Zijn bananen gezond of ongezond?

bananen gezond

Zijn bananen gezond of niet?

Deze vraag horen wij regelmatig.

Zijn bananen dikmakers of is dat een broodjeaapverhaal?

Of zijn het juist slimme en gezonde snacks om je trek mee te stillen én te gebruiken als zoetmaker, bijvoorbeeld bij je ontbijt?

In bananen zitten uiteraard suikers en koolhydraten.

Maar als je energiek je dag door wilt gaan, dan kun je ook niet alleen maar calorieën gaan tellen.

Dat deze fruitsoort je meer dan alleen calorieën biedt, lees je in dit artikel.

Tijdens het lezen zul je erachter komen dat bananen gezonder zijn dan je misschien wel had gedacht.

Bananen geven energie

De banaan, vermoedelijk afkomstig uit Maleisië, is één van de meest populaire fruitsoorten ter wereld. Pas begin 20ste eeuw werd het fruit in Europa alom bekend.

Bananen zijn gezond en leveren snelle energie. Als je je tussen de maaltijden door een beetje flauw voelt dan kom je in no time weer op krachten door het eten van een banaan.

Ook helpt het eten van een banaan vòòr een examen je om op scherp te staan.

Voor het sporten een banaan eten helpt je om je prestaties te verbeteren.

Na het sporten vul je je energievoorraden snel weer aan met een banaantje. Het voorkomt eveneens spierkrampen.

Bananen zitten bomvol voedingsstoffen

Dat bananen gezond zijn komt vooral omdat ze veel vitaminen en mineralen bevatten.

Vitaminen zoals B6, B12, C (ascorbinezuur), A en D.

Vitamine B6 bijvoorbeeld ondersteunt het zenuwstelsel en stimuleert de aanmaak van witte bloedcellen.

Bananen bevatten mineralen zoals mangaan, koper, kalium, magnesium, ijzer en calcium. Deze mineralen bevorderen de gezondheid.

  • Mangaan is betrokken bij de productie van enzymen in je lichaam.
  • Koper stimuleert de aanmaak van rode bloedcellen.
  • Kalium is een mineraal waar mensen vaak onvoldoende van binnenkrijgen. Kalium is zeer goed voor de nieren (en daarmee ook je ogen) en het hart én het reguleert de bloeddruk.
  • Magnesium is eveneens een essentieel mineraal dat je kan beschermen tegen allerlei chronische ziektes, zoals diabetes type 2 en osteoporose.
  • IJzer gaat onder andere bloedarmoede tegen.

Nog meer redenen waarom bananen gezond zijn

Stofjes in bananen worden in het lichaam omgezet in dopamine en serotonine, beiden neurotransmitters en hormonen.

Dopamine en serotonine zijn geluksstofjes en kunnen helpen om teveel stress en depressie te lijf te gaan.

Bananen bevatten eveneens polyfenolen. Zeer gezonde bestanddelen die als antioxidant in planten voorkomen.

Antioxidanten bestrijden veroudering in het lichaam en houden je gezond.

Bananen zijn verder erg goed voor de hersenen, ze helpen je tegen menstruatiepijn en werken verkoelend op een warme dag of wanneer je koorts hebt.

Als je zwanger bent en last hebt van zwangerschapsmisselijkheid, houd dan altijd een banaantje bij de hand.

Het eten van bananen helpt bij ontwenningsverschijnselen, zoals wanneer je gestopt bent met roken, en bij het ontgiften van je lichaam.

Ook als je een flinke kater hebt kan een banaan je verlichting bieden.

De binnenkant van een bananenschil geeft verlichting bij een insectenbeet en bij netelroos. Laat je de schil er een tijd opzitten, dan bestrijdt het ook wratjes.

En als je toch met die schil bezig bent, poets er dan (eveneens met de binnenkant) even je schoenen mee voor een mooie glans!

Geen ‘lege’ calorieën in bananen

De gemiddelde banaan bevat zo rond de 105 calorieën; met name uit koolhydraten.

Ondanks dat meer dan 90% van de calorieën in bananen uit koolhydraten bestaat, heeft een banaan toch een lage glycemische index, tussen de 42 en 62.

Dat maakt ze een stuk gezonder dan bijvoorbeeld cornflakes of cruesli.

Bananen bevatten veel voedingsvezels, zoals pectine. Vezels zijn koolhydraten die pas in een later stadium van de stoelgang worden verteerd.

De hoeveelheid voedingsvezels maken bananen gezond.

Vezels zijn erg goed voor je spijsverteringsstelsel; ze stimuleren de goede bacteriën in de darmen en de werking van de dikke darm. Ze vallen daarmee onder de probiotica.

Veel mensen denken dat ze vooral brood moeten eten om vezels binnen te krijgen. Dit klopt niet; groenten en veel soorten fruit zijn ook erg vezelrijk!

Bananen bevatten ook veel zetmeel. Zetmeel is ook een categorie koolhydraten.

Hoe rijper de banaan is, hoe meer zetmeel er wordt omgezet in suikers. Groene bananen bevatten dus minder suikers en meer zetmeel. Dit soort zetmeel heet resistent zetmeel en heeft dezelfde goede werking als vezels.

Resistent zetmeel geeft een gevoel van verzadiging en heeft een positieve werking op je bloedsuikerspiegel.

Verschil groene en gele bananen

bananen rijpheid

Zoals je eerder in dit artikel al kon lezen zitten er in de groene bananen minder suikers en meer resistent zetmeel.

Deze zijn dus in bepaalde opzichten gezonder, maar niet iedereen houdt ervan. De groene, onrijpe, rauwe bananen zijn vaak harder en natuurlijk minder zoet. Bovendien zijn ze lastiger te verteren en sommige mensen kunnen hier niet tegen.

Als een banaan teveel bruine vlekken vertoont en zacht wordt, dan willen veel mensen deze ook niet meer eten.

Gooi bananen echter niet weg als ze bruine vlekken hebben. Ze zijn dan niet rot maar enkel in aanraking gekomen met zuurstof (oxidatie) of beurs geworden doordat ze in je tas zitten geklemd.

Ze zijn nog prima te eten. Overrijpe bananen zouden het immuunsysteem zelfs versterken en kankerremmende stoffen bevatten.

Daarom zijn dus zowel groene als gele bananen gezond.

In Suriname wordt veel gebruik gemaakt van de bakbanaan. Deze soort banaan wordt als onderdeel van de warme maaltijd gegeten, zoals bij ons de aardappel. Bakbanaan wordt zowel rijp als onrijp gebruikt. Het wordt gebakken of gekookt voordat het wordt gegeten.

Helpen bananen bij het afvallen?

De vezels en het resistente zetmeel in bananen hebben een positieve invloed als je wilt afvallen.

Ze reguleren de bloedsuikerspiegel, zijn goed voor de spijsvertering en geven snel een verzadigd gevoel.

Bovendien zijn bananen gezond als tussendoortje, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een mueslireep of ontbijtkoek.

Daarbij is het uiteraard belangrijk om te vermelden dat je alleen door bananen te eten niet zult afvallen. Het draait allemaal om een gezonde leefstijl, waaronder een gezond en gevarieerd eetpatroon gecombineerd met voldoende beweging.

Indien je een koolhydraat-arm dieet wilt volgen, dan passen bananen daar niet in.

Stoelgang en allergie

Bananen hebben in principe een positief effect op de darmen. Toch wordt er weleens gesproken over het ontstaan van obstipatie/constipatie, oftewel verstopping na het eten van een banaan.

In principe zouden bananen juist de stoelgang moeten ondersteunen en verlichting bieden bij zowel verstopping en diarree, evenals bij brandend maagzuur en zure oprispingen.

Maar sommige mensen krijgen een allergische reactie als zij een banaan eten, zoals last van de darmen, hoofdpijn, huiduitslag of benauwheid.

Jij kunt alleen zelf aanvoelen hoe je lichaam reageert op bananen.

Mensen die allergisch zijn voor de stof latex, zijn vaak ook allergisch voor bananen.

Bananen kopen en bewaren

Als je bananen koopt is het altijd beter om voor de biologische en fairtrade variant te gaan.

De bananen industrie staat bekend om het gebruik van bestrijdingsmiddelen (die ondanks de schil toch de vrucht bereiken) en de slechte arbeidsomstandigheden. Steeds meer supermarkten kopen gelukkig bewuster in.

Om het bruiningsproces tegen te gaan kun je bananen het beste bewaren op een niet al te warme plek, bijvoorbeeld in de kelder.

Bewaar ze echter niet in de koelkast want bananen kunnen niet goed tegen kou. Invriezen kan gek genoeg wel weer, zolang je ze na het ontdooien gelijk opeet of verwerkt.

Als je het rijpingsproces juist wilt versnellen dan bewaar je ze op een warmere plek en in de buurt van rijp fruit.

Bananen zijn makkelijk mee te nemen en dus handig als je veel onderweg bent. Je kunt ook een bananenhouder kopen waarmee je ongelukjes in je tas voorkomt.

Bananen gezond en lekker in je dagelijkse voeding

Bij het ontbijt kun je plakjes banaan in je havermout doen. Een snufje kaneel erbij en je hebt geen suiker of honing meer nodig.

’s Morgens kan je lichaam het makkelijkst suikers verwerken. Daarom is het ook zo belangrijk om goed te ontbijten.

Suikers worden in combinatie met zuivel ook nog eens beter verwerkt. Een banaan in de morgen is dus een goed en gezond idee.

Ook een smoothie is een uitstekende manier om een banaan in te verwerken.

Wanneer je een groene smoothie maakt, bijvoorbeeld met boerenkool of spinazie, of wanneer je pitten en zaden in je smoothie wilt verwerken, wordt de smaak een stuk milder als je er een banaan aan toevoegt.

Zo kun je gemakkelijk je hoognodige voedingsstoffen binnenkrijgen, ook als je geen fan bent van de smaak van groene smoothies.

Je kunt boekweitpannenkoeken verrijken met plakjes banaan of zelf bananenbrood maken met boekweitmeel.

Hoeveel bananen gezond per dag?

Dit ligt er maar helemaal aan wat je verder nog eet op een dag.

Als je gezond eet kun je best een paar bananen per dag eten.

Met gezond eten bedoelen we het eten van veel groenten, gezonde vetten en eiwitten (die je kunt vinden in vette vis, noten, pitten, peulvruchten, avocado, eieren, kokosolie, olijfolie en bijvoorbeeld kwark) en gezonde granen en zaden zoals havermout en quinoa.

Diabetici moeten echter wel opletten bij het eten van met name rijpe bananen, in verband met de aanwezige suikers.

Grote hoeveelheden fructose (suiker) zijn niet gezond, dus eet ze gewoon met mate!