Doe jij buikspieroefeningen om je buikje kwijt te raken? Dat zou wel eens zonde van je tijd en energie kunnen zijn. Welke oefeningen helpen tegen buikvet?

Het klinkt logisch: als je dat buikje weg wil hebben, moet je buikspieroefeningen doen. Maar is dat wel zo? Helpen buikspieroefeningen om buikvet te verbranden?

Buikspieroefeningen maken je buikspieren niet zichtbaarder

Doe je buikspieroefeningen, dan voel je hoe je spieren zich aanspannen en ze hard aan het werk zijn. Dat geeft je misschien het idee dat je buikvet verbrandt. Toch blijkt uit de meeste onderzoeken dat dit niet zo is. Als je buikspierenoefeningen doet, groeien je buikspieren en worden ze sterker. Maar je buikvet verdwijnt er helaas niet mee. Dat blijft als een laag over je buikspieren liggen en maakt dat ze nog altijd niet zichtbaar zijn.

Waarom buikspieroefeningen niet helpen

Eén van de redenen waarom buikspieroefeningen niet helpen, is dat je spiercellen het vet in je vetcellen niet direct kan gebruiken. Het vet moet eerst worden afgebroken voordat het in de bloedbaan kan komen en naar je spieren vervoerd kan worden. Bij deze vetverbranding maakt je lichaam trouwens geen onderscheid tussen buikvet of vet van andere delen van je lichaam. Het vet dat uiteindelijk energie voor je spieren is, kan overal vandaan komen. Het heeft dus geen zin om alleen je buikspieren te trainen. Hoe krijg je toch dat buikvet weg?

Welke oefeningen moet je doen?

Buikspieroefeningen helpen dus niet om buikvet weg te krijgen. Maar gewone krachtoefeningen voor je hele lichaam wel. Deze verhogen je stofwisseling, waardoor je meer calorieën en vet verbrandt. Zoals we al eerder zagen, maakt het niet uit waar dit vet zich in je lichaam bevindt. Feit is dat het verbrand wordt, waardoor je hele lichaam slanker wordt. En dus ook je buikje verdwijnt.

Ook cardio oefeningen kunnen helpen om een teveel aan lichaamsvet, en dus ook buikvet, aan te pakken. Dat blijkt uit onderzoek. Je moet wel vaak oefenen als je resultaat wilt bereiken. Denk aan vijf dagen per week 30 minuten matige intensiteit cardio of drie dagen per week 20 minuten hoge intensiteit cardio. De veranderingen in je spieren die hierdoor plaatsvinden, bevorderen vetverlies. Met andere woorden: hoe meer spiermassa je opbouwt, hoe meer vet je verbrandt.

Slim combineren voor een betere vetverbranding

Intensiteit speelt ook een rol als het gaat om vet verbranden. Zo helpen trainingen met een middelhoge of hoge intensiteit beter om lichaamsvet en daarmee buikvet te verbranden dan trainingen met een lage intensiteit. Toch is een combinatie van beide weer effectiever dan een standaard cardio training.

Bij een hoge intensiteit intervaltraining, of HIIT, beweeg je korte tijd heel intensief, waarna je een langere periode minder intensief beweegt. Bijvoorbeeld één minuut een sprintje trekken en daarna vijf minuten rustig joggen of wandelen. Deze manier van bewegen vermindert je eetlust en zorgt voor een betere vetverbranding tijdens en na het sporten. Voor een nóg betere vetverbranding combineer je cardio trouwens met krachttraining.

Zie je deze manier van bewegen niet zitten? Weet dan dat ook stevige wandelingen lichaamsvet en daarmee buikvet kunnen verminderen.