Het belang van een goed ontbijt

Het belang van een goed ontbijt

Op welke manier start jij elke dag? Stap je graag in de vroege ochtend onder een warme douche? Of start je elke ochtend met een sessie yoga of mediteren? Ongeacht wat jouw ritueel is, is het zaak om direct goed op jouw voeding te letten.

Het gezegde luidt niet voor niets ‘een goed begin is het halve werk’. Als je direct de dag met een goed ontbijt begint, weet je eigenlijk de ideale voorbode te geven voor de rest van de dag. Maar, wat is nou precies het belang van een goed ontbijt? Wat is überhaupt een goed ontbijt? En hoe kun je nou het allerbeste jouw dag starten? Op al deze vragen ga je in dit artikel een passend antwoord vinden.

Daarbij willen wij je alvast graag op het volgende wijzen: de voorkeuren van elk persoon zijn anders. Daarbij is ook de werking van het menselijk lichaam van elk persoon anders. Jij hebt mogelijk behoefte aan een uitgebreid ontbijt, terwijl jouw buurvrouw de dag start met slechts een bakje yoghurt. Het is dus zaak dat je voor jezelf het best mogelijke ontbijt gaat vinden. Een ontbijt dat bovendien in jouw dieet past, indien je graag gewicht kwijt wilt raken. Als je aan het afvallen bent, heb je gelukkig voldoende mogelijkheden om het ontbijt naar wens in te richten!

Kortom: je moet mogelijk een flinke zoektocht in gang zetten. Een zoektocht waarin je op zoek gaat naar het beste ontbijt voor jou. Een ontbijt dat is afgestemd op jouw voorkeuren én op jouw voedingspatroon. Indien je nog op zoek naar heerlijke ontbijtrecepten bent, ben je daarvoor overigens ook bij ons aan het juiste adres. Wij hebben namelijk een overzicht van de beste koolhydraatarme ontbijtrecepten voor je op een rijtje gezet!

Advies van het Voedingscentrum

Binnen de wereld van voeding is het Voedingscentrum eigenlijk wel uitgegroeid tot een ware autoriteit. Bij de artikelen die wij schrijven, richten wij ons dan ook vaak op het advies en de onderzoeken van het Voedingscentrum. Ook met betrekking tot het ontbijt heeft het Voedingscentrum een pakkend advies geschreven.

Dit advies luidt als volgt: het overslaan van het ontbijt is niet aan te raden. Met andere woorden: het Voedingscentrum raadt aan om elke dag te ontbijten. Wat je dan precies gaat ontbijten, is afhankelijk van jouw voorkeuren en van jouw dieet.

Hier voegt het Voedingscentrum nog het volgende aan toe: door elke dag te ontbijten, krijgt je lichaam direct belangrijke voedingsstoffen binnen. Je kunt hierbij denken aan vitamine B2, vitamine A, verschillende vezels, calcium en foliumzuur.

Volgens het Voedingscentrum trap je de dag simpelweg goed af met een goed ontbijt. Indien je besluit om jouw ontbijt over te slaan, moet jouw lichaam hier mogelijk flink aan wennen. Dit kan dan ook gepaard gaan met de nodige bijwerkingen én met veel trek. Als je dit wilt voorkomen, is het aan te raden om gewoon te ontbijten.

Direct veel energie

Besluit je om de dag af te trappen met een goed ontbijt? Dan merk je eigenlijk direct dat je over veel energie beschikt. Zo ga je met veel plezier naar je werk toe of kun je direct jouw dag sportief beginnen. Ongeacht hoe je jouw dag precies aanvangt, zorgt een goed ontbijt direct voor de nodige energie.

Eis je elke dag het uiterste van jezelf? Dan kun je eigenlijk niks anders dan elke dag gewoon ontbijten. Je krijgt tijdens het ontbijt de nodige calorieën binnen, waardoor jouw lichaam direct de beschikking over voldoende energie heeft.

Ben je op dit moment nou bezig met een koolhydraatarm dieet? Dan is het advies uiteraard om zo min mogelijk koolhydraten te nuttigen tijdens het ontbijt. Dat doe je onder meer door ons overzicht van koolhydraatarme ontbijtrecepten raad te plegen; daarmee eet je elke ochtend koolhydraatarm!

Betere verdeling van de porties

Besluit je om het ontbijt over te slaan? Dan ga je in de loop van de ochtend behoorlijk veel trek krijgen. Deze trek zorgt er uiteindelijk voor dat je bij het middageten dubbele porties gaat eten. Of mogelijk zelfs méér dan een dubbel portie.

Met andere woorden: door niet te ontbijten, ga je de rest van de dag eigenlijk alleen maar meer eten. Voor jouw lichaam is het echter van belang dat de inname van voedingsstoffen gespreid over de dag is. Voldoende reden dus om gewoon te ontbijten, zodat je de rest van de dag ook minder eet. Dat merk je op den duur terug aan jouw lichaamsgewicht en aan jouw trekgevoel!

Minder zin om te snoepen

Start je de dag met een goed ontbijt? Dan heb je de rest van de dag minder zin om te snoepen. Je weet simpelweg jouw trekgevoel naar snoep uit te stellen, doordat je de dag goed begint met een lekker ontbijtje.

Door in de ochtend te ontbijten, geniet je eigenlijk de rest van de dag van veel voordelen. Voordelen die wij hierboven al reeds benoemd hebben. Als je hier zelf ook van wilt profiteren, is het dus aan te raden om jouw ontbijt geen enkele dag over te slaan.

Direct veel concentratie

Vind je het lekker om vroeg te starten met werken? Ook dan is het aan te raden om gewoon te ontbijten. Als je níet ontbijt, heeft je brein namelijk meer moeite om zich te concentreren. Als je elke dag echter op de werkvloer de best mogelijke prestaties wilt leveren, is dat alles behalve prettig.

Ook dit is één van de redenen waarom ontbijten goed is voor jouw lichaam én voor jouw brein. Bovendien weet je hiermee dagelijks de best mogelijke prestaties te leveren. Door geconcentreerd aan het werk te gaan, weet je immers beter en aangenamer te werken. Met alle dank aan een goed ontbijt in de (vroege) ochtend.

Wat is een goed ontbijt?

Het mag duidelijk zijn: het is absoluut aan te raden om elke dag goed te ontbijten. Maar, wat verstaan we nou precies onder een goed ontbijt? Welke voedingsmiddelen kun je het beste in de ochtend nuttigen? En welke voedingsmiddelen kun je het beste in de ochtend juist links laten liggen? Wij zijn op onderzoek uitgegaan.

Allereerst is het advies om het ontbijt af te stemmen op jouw dieet. Ben je bijvoorbeeld met een koolhydraatarm- of keto dieet bezig? Dan is het aan te raden om echt een koolhydraatarm ontbijt te nuttigen. Ben je met een ander dieet bezig? Dan is het zaak om jouw ontbijt af te stemmen op het betreffende dieet.

Verder is het advies om in de ochtend brood te eten. Ja, het beste ontbijt is en blijft wat ons betreft brood. Brood brengt zeker de nodige koolhydraten met zich mee, maar juist die koolhydraten heb je in de ochtend nodig. Nadat je het ontbijt genuttigd hebt, kun je de rest van de dag overigens prima koolhydraatarm eten.

Daarnaast is het ook aan te raden om wat fruit te nuttigen tijdens het ontbijt. Denk bijvoorbeeld maar eens aan een verse kiwi, aan een verse banaan of aan een verse sinaasappel. Ben je een liefhebber van sinaasappelsap? Zorg er dan wel voor dat je echt alleen maar verse sinaasappelsap drinkt. Als je een pak sinaasappelsap in de supermarkt koopt, weet je zeker dat je heel veel suikers binnenkrijgt. Richt je pijlen daarom écht op verse fruitsoorten.

Tevens is het aan te raden om in de ochtend direct goed te drinken. Bij voorkeur begin je de dag direct met het drinken van water, maar je kunt ook voor bijvoorbeeld koffie of thee kiezen. Ben je een fervente koffiedrinker? Zorg er dan wel voor dat je maximaal 4 kopjes koffie op een dag drinkt. Als je in de vroege ochtend al met een kopje koffie begint, kun je de rest van de dag dus minder koffie drinken. Houd daar goed rekening mee.

Een koolhydraatarm ontbijt

Ben je op dit moment bezig met een koolhydraatarm dieet? Dan is het van cruciaal belang dat je niet al te veel koolhydraten binnenkrijgt. Desalniettemin kan het geen kwaad om in de ochtend een broodje te eten. Het klopt dat brood relatief veel koolhydraten bevat, maar het bevat nog veel meer (gezonde) voedingsstoffen.

Gaat je voorkeur niet uit naar brood? Dan kun je ook uit tal van andere koolhydraatarme recepten kiezen. Welke recepten dat precies zijn? Nou, daarvoor verwijzen wij je graag naar onze website. Op onze website kun je namelijk een compleet overzicht van koolhydraatarme ontbijtrecepten vinden.

Met andere woorden: binnen een koolhydraatarm ontbijt heb je voldoende mogelijkheden voor een gezond ontbijt!

Intermittent fasting

Heb je gekozen voor het intermittent fasting dieet? Dan is het zaak dat je op bepaalde perioden in de week gaat vasten. Relatief veel mensen kiezen ervoor om van 20.00 tot 12.00 uur te vasten. Dit betekent dat je pas om 12.00 uur kunt beginnen met eten.

In principe is dit geen probleem. Je kunt namelijk alsnog drie maaltijden nuttigen:

  • Ontbijt: je ontbijt in dit geval rond een uurtje of 12 in de middag. Zorg ervoor dat je echt goed ontbijt.
  • Lunch: vervolgens kun je rond 14.30 á 15.00 uur de lunch nuttigen.
  • Diner: tot slot kun je rond 18.00 á 18.30 het diner nuttigen.

Binnen een intermittent fasting dieet kun je dus alsnog van drie maaltijden nuttigen. Gedurende de periode van 20.00 tot 12.00 uur krijgt je lichaam echter geen voedingsstoffen binnen, waardoor jouw lichaam zelf aan de slag moet gaan. Dit resulteert uiteindelijk in gewichtsverlies!

Slotwoord

Het belang van een goed ontbijt staat wat ons betreft als een paal boven water. Als je elke dag met een goed ontbijt start, weet je simpelweg de dag op een goede manier af te trappen. Je lichaam beschikt direct over de benodigde energie, je kunt je direct goed concentreren en je kunt de maaltijden prima over de dag spreiden.

Sla je wel eens een ontbijt over? Dan is het advies toch om dit zo snel mogelijk aan te passen. Sterker nog: wij raden je echt aan om dagelijks voor een vast voedingspatroon te kiezen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om elke dag pas om 11.00 uur te ontbijten; een ontbijt hoeft niet altijd in de vroege ochtend genuttigd worden.

Hoe dan ook. Zorg ervoor dat je dagelijks van een goed ontbijt genieten. Hiermee start je de dag goed en weet je ook nog een bijdrage te leveren aan jouw dieet. Eet smakelijk!