Gezond snacken

Snacks zitten vaak bomvol calorieën, suiker en zout en bevatten meestal maar weinig voedingsstoffen en vezels. Zo zit er in een zak chips van 200 gram maar liefst 1000 calorieën, dat is méér dan een complete avondmaaltijd!! Behalve een beetje onverzadigd vet en een berg zout, zitten er maar weinig voedingsstoffen in chips. Een handje chips bevat iets meer calorieën dan een blokje kaas, dat valt op zich best mee. Maar helaas houden we het vaak niet bij één handje chips met als gevolg dat we veel te veel calorieën binnenkrijgen.

De gemiddelde Nederlander haalt tegenwoordig 20% van zijn of haar totale energie-inname uit tussendoortjes als koek, snoep, chips en andere hartige snacks. Het eten van snacks is geassocieerd met gewichtstoename en gaat steeds meer ten koste van voedingsmiddelen als groenten, fruit, granen, bonen, peulvruchten en zuivel. De producten die wél goed voor je zijn! Daarom hebben wij van Afvallen met Nederland 5 opties als tussendoortje voor jou op een rijtje gezet.

Snack verstandig

#1 Groenten
Groenten kun je eigenlijk altijd wel eten. Ze bevatten weinig calorieën en zitten boordevol goede voedingsstoffen. Dus snack verstandig en eet eens wat vaker wortels, tomaatjes, komkommer, paprika, radijsjes, selderij of een schaaltje rauwkost. Lekker met een yoghurtdip of een lepel hummus. Hou je van zoet? Een lepel pindakaas kan ook prima als dip!

#2 Fruit
Ook fruit zit boordevol goede voedingsstoffen. Hou het bij 2 stuks fruit per dag, in fruit zit ondanks alle goede voedingsstoffen namelijk ook gewoon (fruit)suikers. Breng je fruit op smaak met wat kaneel (vooral appels zijn lekker met kaneel: net een appeltaartje!) of vries een keer je banaan in, haal hem eruit als je trek hebt en pureer tot bananenijs met een scheutje water.

#3 Yoghurt
Neem eens een klein schaaltje (soja)yoghurt of kwark als tussendoortje. Lekker met wat fruit of nootjes. Kies wel voor de yoghurt of kwark met het minste suiker. Of prik mozzarella met cherrytomaatjes en basilicum op een cocktailprikker om lekker gezond te smullen!

#4 Noten
Een handje noten is ook een prima tussendoortje! Hou het wel bij één handje, noten bevatten namelijk veel vet. Ze bevatten weliswaar vooral gezonde vetten, maar ook daar moet je niet té veel van eten.

#5 Duik zelf de keuken in
Juist, duik zelf ook de keuken in! Als je zelf iets maakt, weet je precies wat erin zit. Kies voor volkoren granen, groenten, fruit, peulvruchten of eieren om baksels mee te maken. Maak zelf popcorn met een scheutje (olijf)olie en lekkere kruiden, rooster kikkererwten in de oven (lekker met hartige kruiden) en verwerk eens courgettes of bonen door je baksels.

Lees ook: Gezond uit eten, kan dat? 

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je onbeperkt geniet van bovenstaande tips. Je zult er altijd een beetje om moeten denken. Beperk je minder verantwoorde snackmomenten tot één of twee keer per week en hou jezelf in: neem maar één koekje of één bakje chips. Je kunt best wel eens een koekje of een bakje chips eten, maar niet in de mate waarin wij ze nu met zijn allen eten!

#gewoondoen

Bronnen: Eet als een expert – I’m a foodie, Wat is nu gezond? – Martijn Katan.