gezond koken

Gezond koken is helemaal niet moeilijk. Met een paar simpele aanpassingen zet jij binnen no time een gezonde maaltijd op tafel. In deze blog 5 tips om gezonder te koken.

 

Aan de slag met keukengerei

Als we onze keukenkastjes openen staan deze vaak tot de nok gevuld met keukenapparatuur. Van cakeblik tot blender en van een keukenmachine tot tosti ijzer. Allemaal apparatuur die je kunt gebruiken om gezonder te koken. Heb je een cakeblik? Maak in plaats van een cake dan eens een gezond bananenbrood of haverrepen. In een muffinvorm maak je heerlijke ei-muffins. Gebruik een stoompan om je groenten te stomen, je hebt daar geen speciale pan voor nodig want groenten stomen kan ook met een simpel inzet mandje. Hou je van pasta? Dan is een spiraalsnijder wellicht iets voor jou. Hiermee snij je lange slierten van groenten als courgette of wortel. Ideaal voor koolhydraatarme pasta’s!

 

Vooruit plannen

Een goed begin is het halve werk. Plan je maaltijden vooruit of pak het helemaal goed aan door je maaltijden vooruit te koken, ook wel mealpreppen genoemd. Zo staat er altijd een gezonde maaltijd voor je klaar. 

 

Gebruik olie

Gebruik in plaats van (room)boter liever plantaardige olie. Wil je helemaal slank koken? Je kunt ook bakken in een klein laagje water. 

 

Vervang zout

Er wordt vaak onnodig veel met zout gekookt. Kook jij vaak met zout? Voeg dan in plaats van zout lekkere kruiden toe aan je maaltijd. 

 

Eet meer groenten

Eet meer groenten. Je kunt aan iedere maaltijd groenten toevoegen. Zo kun je aan een schaaltje havermout geraspte wortel toevoegen of spinazie in een smoothie, bij de lunch kun je plakjes komkommer, tomaat, augurk of paprika en wat sla tussen je boterham met kaas of vleeswaren stoppen en voeg je bij de avondmaaltijd gewoon lekker veel groenten toe. Pasta’s en soepen zijn ideaal om lekker veel groenten aan toe te voegen.

 

Misschien vind je dit artikel ook leuk: Tips voor een platte buik
Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.