gezond eten duur

Een huismerk diepvriespizza kan vreemd genoeg goedkoper zijn dan een verse bloemkool. De keus is met een klein budget dan ook snel gemaakt. Zo zijn er een hoop ongezonde producten die goedkoper lijken dan gezonde producten. Het lijkt hierdoor net of gezond eten heel erg duur is, maar is dat ook zo? Wij van Afvallen met Nederland hebben 7 tips voor jou op een rijtje gezet om te laten zien dat je ook met een klein budget gezond kunt eten.

Koop diepvriesgroenten en -fruit

De volgende keer dat je boodschappen gaat doen, vergeet dan niet om eens een kijkje te nemen in de vriezers. Diepvriesgroenten en -fruit zijn vaak goedkoper dan verse groenten en fruit. Om een voorbeeld te geven: je kunt voor € 0,75 al een zak van 450 gram sperziebonen kopen, terwijl verse sperziebonen al gauw € 1,09 per 500 gram kosten. Bovendien zijn diepvriesgroenten en -fruit een hartstikke goede keuze. Wist je dat diepvriesgroenten en -fruit bijna direct na de oogst worden ingevroren en daarom veel voedingsstoffen behouden?

 

Kies voor seizoensgroenten en -fruit

Een mango in de winter is misschien lekker, maar niet het allerbeste idee voor je portemonnee. Kijk daarom naar seizoensgroenten en fruit. Groenten en fruit uit het seizoen zijn namelijk goedkoper. Check hier welke groenten en fruit in het seizoen zijn! Je kunt groenten en fruit natuurlijk ook in de aanbieding kopen, maar dan nog kunnen seizoensgroente en -fruit goedkoper zijn.

 

Eet minder vaak vlees

Simpel, vlees is vaak erg duur. Neem bij je avondmaaltijd eens een gekookt of gebakken eitje of peulvruchten. Peulvruchten zijn goedkoop en enorm voedzaam. Koop ze bij voorkeur gedroogd, het is wat meer werk om te bereiden maar je kunt hier flink geld mee besparen. Wil je toch graag vlees eten? Hou dan de aanbiedingen in supermarkten in de gaten en vries het vlees per portie in.

 

Vermijd voorverpakte groenten

Voorverpakte groenten zijn zelden goedkoper dan verse groenten. Ze zijn handig als je weinig tijd hebt, maar verse groenten zijn goedkoper.

 

Misschien vind je dit artikel ook leuk: Welk type eter ben jij?

 

Wees creatief

Eigenlijk zijn alle restjes en wat slapper geworden groenten perfect voor soep (of lekker bij de lunch). En wist je dat je de stronk van bijvoorbeeld broccoli gewoon kunt eten? Zo kun je de ene avond je roosjes van de broccoli in een wokgerecht verwerken of gewoon lekker met aardappels eten en de volgende avond met de stronk van de broccoli, een courgette en een beetje bouillon een smakelijk soepje maken.

 

Meal preppen

Meal preppen betekent dat je maaltijden klaar maakt voor een of meerdere dagen. Wanneer je prept voor meerdere dagen, eet je een aantal dagen achter elkaar hetzelfde (of wisselt af met bijvoorbeeld twee gerechten). Dat moet je natuurlijk wel kunnen waarderen. Een voordeel hiervan is dat je geen 100 verschillende boodschappen nodig hebt en eigenlijk flink kunt besparen door te preppen met seizoensproducten en producten in de aanbieding. Plan een dag in de week in waarin je alle gerechten voor de week bereid, doe alles in bakjes en bewaar goed in de koelkast. De rest van de week heb je dan de maaltijden klaar staan en hoef je het alleen nog maar op te warmen. Het scheelt je dagelijks ook nog eens een hoop tijd, win-win!

 

Groente- en fruitkraampjes langs de weg

Heb je het geluk dat er kraampjes met verse groente en fruit langs de weg staan in jouw dorp? Hier kun je vaak voor heel weinig geld slagen! Andere voordelen; je koopt lokaal, je koopt direct van de boer (verser kan bijna niet) en je koopt er producten uit het seizoen.

Ga naar de markt

Ook een bezoekje aan de markt is een goed idee. Niet alle kraampjes op markten zijn goedkoper dan de supermarkt, maar het is het kijken waard. Je vindt hier vaak alles: groente, fruit, brood, aardappelen, noten, vlees en vis. Op sommige markten zijn vooral groente en fruit aan het einde van de dag aanzienlijk afgeprijsd.

 

Heb jij handige bespaartips? Laat het ons weten!

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.