is

Een crashdieet is enorm populair. Enorm veel mensen beginnen aan een crashdieet en willen hiermee snel gewicht verliezen. Zeker in het voorjaar is een crashdieet een ware hit omdat enorm veel mensen dan nog graag snel veel gewicht verliezen voordat de zomer en vakantie periode begint. Heel begrijpelijk natuurlijk maar niet heel erg handig. Het zorgt namelijk maar kort voor effect en na de zomer kom je dan juist heel snel weer aan.

Maar een crashdieet heeft zijn populariteit te danken aan het feit dat het zo snel resultaat geeft. Niet zo gek ook natuurlijk dat als jij echt bijna niks eet dat je dan snel gewicht verliest. Hierdoor zien veel mensen het als een snelle oplossing. En we kennen het allemaal, als je graag iets wil is het lastig om erop te moeten wachten!

Wat kun je beter doen in plaats van een crashdieet volgen

Je kunt in plaats van een crashdieet volgen veel beter investeren in een goede nieuwe levensstijl. Zorg goed voor jezelf neem tijd voor ontspanning maar zorg ook voor voldoende inspanning op een gezonde manier. Pas je voedingspatroon aan en zorg ervoor dat je voldoende maar niet teveel eet, en kies hierbij voor de juiste voedingsmiddelen die gezonde eigenschappen bevatten waar je lijf echt iets aan heeft. Eigenlijk draait alles om het vinden van de juiste balans. Als jij namelijk al deze onderdelen in balans kunt krijgen dan kun je profiteren van een gezonde levensstijl waarbij je vanzelf gewicht gaat verliezen. En uiteraard gaat dit dan niet zo snel als het crashdieet maar het is wel gewicht wat je blijvend verliest en dat is natuurlijk ook wat waard! Je hebt op deze manier namelijk geen kans op een jo jo effect maar je verliest het gewicht blijvend en op een gezonde en verantwoorde manier. En daar is je lijf ook nog eens erg blij mee!

En daarom is een crashdieet dus geen goed idee

We hebben je nu hopelijk laten zien waarom een crashdieet geen goed idee is. We hebben de verschillende voor en nadelen laten zien en uitgelegd welke gevolgen het kan hebben om aan een crashdieet te beginnen. Een crashdieet werkt enkel op de korte termijn en heeft dus veel nadelige gevolgen voor je lijf. Het is veel beter om je levensstijl blijvend te veranderen en kritisch te kijken naar je voedingspatroon en hier gezonde veranderingen in aan te brengen die je ook op de lange termijn kunt volhouden!

Het is namelijk enorm zonde om zo af te moeten zien voor maar een heel kortdurend resultaat. Daarnaast is het volgen van een crashdieet ook nog eens erg slecht voor je lichaam en kan het op de lange termijn blijvende tekorten veroorzaken en er juist voor zorgen dat gewicht verliezen niet zo makkelijk meer zal gaan. Genoeg redenen dus om een crashdieet te vermijden en om op een gezonde manier aan je gewicht te werken, op deze manier zorg je voor een blijvend resultaat behaald op een verantwoorde manier!