De beste tips tegen een snack aanval

Het is vaak een van de moeilijkste momenten als je gewicht wil verliezen, de momenten waarop je enorme drang krijgt om iets te gaan snacken. Juist dan is het vaak zo ongelofelijk moeilijk om sterk te blijven. We kennen de momenten allemaal wel. Je houdt jezelf goed aan een dieet en dit gaat de hele dag goed tot je op eens aan het einde van de dag moe bent en eigenlijk een gezonde maaltijd op tafel wil toveren maar ineens heel erg veel trek krijgt! Je kan het bijna niet bedwingen en je moet gewoon wat lekkers eten en dan ook nog het liefst nu!

Je loopt al een paar keer door de keuken te dwalen en weet jezelf gelukkig nog steeds te bedwingen maar je weet ook dat het niet lang meer goed zal gaan. En uiteindelijk is het dan zover je kan het niet meer weerstaan en je zwicht voor een stuk chocolade of bijvoorbeeld een zak chips. Achter elkaar eet je alles op en pas als de zak leeg is besef je jezelf hoe zonde dit is en heb je eigenlijk direct ook al weer enorme spijt!

Dit zal je niet meer gebeuren denk je dan. Het zal je dan ook verrassen dat niets minder waar is en het dus vaak zo is dat het de volgende dag gewoon weer gebeurd! Maar hoe komt dit nu? En nog beter wat kun je er nu toch tegen doen om ervoor te zorgen dat je niet meer in een snack aanval belandt? Hoe zorg je ervoor dat je gezond de dag door komt en jezelf aan je dieet kunt houden zonder in eens een enorme hoeveelheid te snacken? Wij laten het je in deze blog graag weten en geven je de beste tips tegen een snack aanval! Lees je met ons mee?

Hoe komt het dat je een snack aanval krijgt?

Als je graag een snack aanval wil gaan voorkomen dan is het ten eerste heel erg zinvol om te kijken hoe het nu eigenlijk komt dat je soms een snack aanval kunt krijgen. Er zijn namelijk een aantal redenen die hieraan ten grondslag kunnen liggen.

We beginnen met de meest belangrijke, het meest voor de hand liggend is namelijk dat je op de dag niet voldoende hebt gegeten waardoor je lichaam op een gegeven moment heel hard gaat roepen om eten. Dit kun je dan ook bijna niet weerstaan en eindigt in een snack aanval. Dit is natuurlijk heel erg vervelend maar wel ook heel goed te verklaren. Als je jouw lichaam namelijk niet genoeg te eten geeft en ook niet met voldoende regelmaat dan komt er een moment dat jouw lichaam dit in moet gaan halen. Je lichaam waarschuwt je dan dus eigenlijk als het ware door ineens heel hard om voeding te schreeuwen vanbinnen waardoor jij dus een snack aanval krijgt. Dit is natuurlijk helemaal niet fijn maar je bent dan helaas al te laat en kunt  de snack aanval eigenlijk bijna niet weerstaan.

Het goede nieuws is dat je heel veel kunt doen om te voorkomen dat het zover komt! Je kunt namelijk zelf zorgen dat je op de dag voldoende voeding tot je neemt zodat het aan het einde van de dag niet zo hoog oploopt zodat het eindigt in een snack aanval. Zorg dus dat je op de dag voldoende eet op regelmatige tijden zonder teveel lange pauzes ertussen en op deze manier is jouw lichaam dus optimaal gevoed. Dit zorgt er dus voor dat jouw lijf niet opeens heel veel zal gaan vragen, je lichaam heeft namelijk voldoende binnen!

Maar er zijn nog meer redenen die ervoor kunnen zorgen dat jij uiteindelijk een snack aanval krijgt, wat denk je bijvoorbeeld van te veel tijd tussen je maaltijden laten zitten, hierdoor krijgt je lichaam onnodig het signaal dat het niet voldoende binnen krijgt en zal het dus ook heel hard om meer voeding gaan roepen. Dit is dus helemaal niet nodig omdat je uiteindelijk wel een maaltijd zou gaan nuttigen, maar doordat je er dus teveel tijd tussen laat zitten is dit het effect..

En wat denk je van een heel eenzijdig dieet zonder voldoende variatie. Ook dit kan namelijk een snack aanval uitlokken. Als jij namelijk heel eenzijdig eet zonder variatie dan zal je lichaam tekorten op gaan bouwen. Daarna komt er dus een punt dat je lichaam in een keer heel hard zal gaan schreeuwen om meer om deze tekorten weer aan te vullen. Dit resulteert dus in een snack aanval en dat was nu juist wat je zo graag wilde voorkomen.

Zoals je ziet zijn er dus een aantal redenen die ervoor kunnen zorgen dat je lichaam een snack aanval krijgt, over het algemeen kun je dus zien dat dit ook vooral te maken heeft met te weinig voeding voor je lichaam of te weinig variatie. Daarnaast is regelmatig eten dus ook een belangrijke sleutel om snak aanvallen te voorkomen!

Hoe kun je een snack aanval voorkomen

We hebben  nu dus goed in beeld hoe het komt dat we een snack aanval  krijgen, hier zijn dus verschillende redenen voor te noemen. Maar hoe vervelend dit ook is we kunnen dus ook heel goed een snack aanval voorkomen met deze kennis.

We laten je dan ook graag zien hoe je met een aantal simpele manieren kunt voorkomen dat jij in een snack aanval belandt! Ten eerste is het heel belangrijk dat je dus voldoende eet, als er namelijk tekorten in je lichaam ontstaan dan vergroot dit de kans op een snack aanval. Zorg dus dat je een goed eetpatroon hebt waarbij je voldoende eet, een honger dieet is dus echt geen optie want dit zal dus alleen maar tot snack aanvallen leiden waardoor je dus op de langere termijn alleen maar aan zal komen in plaats van afvallen.

Maar het is naast dat je voldoende eet ook heel erg belangrijk dat je afwisselend eet en dus veel variatie in je voeding patroon aanbrengt. Het is namelijk erg belangrijk voor je lijf om voldoende binnen te krijgen van allerlei voedingsstoffen. Als er namelijk ergens tekorten ontstaan dan zal je lichaam enorm hard gaan vragen om deze tekorten aan te vullen en het resultaat is dan ook vaak een snack aanval. Eet dus met voldoende variatie, en naast dat dit dus hard nodig is , is dit ook nog eens heel erg leuk en lekker.

En tot slot is het ook erg belangrijk om met voldoende regelmaat te eten, laat dus niet teveel tijd tussen je maaltijden zitten. Hierdoor merk je al snel dat je lichaam voldoende het signaal krijgt dat het gevoed is en daardoor zal het dus ook niet ineens heel veel gaan vragen en voorkom je dus ook weer een snack aanval.

Zoals je ziet zijn er dus ook goede manieren om een snack aanval te voorkomen en dit is wel zo prettig want een snack aanval is iets wat je toch liever niet zou willen. Het is namelijk enorm vervelend om in die cirkel terecht te komen en nog veel moeilijker om er weer uit te komen. Vandaar dat het zo belangrijk is om met regelmaat te eten en ook te zorgen dat je voldoende binnen krijgt zodat je deze snack aanvallen kunt voorkomen!

De gevolgen van een snack aanval

Een snack aanval heeft namelijk een aantal vervelende gevolgen, ten eerste is het zo dat je door een snack aanval op de langere termijn juist aankomt in gewicht. Zeker als het iets is wat vaker voorkomt en je dus met regelmaat snack aanvallen hebt. Het risico is namelijk dat je in een kringetje terecht komt van te weinig eten en uiteindelijk in een snack aanval belanden. Dit wil je natuurlijk voorkomen want het gevolg is fors toenemen in gewicht.

Daarnaast raakt ook je stofwisseling helemaal in de war en heb je dus een grote kans dat je gewicht vast gaat houden. Ook dit is iets wat je liever niet wil en wat je maar beter kunt voorkomen. Het is namelijk enorm vervelend om aan te komen in gewicht en om een stofwisseling te hebben die helemaal in de war is. Veel fijner is het om dus regelmatig te eten en ervoor te zorgen dat je niet aankomt in gewicht!

Een snack aanval kan dus flink wat nadelige gevolgen voor je lichaam hebben dit is enorm vervelend. Vandaar ook dat het veel beter is om met regelmaat te eten en op deze manier een snack aanval te voorkomen.

Nooit meer een snack aanval

Uiteraard is het heel normaal om af en toe veel trek in iets te hebben. Dit maken we allemaal wel eens mee en vandaar dat een snack aanval nooit helemaal uit te sluiten is. Wel kunnen we er gelukkig voor zorgen dat we zelf een stuk minder last hebben van een snack aanval door voldoende te eten op regelmatige tijden en met veel variatie in onze voeding. Dit zorgt ervoor dat een snack aanval minder kans krijgt en op deze manier zorgen we zo goed mogelijk voor ons lichaam en behouden we ons gewicht ook op de lange termijn!