Herken je dit? Je bent aan het werk op kantoor en je hebt eigenlijk continu zin om iets te eten. Je bent op dieet maar wordt geplaagd door een hongergevoel dat je zelfs uit je slaap houdt ’s nachts. Je moet je concentreren omdat je aan het studeren bent maar kunt alleen maar aan eten denken. Of je hebt goed ontbeten, gezond geluncht en uitgebreid gedineerd… en toch zit je ’s avonds met een hongergevoel op de bank.
Als dit soort momenten je bekend voorkomen, dan ben je lang niet de enige. Een zeurend hongergevoel kan je flink in de weg zitten en je pogingen gezond en niet teveel te eten behoorlijk ondermijnen.
Hoe zit het precies met dat vervelende hongergevoel? En belangrijker, wat kun je ertegen doen?

Wat is dat eigenlijk, dat nare hongergevoel?

Een hongergevoel ervaar je wanneer in je spijsverteringskanaal het hormoon ghreline wordt afgegeven. De hersenen krijgen dan een seintje dat je maag leeg is en dat je weer iets moet eten.
Wanneer de maag weer gevuld is, stopt de afgifte van dit ‘hongerhormoon’ en daarmee verdwijnt ook het hongergevoel.

En hoe zit dat met een constant hongergevoel?

Wat je ervaart wanneer je continu honger hebt, is dus eigenlijk niet het echte hongergevoel. Het wordt niet veroorzaakt door het systeem in je eigen lichaam dat het gevoel van honger en verzadiging regelt. Dit doet je misschien denken aan wat je moeder vroeger tegen je zei als je aangaf dat je honger had: Dat de kindjes in Afrika echte honger hadden, en jij alleen maar trek. En daar zat toch wel wat in.

Ook wanneer het echte hongergevoel weg is, omdat je niet met een lege maag zit, kan het nog wel zo zijn dat je een onweerstaanbare drang voelt om te eten. Je bent bijvoorbeeld moe en hebt daardoor het gevoel dat je iets moet eten om energie te krijgen. Of je hebt enorme trek in bepaalde voedingsmiddelen: in iets hartigs of juist iets zoets. En hoewel dat dus niet hetzelfde is als het hongergevoel dat je hebt wanneer je niet voldoende gegeten hebt, kan dit wel erg vervelend en moeilijk te onderdrukken zijn.

Kun je dan toch wat doen tegen dat hongergevoel?

Eigenlijk is het maar goed dat het niet om een echt hongergevoel gaat; dat  verhelp je namelijk alleen door te eten. Maar die continue trek is wel iets waar je wat tegen kan doen zonder de hele dag door te moeten schransen. Met deze tips moet het echt een heel stuk beter worden:

– Zorg voor voldoende nachtrust en ontspanning. Dat helpt continue trek in eten overdag tegen te gaan. Stress en slaaptekort zorgen er namelijk voor dat je je futloos en vermoeid voelt, waardoor je vaak de neiging voelt te veel energierijke voeding te eten.

– Eet goed en gezond. Het is een inkoppertje, maar als je gezond eet en je inname en verbruik van belangrijke voedingsstoffen als vetten, eiwitten, koolhydraten, vitamines en minerale met elkaar in balans zijn, dan zul je minder last krijgen van tussentijdse eetbuien en een zeurend hongergevoel.

– Verzet je gedachten. Eten zonder dat je een echt hongergevoel ervaart, kan ook een gewoonte zijn. En dat doorbreek je alleen maar door even door te zetten. Drink bijvoorbeeld wat thee of water, of poets even je tanden. Ga even wandelen, of iets anders doen. Vaak verdwijnt het hongergevoel dan vanzelf.

– Blijf je last houden van enorme eetbuien of ervaar je toch echt hongergevoel inclusief een knorrende maag, of is dit iets wat ineens ontstaat zonder aanwijsbare oorzaak? Ga dan voor de zekerheid even langs bij je huisarts. Soms kan het namelijk best zo zijn dat er meer aan de hand is.