De zin en onzin van dextrose

Dextrose, ook wel druivensuiker genoemd, is een natuurlijke vorm van glucose. Het is dus een suiker. Het behoort tot de monosachariden, een groep suikers die bestaan uit eenvoudige moleculen met slechts enkele verbindingen. Hierdoor wordt dextrose snel opgenomen in het lichaam.

Dextrose, of glucose, komt van nature in min of meerdere mate voor in vrijwel alle voedingsmiddelen die koolhydraten bevatten. Zo zijn veel fruitsoorten, granen en producten als honing of ahornsiroop rijk aan dextrose. Daarnaast is het ook in pure vorm, als voedingssupplement verkrijgbaar en is het als zodanig populair onder sporters.
Maar waarom willen mensen zoiets als een suiker juist gebruiken als voedingssupplement? Je zou haast denken dat suiker een soort vergif is als je de nieuwste voedingshypes een beetje volgt.

Suikervrees

Dat er in een groot deel van de wereld veel te veel suiker geconsumeerd wordt, is niets nieuws. Wel komen de pure suikers, waaronder dextrose, steeds meer in een kwaad daglicht te staan. Maar is dat wel terecht?
In het geval van dextrose, weten we dus dat deze stof van nature in onze voeding voorkomt. Het vrije glucosegehalte in bijvoorbeeld druiven ligt gemiddeld rond de 7%. Maar bij de ene druif, of druivensoort, kan dat gehalte best wat hoger liggen (en daartegenover de hoeveelheid water wat minder zijn). Het enige voor de voedingswaarde belangrijke verschil zit ‘m er dan in, dat de ene druif wat meer dextrose dan de andere bevat. Eet je nu die wat minder zoete druiven en voeg je daar zelf wat pure dextrose aan toe, dan kom je dus eigenlijk op precies dezelfde voedingswaarde uit als wanneer je de zoetere druiven eet.
Waarom deze hele uitleg? Dit toont in feite aan, dat pure suiker, of pure dextrose, helemaal geen ‘gif’ is. Suiker is niets om bang van te zijn, zelfs niet in de pure, geraffineerde vorm. Het probleem, en de oorzaak van de huidige anti-suiker trend zit ‘m er gewoon in dat de suikerinname bij heel veel mensen niet in balans is met de voedingsbehoefte. Met dextrose is op zichzelf niets mis. Sterker nog, het wordt dus zelfs als supplement gebruikt.

Wanneer is dextrose nuttig?

Zoals al gezegd, kan dextrose erg snel opgenomen worden in het lichaam. Daardoor kan het snel een insulinepiek creëren of een te laag insulinegehalte weer omhoog brengen.
Iedereen kent wel de bekende dextrose snoepjes of –tabletten die je bij iedere drogist kunt krijgen. Maar wist je dat deze ook in ziekenhuizen vaak klaarliggen voor patiënten? Mensen die last hebben van een laag bloedsuiker, bijvoorbeeld vlak na een operatie, knappen zienderogen op van de dextrose. Andere mogelijkheden voor toediening, bij mensen die bijvoorbeeld niet zelf kunnen eten, zijn dextrose injecties en infuusvloeistoffen met dextrose.

Daarnaast, we noemden het hierboven al, is dextrose een populair supplement onder sporters. Voor duursporters zoals marathonlopers en wielrenners, voorziet dextrose snel in de ontzettend grote energiebehoefte. Onder krachtsporters, zoals gewichtheffers en bodybuilders, is dextrose een populair post-workout supplement. Doordat de dextrose ervoor zorgt dat het bloedsuiker na de training weer snel op peil is, zou het herstel sneller verlopen en belangrijke voedingsstoffen als eiwitten niet ‘verloren’ gaan maar ten goede komen aan de spieropbouw.