HomeGezondheidFitness & SportHoogtetraining: Werkt dit of juist niet?

Hoogtetraining: Werkt dit of juist niet?

Hoogtetraining kreeg in 1968 bekendheid na de Olympische Spelen in Mexico-Stad, welke zich bevindt op een hoogte van 2300 meter. Het is een vorm van trainen in een zuurstofarme omgeving. Het idee erachter is als volgt: als er minder zuurstof aanwezig is in de omgeving waarin jij aan het trainen bent, zal jouw lichaam zich aanpassen om de zuurstof efficiënter op te nemen en te verbruiken.

Een voorbeeld van een omgeving met minder zuurstof is bijvoorbeeld in de bergen.

Er zijn tal van topsporters en atleten die gebruik maken van hoogtetenten, simulatieruimten en dergelijke, met als doel om beter te gaan presteren. Het verbeteren van de sportprestaties is vooral belangrijk voor hardlopers, wielrenners, schaatsers, enzovoorts. Zij doen dan ook regelmatig aan hoogtetraining. Wetenschappelijke onderzoeken hiernaar zijn het echter nog niet met elkaar eens, maar voor de sporters en atleten die hoogtetraining inzetten voor de verbetering van hun prestaties is het duidelijk: het werkt.

Het idee van hoogtetraining

Als jij op een grotere hoogte traint, is daar de zuurstofdruk lager. Hierdoor stijgt de hematocrietwaarde. Hematocriet staat voor het totale aantal rode bloedcellen ten opzichte van de totale hoeveelheid bloed in jouw lichaam. Wanneer jouw lichaam een hogere hematocrietwaarde heeft, betekent dit dat jouw lichaam beter in staat is om zuurstof te transporteren. Zodoende heeft dit een positief effect op jouw training.

Voordelen van hoogtetraining

  • Door hoogtetraining neemt de hoeveelheid rode bloedcellen in het lichaam toe. Deze zorgen voor het zuurstoftransport, waardoor de algehele conditie wordt verbeterd.
  • Door aan hoogtetraining te doen, zal het lichaam ervoor zorgen dat de ademhaling wordt vergemakkelijkt. Zo krijg je meer zuurstof binnen zonder dat dit extra energie kost.
  • Hoogtetraining zorgt er ook voor dat het capillairennetwerk groter wordt. Capillairen zijn kleine bloedvaatjes rondom jouw spieren, waar bloed doorheen stroomt. Wanneer dit netwerk groeit, wordt het bloed makkelijker afgegeven aan de spieren en zullen de spiercellen bijkomstig van voldoende zuurstof worden voorzien.
  • Door hoogtetraining zal het aantal mitochondrium toenemen. De mitochondrium is een celorganel (onderdeel van de cel) die de energiecentrale van de cel

De wetenschap achter hoogtetraining

Hoogtetraining kan het uithoudingsvermogen sterk verbeteren. Bovendien is het ook positief van invloed op de herstelsnelheid, doordat het lichaam als het ware effectief wordt gedwongen om zich aan te passen aan de omstandigheden op grote hoogte. Wanneer men zich op grote hoogte bevindt, reageren de nieren hierop door meer erythropoiëtine  (EPO) aan te maken en naar het beenmerg te sturen, waar het lichaam vervolgens op reageert met een verhoogde productie van rode bloedcellen. Met meer rode bloedcellen wordt er meer zuurstof afgegeven aan de spieren, wat van groot belang is voor een sporter.

Ook is het bewezen dat het het natuurlijke  niveau van Human Growth Hormone (HGH) kan verhogen. 

Conclusie

In de wereld van de sportwetenschap wordt er vooralsnog eindeloos gediscussieerd over de werking van hoogtetraining. De langeafstandslopers uit Kenia worden veelal als voorbeeld gezien: hoe kan het toch dan de Kenianen medaille na medaille binnenslepen? Er werd lang gedacht dat het simpelweg een biologische verklaring had: dat deze natuurlijke vaardigheid generatie op generatie is doorgegeven. Echter, sportfysiologen raken er steeds meer van overtuigd dat dit niet zomaar een genetische aanleg is maar daadwerkelijk te maken heeft met de leefomgeving, aangezien de Keniaanse hardlopers op groote hoogte trainen.

GERELATEERDE ARTIKELEN

Meest Populair