Kun je vet omzetten in spieren? Is het mogelijk om zoveel te trainen dat vet verdwijnt op plaatsen waar je het weg wilt hebben? Veel trainers en sportscholen laten je het graag geloven. Toch hebben ze ongelijk. Je kunt vet niet omzetten in spieren. Wat kun je wel doen om meer vet te verbranden?

De belangrijkste reden dat vet omzetten in spieren niet lukt, is omdat spieren en vet nogal van elkaar verschillen. Spieren zijn actieve weefsels die calorieën verbranden. Lichaamsvet daarentegen is opslag van overmatige energie. Het doet niets en verdwijnt niet, totdat je moeite gaat doen om het te verbranden.

Het verschil tussen spieren en vet

Spieren verbranden de hele dag door energie, zelf als je slaapt. Je kunt dit vergelijken met een motor van een auto die stationair draait. Ga je bewegen, dan verbrand je meer calorieën. Net zoals een auto meer brandstof verbruikt naarmate je het gaspedaal dieper indrukt.

Lichaamsvet werkt vooral als isolatie, als een zacht kussentje en beschermt je tegen vallen of stoten. Je hebt dus wel wat lichaamsvet nodig om gezond te blijven, maar veel lichaamsvet ben je liever kwijt dan rijk. Vaak zit het immers op plaatsen waar je het niet wilt hebben, zoals op je buik en benen.

Waarom je vet niet kunt omzetten in spieren

Vet omzetten in spieren klinkt zo logisch. Het gaat er toch om vet te verbranden en je spieren te laten groeien? Helaas is het onmogelijk om beide doelen tegelijk na te streven. Om vet te verbranden moet je jezelf namelijk inhouden als het om calorieën gaat. Terwijl je juist meer moet eten als je meer spieren wilt. Vooral eiwitten, want deze helpen je bij de spieropbouw.

Vet omzetten in spieren is ook onmogelijk omdat insuline, dat een belangrijk onderdeel is van groeiende spieren, de vijand is van vetverbranding. Insuline wordt vrijgegeven wanneer je koolhydraten eet. En koolhydraten stimuleren de vetopslag juist.

Wat moet je doen?

Vet omzetten in spieren lukt dus niet, maar het helpt wel bij de vetverbranding als je eerst je spieren laat groeien. Dat betekent dus veel trainen en meer eten. Hierdoor kom je wat aan, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken. Zolang je maar niet kilo’s aankomt en zwaarder wordt dan gezond voor je is. Eet vooral gezond bodybuilding voedsel, dus voeding die veel eiwitten en koolhydraten bevat. Denk aan kip, rijst, tonijn, pasta, eieren en havermout. Vermijd bewerkte voeding, snoep en alcohol.

Als je genoeg spieren hebt gekregen, ga je over op een dieet met minder calorieën. Eet bijvoorbeeld 200 minder calorieën dan je verbrandt. Dan gaat je lichaam namelijk over op het verbranden van het opgeslagen vet. Nu kun je trouwens optimaal profiteren van de spieren die je erbij hebt gekregen. Want zoals we eerder zagen, verbranden spieren energie, ook als je ze niet gebruikt. Zo kun je toch vrij gewone hoeveelheden blijven eten terwijl je toch vet verbrandt.

Blijf trainen en gezond eten

Om blijvend vet te verbranden, kun je naast minder eten het beste blijven trainen. Spieren die niet gebruikt worden, nemen namelijk weer in omvang af, waardoor je uiteindelijk minder vet verbrandt. Omdat spieren eiwit en koolhydraten nodig hebben, zorg je het beste voor voldoende eiwitten en volkoren granen in je dieet. Laat je deze voedingsstoffen weg, dan nemen je spieren namelijk ook in omvang af en verbrand je uiteindelijk ook minder vet dan je wilt.