Een nieuw jaar betekent nieuwe trends! Waitrose publiceerde onlangs het jaarlijkse ‘Food And Drinksreport 2017-2018’. Volgens de luxe supermarktketen wagen wij ons in 2018 aan de volgende trends…


‘Indian streetfood’

Vergeet zware sauzen en de tikka masala! We gaan massaal aan de gerookte, gegrilde en geschroeide specialiteiten zoals sint-jakobsschelpen in gepekelde gember. Spannende smaken: Indisch eten zoals je het nog nooit hebt gezien. De keuken leent zich perfect voor gekruide hamburgers of lams keema taco’s.

Japanse ‘dude food’

Miso en noedelsoep hebben we allemaal wel weer gehad. Het is tijd voor ‘dude food’: yakitori skewered chicken en in bouillon gefrituurde tofu doen hun intrede. De trend combineert het stevige ‘dude food’ van de zuidelijke Amerikaanse staten met de verfijnde, rijke en smaakvolle keuken van Japan.

Vierde maaltijd

Ontbijt, lunch en diner. Drie maaltijden per dag zijn passé. Het is tijd voor een vierde maaltijd! Dit gaat niet om hongerig zijn, maar om het aanpassen van onze schema’s in ons drukke leven. Als de avondmaaltijd vroeg op tafel staat, eet je toch nog wat voor je naar bed gaat? Als je na het werk meteen naar de sportschool gaat, waarom zou je dan geen salade halverwege de middag nuttigen? Of het nu om een gezonde snack gaat of niet, vaste eetmomenten zullen misschien wel gaan verdwijnen.

Weg met de winkelwagen

We doen steeds minder vaak weekboodschappen en bepalen vlak voor we gaan eten wat we die avond gaan eten. We zullen steeds meer ondiepe winkelwagentjes in de winkels gaan zien.

Plantaardige eiwitten

De vraag naar eiwitrijk voedsel blijft groot en omdat steeds meer mensen flexitariër worden is het geen wonder dat er veel vraag is naar plantaardige eiwitten. Of het nou gaat om peulvruchten, scheuten, granen, zaden, soja of zelfs algen gaat, bedrijven gaan op onderzoek uit om nieuwe manieren te vinden om eiwit aan hun producten toe te voegen.