dieet volhouden

Begin januari nemen we onszelf massaal voor om gewicht te verliezen, maar keer op keer haken we na een paar weken toch weer af. Eindstand: een jaar later hebben we nog steeds hetzelfde gewicht of zijn we zelfs zwaarder geworden. Wil je dit keer echt je dieet volhouden? Deze 4 tips helpen je naar een slanker lichaam.

Geduld loont

Als je iets niet moet doen, dan is het wel het volgen van een crash-dieet. Snel afvallen is misschien wel gewenst, maar niet de oplossing. Take it slow. Neem de tijd om gewicht te verliezen. Val je namelijk een halve kilo tot een kilo per week af, dan is de kans groter op blijvend resultaat. Focus daarom liever op een leefstijlverandering.

 

Een verantwoorde voorraad

Hoe meer ongezonde snacks in je voorraadkast liggen, hoe groter de verleiding is om hier iets van te pakken. Zorg liever voor gezonde snacks in huis, zoals snackgroenten, noten of zelfgemaakte popcorn (met mate). Heb je huisgenoten in huis die bijvoorbeeld wel graag een chippie willen blijven eten? Haal dan kleinere porties en leg de ongezonde snacks uit het zicht. Af en toe mag je echt wel wat ‘lekkers’ zoals een bakje chips, wat borrelnootjes of een snoepje; een goed idee is dan om een zak met uitdeelzakjes te halen, zodat je de juiste porties snoept.

 

Trek

Heb je trek? Drink eerst een groot glas water. Heb je na een half uur nog steeds trek? Neem dan een gezonde snack. Mocht je nou structureel last houden van trek (echte trek en geen lekkere trek), dan eet je misschien te weinig. Eet dan bijvoorbeeld een extra boterham bij de lunch of een extra schep groenten bij het avondeten.

 

Zoek een buddy

Sta je er alleen voor? Zoek dan een buddy. Gewicht verliezen of werken aan een gezonde leefstijl is nu eenmaal makkelijker als je het samen doet. Je kunt elkaar gemotiveerd houden. Of ga aan de slag met het motivatieprogramma van onze coach

 

Misschien vind je dit artikel ook leuk: Tips voor een platte buik
Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.