Kantoorbaan

Vorige week schreef het AD het artikel ‘dit is hoeveel je moet bewegen om niet dood te gaan van het zitten.’ Zitten is namelijk ongezond. Maar hoeveel moeten we nu precies bewegen en wat kun je nou doen om de schade te beperken?

Een belangrijk punt in de beweegrichtlijn voor volwassen en ouderen is ‘bewegen is goed, meer bewegen is beter.’ Het advies is om 150 minuten per week matig intensief in te spannen, door bijvoorbeeld te wandelen of te fietsen en doe minimaal twee keer per week aan spier- en botversterkende activiteiten, eventueel gecombineerd met balansoefeningen. Tot slot: blijf niet teveel stilzitten. Voor kinderen gelden andere richtlijnen.

Tips om meer te bewegen

  • Heb je een kantoorbaan? Zorg ervoor dat je af en toe je benen strekt. Haal bijvoorbeeld wat vaker een glas water, dan blijf je ook nog eens gehydrateerd. Loop naar je collega toe om wat te vragen, in plaats van een mail te versturen. Wil je iets weggooien? Loop dan eens naar de prullenbak die een stukje verderop staat. Heb je pauze? Organiseer een (after) lunch walk! Er zijn genoeg mogelijkheden om wat meer te bewegen tijdens werktijd.
  • Woon je op loop- of fietsafstand van je werk? Laat de auto dan eens wat vaker staan.
  • Pak je toch de auto? Parkeer je auto dan eens wat verder weg, zodat je een lekker stukje kunt lopen.
  • Hetzelfde geldt voor het openbaar vervoer. Je kunt bijvoorbeeld een bushalte eerder uitstappen, zodat je een stukje extra kunt lopen.
  • Neem wat vaker de trap in plaats van de roltrap of lift.
  • Pak wat vaker de schoffel of stofzuiger. Tuinieren en het huishouden zorgen namelijk ook voor extra beweging!
  • Maak een wandeling na het avondeten. Niet alleen lekker voor de beweging, je zal waarschijnlijk ook lekkerder slapen!
  • Lekker een avondje bankhangen voor de TV? Zorg er dan voor dat je in de reclameblokken even opstaat en bijvoorbeeld even naar de keuken loopt om drinken te pakken.

Er zijn tal van opties om extra te bewegen, het is alleen een kwestie van wennen om er uiteindelijk een gewoonte van te maken. Wat doe jij om extra te bewegen?

#gewoondoen