Meer groente

Het advies van het Voedingscentrum en De Gezondheidsraad is om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Maar redden we dit ook allemaal? Daarom hebben wij voor jou 5 tips op een rijtje gezet om extra groente binnen te krijgen!

#1 Groenten in je havermout

Ontbijt je graag met havermout? Rasp dan eens een wortel of bietje door je havermout heen. De zoete groenten zorgen voor een lekkere zoete smaak, leveren goede vitamines en mineralen en bezorgen je ook nog wat extra vezels. Deze groenten doen het samen met courgette ook ontzettend goed in baksels!

#2 Smoothies

Niet zo dol op havermout? Smoothies zijn het perfecte drankje om groentes in te verwerken. Voeg donkere bladgroente, komkommer, avocado, bieten en/of sla toe aan je smoothie. Zo krijg je die extra vitaminen wel binnen. Neem liever geen smoothies met te veel fruit.

#3 Verrijk je boterham

Sla, tomaat, komkommer, radijs, avocado, spinazie, wortel… het kan allemaal op je boterham met kaas, kipfilet, makreel of vegetarisch beleg!

#4 Salade

Eet voor de verandering een salade in plaats van een boterham. Hoe bouw je dan een goede salade? Nou, heel dat is heel gemakkelijk! Kies een basis, bijvoorbeeld veldsla, spinazie of rode kool. Voeg dan extra groenten toe die je lekker vindt. Denk aan kiemgroente, paprika, ui, bietjes, uien, broccoli of wortel. Voeg volkorengranen of peulvruchten zoals bonen, linzen, sojabonen, volkorenrijst of volkorenpasta toe. Voeg vis, vlees of een vleesvervanger toe, zoals zalm, tonijn op waterbasis, kipfilet, ei, tofu of falafel. Top je salade af met een slanke dressing, avocado, pitten en zaden of noten. Een heerlijke, goedvullende salade!

#5 Groenten als tussendoortje

Groenten zijn het perfecte tussendoortje. Eet dagelijks een handje cherrytomaatjes, een paar wortels of een stuk komkommer. Niet spannend genoeg? Dip de groenten dan in de hummus of een yoghurtsausje.

Wat doe jij om extra groenten binnen te krijgen?

#gewoondoen