Wel of geen vlees eten?

Wel of geen vlees eten

In de afgelopen jaren hebben meer en meer mensen voor een bewuste leefstijl gekozen. Zij kiezen er bijvoorbeeld voor om gezond te eten, om voldoende te leven en om duurzaamheid hoog in het vaandel te stellen. Geldt dit ook voor jou? Heb jij duurzaamheid ook hoog in het vaandel staan?

Dan is de kans groot dat je jezelf de volgende vraag wel eens gesteld hebt: wel of geen vlees eten? Er bestaan veel voorstanders voor het eten van vlees, maar er bestaan minstens net zoveel tegenstanders voor het eten van vlees. In dit artikel willen wij graag op een unieke manier naar het eten van vlees kijken. Namelijk vanuit het perspectief van een diëtiste.

Op onze website draait het immers volledig om gezond eten en afvallen. Is het mogelijk om af te vallen, terwijl je ook nog vlees eet? Of is het aan te raden om het eten van vlees volledig uit jouw systeem te bannen? Op onder meer die vragen kun je in dit artikel een passend antwoord vinden.

Na het lezen van dit artikel weet je dus direct voor jezelf waar je aan toe bent. Besluit je om te stoppen met het eten van vlees? Of besluit je om wel ‘gewoon’ vlees te eten? De keuze is aan jou, maar het is wel van belang om hier goed over na te denken. Met dit artikel hopen wij dan ook de betrokkenheid te vergroten. De betrokkenheid om hier goed over na te denken, zodat je mogelijk nog sneller van de overtollige kilo’s af komt.

Is vlees gezond?

In onze ogen is dit de belangrijkste vraag die we op dit gebied kunnen stellen. Past vlees nou in een gezond dieet? Of hoort vlees eigenlijk écht niet in een gezond dieet thuis? Wij zijn op onderzoek gegaan, waarbij we al snel op een onderzoek van het Voedingscentrum stuitten.

Uit dit onderzoek bleek dat het eten van té veel vlees de nodige risico’s met zich mee brengt. Zo kan een verhoogde inname van vlees zorgen voor diabetes type 2, voor kanker of voor een beroerte. Het is niet per definitie dat je hier last van krijgt, maar het verhoogt wel het eventuele risico op dergelijke gezondheidsklachten.

Daarbij geef het Voedingscentrum het volgende advies: eet alleen onbewerkt mager vlees. Dit vlees, bijvoorbeeld kipfilet en een varkenshaas, passen zelfs binnen de Schijf van Vijf. Dat is volgens het Voedingscentrum eigenlijk een schijf van alle voedingsmiddelen die je probleemloos kunt nuttigen.

Is het dan verstandig om dagelijks heel veel onbewerkt mager vlees te eten? Nou, dat is toch wel onverstandig te noemen. Niet alleen voor je eigen gezond, maar ook voor het milieu. Graag komen we daar verderop in dit artikel nog even uitgebreid op terug.

Veel verzadigd vet

Eet je dagelijks vlees? Als je dagelijks voor vette vleessoorten kiest, krijg je eigenlijk teveel verzadigde vetten binnen. De vette vleessoorten bevatten echt veel verzadigd vet, waardoor je een verhoogd risico op hart- en vaatziekten gaat lopen.

Het advies is dan ook om het echt bij één stukje vlees per dag te houden. Daarbovenop komt ook nog eens de volgende tip: probeer niet elke dag vlees te eten. Juist op de dagen dat je géén vlees eet, krijgt je lichaam minder verzadigde vetten binnen. Dat komt de conditie en gezondheid van jouw lichaam alleen maar ten goede. Voldoende reden dus om het nuttigen van vlees niet op dagelijkse basis te doen.

Voedingsstoffen

Bestaat vlees dan alleen maar uit verzadigde vetten? Nee, zeker niet. In vlees zitten ook veel vitamines, waaronder vitamine B1, B6 en B12. Deze vitamines dragen bij aan de weerstand van jouw lichaam; het binnenkrijgen van deze vitamines kan dus zeker geen kwaad.

Daarnaast is in vlees ook nog een flinke hoeveelheid van het mineraal zink te vinden. Tevens vind je de mineralen fosfor, seleen en ijzer in vlees terug. Deze mineralen zijn over het algemeen goed te noemen, maar ook hierbij geldt dat je niet een té grote hoeveelheid binnen moet krijgen.

Vlees binnen een dieet

Kun je dan vlees en bijvoorbeeld een koolhydraatarm dieet met elkaar combineren? Ja, het is mogelijk om vlees in bijvoorbeeld een koolhydraatarm dieet te nuttigen. Wel is het advies daarbij om vooral onbewerkt mager vlees te nuttigen.

Kies je voor bewerkt vlees? Dan merk je al snel dat je bijvoorbeeld teveel vetten binnenkrijgt. Dit soort vlees is namelijk met tal van stoffen bewerkt, waardoor het vlees relatief ongezond is.

Ben je met een koolhydraatarm dieet of ketogeen dieet bezig? Dan is het wel goed om naar de hoeveelheid koolhydraten te kijken. Als je nou in de supermarkt bent om vlees te kopen, is het aan te raden om goed naar de verpakkingen te kijken. Kies sowieso voor onbewerkt mager vlees en bekijk vervolgens de hoeveelheid koolhydraten van het vlees. Kies bij voorkeur voor vlees met zo min mogelijk koolhydraten; dat past immers perfect in een koolhydraatarm dieet.

Waar je verder rekening mee moet houden? Vooral dat je niet elke avond hetzelfde vlees gaat eten. Juist door variatie in jouw voedingspatroon aan te brengen, zorg je ervoor dat je het dieet makkelijker vol kunt houden. Als je van jezelf weet dat je daar normaal gesproken moeite mee hebt, is het dus verstandig om zoveel mogelijk te variëren met het vlees dat je nuttigt.

Ook is het aan te raden om niet elke avond vlees te eten. Wissel het eten van vlees bijvoorbeeld eens met vis af. Ook kun je er voor kiezen om een avond helemaal geen vlees of vis te eten. Dat is prima te doen, aangezien je uit tal van lekkere maaltijden en voedingsmiddelen kunt kiezen. Je hoeft echt niet per sé elke avond voor vlees te kiezen, ondanks dat vlees over het algemeen erg lekker bevonden wordt.

Tevens is het dus heel belangrijk om goed naar de herkomst van het vlees te kijken. Is het bewerkt vlees of is het onbewerkt vlees? Dat is eigenlijk de vraag der vragen waar je voor jezelf een passend antwoord op moet zien te vinden. Het is hierbij absoluut wenselijk om te kiezen voor onbewerkt vlees. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, is dat een stuk gezonder.

Nadelen van het nuttigen van vlees

Zo, je hebt nu al veel informatie over het eten van vlees gekregen. Over het algemeen kun je dus prima onbewerkt mager vlees eten, maar je moet met nog meer zaken rekening houden. Zo is het bijvoorbeeld van belang dat je rekening houdt met de negatieve invloed op het milieu.

Voor het produceren van vlees zijn onwijs veel grondstoffen nodig. Daarnaast moet er ook veel wijken voor het produceren van vlees. Zo is het een bekend probleem dat er behoorlijk veel bossen gekapt worden voor de productie van vlees. Deze bomen stonden er echter niet zomaar; die leveren een daadwerkelijke bijdrage aan het milieu.

Daarnaast kost het produceren van vlees ook behoorlijk veel water. Dit betekent dat er meer en meer water verbruikt wordt. Je kunt je ongetwijfeld voorstellen dat ook dit niet heel bevorderlijk is voor de toestand voor het milieu.

Tevens kun je je vraagtekens zetten bij het dierenwelzijn. Meerdere journalisten, partijen en documentaires hebben laten zien dat dierenwelzijn bij bijvoorbeeld slachterijen zeker niet hoog in het vaandel staat. Dit is dan ook één van de redenen waarom er steeds meer weerstand tegen het eten van vlees komt.

Daarnaast is het een feit dat de vleesproductie behoorlijk belastend voor het milieu is. Er moeten grote fabrieken voor worden gebouwd, er wordt veel water bij verbruikt en er gaan ook veel uitlaatgassen de lucht in door al het vleestransport.

Met andere woorden: het eten van vlees is met het oog op het milieu zeker niet verstandig. Het is dan ook goed/prettig om te zien dat meer en meer mensen zich hier bewust van worden. Zij kiezen er bijvoorbeeld voor om helemaal geen vlees meer te eten of om enkele dagen in de week geen vlees meer te eten.

Besluit je om helemaal geen vlees meer te eten? Dan moet je er wel voor zorgen dat je de voedingsmiddelen uit het vlees op een andere manier binnen ziet te krijgen. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, vind je immers meerdere vitaminen en voedingsmiddelen in vlees terug.

Mede vanwege bovengenoemde punten is het advies om kritisch te kijken naar het nuttigen van vlees. Indien je niet al te veel vlees eet, past dit prima in een dieet. Je levert echter wel een flinke negatieve bijdrage aan het milieu door vlees te eten. Als iedereen zou besluiten om het consumeren van vlees te verminderen, zou dat een geschenk voor onze aardbol zijn.

Vervangers van vlees

Wil jij graag stopen met het nuttigen van vlees? Dan kun je er voor kiezen om vleesvervangers te eten. Deze vleesvervangers worden in een fabriek geproduceerd, zijn minder belastend voor het milieu en weten de smaak van ‘echt’ vlees relatief goed na te bootsen.

De smaakvervangers staan echter op dit moment nog in de kinderschoenen. Je hebt niet de keus uit heel veel verschillende soorten vleesvervangers, terwijl ook niet alle vleesvervangers significant beter zijn. Bij de productie van sommige vleesvervangers worden immers andere schadelijke grondstoffen gebruikt. Kijk daarom kritisch naar het aanbod van vleesvervangers en hak uiteindelijk voor jezelf de knoop door.

Geef een antwoord