Wat is Tabata training?

Er bestaan verschillende manieren van trainen. Tabata training is een trainingswijze die ervoor zorgt dat je het beste uit je lichaam kunt halen. Deze training werd ontwikkeld door de Japanner Izumi Tabata. Tabata training werkt snel en effectief en is gericht op het verbranden van vetten.

Het principe van Tabata training

Bij Tabata training is het de bedoeling om zowel het anaërobe systeem als het aërobe energiesysteem van ons lichaam te laten werken. Zo zijn we in staat om het beste uit ons lichaam te halen en echt effectief te trainen. De Tabata training is gericht op iedereen die met trainen en sport bezig is. Het systeem werd op zodanige wijze ontwikkeld dat het niet veel uitmaakt aan welke sport je nu doet. Alle sportbeoefenaars kunnen hun voordeel halen uit Tabata training.

Oefeningen bij Tabata training

Tabata training bestaat uit verschillende oefeningen. Maar welke oefening is nu het best geschikt voor jou? Bij Tabata is het immers niet de bedoeling dat je aan de slag gaat met oefeningen die je jezelf nog moet aanleren, want dit is immers niet de bedoeling van Tabata training. Het allerbelangrijkste doel bij Tabata training is, aan de slag gaan met oefeningen die je al kent, zodat je snel kunt trainen. Je kiest dus het best voor iets waar je al goed in bent om zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Specialisten in Tabata training geven alvast de voorkeur aan oefeningen die je met losse gewichten zoals halters kunt uitvoeren. Het is heel erg belangrijk dat het gaat over een oefening die je zoveel als mogelijk binnen de 20 seconden kunt uitvoeren. Nadien volgt een korte rust van 10 secondes. Nadien herhaal je deze cyclus 7 keer. Zo eenvoudig is de Tabata training. Je doet dus in totaal 8 keer eenzelfde oefening van 20 seconden. Na elke 20 seconden rust je 10 seconden. Of je nu kiest voor werken met gewichten of push ups, maakt niet zoveel uit. Het is belangrijk dat je voor een oefening kiest die je snel kunt uitvoeren zonder te veel te treuzelen, want 20 seconden zijn snel om.

Kun je zomaar aan Tabata training beginnen?

De Tabata training is een snelle en zeer intensieve training die je niet zomaar ineens in haar volledige vorm kunt uitvoeren. Daarom is het belangrijk om bij Tabata training voor een goede en geleidelijke opbouw zorgt. Hiervoor kun je online nuttige schema’s vinden. De 20 seconden training en 10 seconden rust zijn een einddoel en zeker niet het beginpunt. In het begin dat je met Tabata begint, is het realistischer om te spreken van 10 seconden training en 20 seconden rust. Pas na 8 weken training is het verantwoord om de volledige Tabata training van 20 seconden trainen, 10 seconden rust en dit schema 8 keer herhalen, verantwoord te noemen. Zeker in het begin is het normaal dat je de oefeningen zelfs geen 8 keer opnieuw herneemt. In het begin wordt zelfs aangeraden om het schema 4 tot 6 keer te herhalen in plaats van de volle 8 keer!