In de tijden van het COVID-19 virus wil iedereen gezond op gewicht zijn en een goede weerstand hebben. Met een goede weerstand ben je beter bestand tegen ziekmakende bacteriën en virussen en word je minder snel ziek. Dat is nu cruciaal! Iedere keer proberen we om gezond te leven en gewicht te verliezen, maar keer op keer haken we na een tijdje af! Gelukkig hebben we nu meer tijd voor onszelf. Wil je dit keer echt je dieet volhouden om hiermee je weerstand en je gezondheid te vergroten? In deze blog lees je de tips.

Je dieet volhouden in tijden van een crisis

 

Groente en fruit

Een gezonde levensstijl en een hoge weerstand begint bij het eten van voldoende groente en fruit. De aanbeveling luidt niet voor niets 250 gram groente en 2 stuks fruit. Als je voldoende fruit wil eten en een koolhydraatarm dieet volgt is het raadzaam om tijdelijk wat meer fruit toe te voegen aan je menu. Kies dan voor de koolhydraatarme opties, zoals bessen, aardbeien, abrikozen, bramen en frambozen (die zitten ook nog eens bommetje vol goede antioxidanten). Om je groente inname te verhogen voeg je een extra schep groente toe aan je avondmaaltijd. Je kan ook altijd wat groenten tussendoor eten, op brood of een gevulde soep maken als lunch. Vergeet niet om zo gevarieerd mogelijk te blijven eten, ze zeggen wel eens ‘eat the rainbow’ en dat is niet voor niets. Elke kleur groente levert andere voedingsstoffen. Met ons nieuwste boek ‘Gezond op gewicht met lekker eten!’ kom jij in ieder geval 10 weken lang aan de aanbevolen hoeveelheid groente.

 

Haal de verleiding niet in huis

Hoe meer ongezonde snacks in je voorraadkast liggen, hoe groter de verleiding is om hier iets van te pakken. Zorg liever voor gezonde snacks in huis. Af en toe mag je echt wel wat ‘lekkers’ zoals een bakje chips, wat borrelnootjes of een snoepje; een goed idee is dan om een zak met uitdeelzakjes te halen, zodat je de juiste porties snoept. Bekijk ook onze blog Netflix en gezonde snacks voor tips om verantwoord te snacken.

 

Kies voor langzaam afvallen

80 procent van patiënten die op de IC liggen door het COVID-19 virus, hebben overgewicht. Hier willen we natuurlijk wat aan doen! Maar als er iets is dat je niet moet doen, dan is het wel het volgen van een crash-dieet. Wanneer je zo weinig eet, krijg je ook te weinig essentiële voedingsstoffen binnen die juist je immuunsysteem op peil houden! Een tekort kan dus ook zorgen voor een verslechtering van het immuunsysteem. Snel afvallen is misschien wel gewenst, maar niet de oplossing. Take it slow. Neem de tijd om gewicht te verliezen. Val je namelijk een halve kilo tot een kilo per week af, dan is de kans groter op blijvend resultaat. Focus daarom liever op een leefstijlverandering.

 

Heb je wel echt trek?

Soms, wanneer we denken dat we trek hebben, hebben we eigenlijk dorst. Drink daarom eerst een groot glas water. Heb je na een half uur nog steeds trek? Neem dan een gezonde snack. Mocht je nou structureel last houden van trek (echte trek en geen lekkere trek), dan eet je misschien te weinig. Eet dan bijvoorbeeld een extra boterham bij de lunch of een extra schep groenten bij het avondeten. Je dieet volhouden is dan gemakkelijker.

 

Voldoende nachtrust

Je weerstand op peil houden betekent ook voldoende nachtrust! Wanneer je nu thuis werkt, is het natuurlijk verleidelijk om later naar bed te gaan maar een goede nachtrust is ontzettend belangrijk. De meeste mensen hebben 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig. In de nacht herstelt je lichaam en met een goede nachtrust word je uitgerust wakker, voel je je fitter en ben je productiever.

 

Voldoende beweging

Ook voldoende beweging blijft belangrijk, voor de gezondheid en voor een goede weerstand. Voldoende bewegen verkleint het risico op onder andere hart- en vaatziekten en diabetes. Ga, wanneer je geen griep verschijnselen hebt, een rondje wandelen of hardlopen (rekening houdend met de geldende maatregelen) of doe je work-out binnenshuis.

 

Ontspanning is goed tegen stress

Om gezond te leven is het ook belangrijk niet veel stress te hebben. Nu we meer tijd hebben voor onszelf kunnen we meer ontspannen. Ga wandelen, lees een boek, ga kleuren in een kleurboek voor volwassenen, begin met yoga met behulp van YouTube filmpjes en begin nieuwe hobbies. Kortom: doe dingen die je leuk vind en waardoor je ontspant.

 

Misschien vind je dit artikel ook interessant: Gezond koken: 5 praktische tips

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.