Weet jij hoe de frietjes van fastfoodketens zo’n mooie goudbruine kleur krijgen? Hoe je vlees op een natuurlijke manier mals maakt? En of je eten verslavende stoffen bevat? Deze twaalf weetjes over eten moet je zeker kennen:

  1. Aardbeien bevatten gezonde kleurstoffen die de darmwerking verbeteren, zware metalen en gifstoffen uit je lijf helpen verwijderen en geïrriteerde darmen genezen.
  2. Houd je van kaas? Dan zijn deze weetjes over eten zeer interessant voor jou. Veel kaasproducten bevatten namelijk minder dan 51 procent kaas. Elke kaas waarbij op het etiket staat dat deze is gepasteuriseerd, is waarschijnlijk gemaakt van minder dan 51 procent kaas. De andere 49 procent zou een combinatie van plantaardige vetten en smaakstoffen zijn om je smaakpapillen de illusie van kaas te geven. Parmezaanse kaas kan zelfs een bijproduct van houtpulp bevatten! Ook kant- en-klare pizza’s of hamburgers bevatten vaak namaakkaas.
  3. Wist je dat natuurlijke vanille verslavend kan zijn? De specerij stimuleert onze hersenen en zorgt ervoor dat ons lichaam meer adrenaline aanmaakt. Om die reden wordt het toegevoegd aan ijs, yoghurt, cola, chocolade, gebak, parfum en zelfs sigaretten.
  4. In salades, dressings, ijs en gebakken voedingsmiddelen kan de antivries propyleenglycol zitten. Deze chemische stof kan huid- en oogirritatie veroorzaken.
  5. Ga je graag naar een fastfoodrestraurant? Lees dan deze weetjes over het eten daar. De meeste fastfoodketens dopen hun frietjes namelijk in suiker om ze een goudbruine kleur te geven. Naast vet en zetmeel bevatten frietjes dus vaak ook suiker!
  6. Vers ananassap bevat het enzym bromelaïne, dat vlees op een natuurlijke manier mals maakt. Marineer vlees echter niet langer dan 20 minuten in ananassap, want dan wordt de buitenkant sponzig. Kiwi en papaja hebben trouwens dezelfde eigenschappen als ananas.
  7. Kunstmatige aardbeiensmaak wordt gevormd door maar liefst 50 verschillende chemicaliën. Om de smaak van een aardbei te imiteren worden onder andere ethylacetaat, fenylalcohol en oplosmiddel toegevoegd. Denk dus nog even na voordat je yoghurt, milkshakes of snoep met kunstmatige aardbeiensmaak kiest.
  8. Babywortels zijn gewone wortelen, vaak oude, die machinaal zijn geslepen tot op het formaat dat we in de winkels zien. Vaak krijgen ze ook een chloorbad en wordt oranje kleurstof toegevoegd om de oranje kleur feller te maken.
  9. Niet alle pindakaas bevat alleen pinda’s. In sommige soorten pindakaas zit ongezonde palmolie. Kijk dus goed op het etiket of hier als enige ingrediënt pinda’s staat of dat er ook iets als gehydrogeneerde olie of palmolie op staat.
  10. Steeds meer toetjes (ook yoghurt) bevatten gelatine van koeien of varkens. Veel producten die glycerine of stearinezuur als ingrediënt hebben, bevatten dierlijke bijproducten.
  11. Wil je afvallen? Lees dan snel verder voor interessante weetjes over eten. Frisdrank is namelijk niet alleen slecht voor je gewicht vanwege de grote hoeveelheid suiker die erin zit. Ook zijn er aanwijzingen dat koolzuur eetlust bevorderende kan werken, waardoor je meer gaat eten en dus sneller meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt.
  12. Appelpitten bevatten amygdaline. Als deze stof in je darmen komt, kan het zich omzetten in cyanide, wat giftig is. Toch is het niet genoeg om je ziek te maken. Alleen jonge kinderen worden wel eens ziek door het eten van te veel appelpitten. Appels zijn overigens niet de enige vruchten met stoffen die in cyanide kunnen veranderen. Ook de pitten van perziken, abrikozen, kersen en limabonen bevatten deze zogenoemde cyanogene glycosiden. Ze zitten zelfs in amandelen. Toch is de hoeveelheid in deze voedingsmiddelen ook niet genoeg om je ziek te maken.