gezond bij fastfood

Stel: je bent onderweg, krijgt trek en de enige optie in de buurt is een fastfoodketen, alleen… je volgt een dieet. Hoe ga je hier nou mee om? Kun je bij de fastfoodketens terecht voor een maaltijd of moet je even op een houtje bijten? Wij zochten het voor je uit!

Gezond eten bij een fastfoodketen, kan dat? Gezond niet helemaal, maar je kunt zeker bewuste en gezondere keuzes maken:

# Gefrituurde producten
Probeer de gefrituurde producten liever zoveel mogelijk te vermijden. Bij gefrituurde producten kun je denken aan kipnuggets, uienringen, maar ook patat. Wil je toch graag een patatje eten? Eet deze bij voorkeur zonder saus (en kies anders voor ketchup in plaats van mayonaise) en zonder zout. Kies dan ook voor de kleinste portie.

# Salade
Een salade is natuurlijk de beste keus. Deze bevatten relatief weinig calorieën. Salades kun je nog slanker maken door de dressing er apart bij te vragen: je kunt de dressing dan zelf doseren. Kies bij voorkeur voor een salade zonder gefrituurde producten, deze bevatten aanzienlijk minder calorieën!

# Burgers
Kies bij voorkeur voor ongepaneerde burgers. Een simpele hamburger of cheeseburger zijn vaak het laagst in calorieën. Ook een (kleine!) wrap kan een betere keuze zijn. Meestal bevatten deze tussen de 250 en 300 calorieën.

# Drinken
Easy! De beste keus is water (eventueel met prik), thee of koffie.

# Plan je uitje
Natuurlijk beland je wel eens spontaan in een fastfoodketen. Maar het uitje plannen is geen slecht idee. Zo kun je vooraf op de website van de betreffende fastfoodketen kijken wat de beste opties zijn. Op de meeste websites kun je gewoon de voedingswaarde van een product vinden.

Je hebt dus de mogelijkheid om redelijk verantwoord te eten bij een fastfoodketen. Vergeet niet dat je van één slechte maaltijd niet dik wordt (tenzij je 5 burgers, 3 friet en de grootste beker frisdrank besteld of op wekelijkse basis bij een fastfoodketen eet), net als dat je van één gezonde maaltijd niet afvalt of gezonder wordt. Geniet van je uitje en pak de volgende maaltijd of dag je dieet weer op!

#gewoondoen