Havermout. Volgens veel diëtisten en voedingscoaches is het een voedingsmiddel dat niet in je keukenkastje mag ontbreken. Havermout staat bol van de vezels, vitaminen en mineralen en past in vrijwel ieder gezond dieet.
Ben je echter niet zo’n fan van de klassieke havermoutpap? Dan kun je je hart ophalen, én je diëtist tevreden stellen, met deze recepten voor lekkere, gezonde haverrepen.

Crispy haverrrepen

Voor deze lekkere haverrepen gaan we uit van een heel basic recept, waar je naar hartelust mee kunt variëren.
Meng havermout met je favoriete gehakte nootjes, een lepel pindakaas en een lepel honing en kneed het geheel tot een dikke massa.
Omdat zo’n stevige massa zich niet altijd makkelijk laat uitspreiden, kun je als volgt te werk gaan: Spreid het geheel zoveel mogelijk uit op een snijplank, een bakplaat of een dienblad wat je met vetvrij bakpapier afgedekt hebt. Strooi er gepofte rijst over. Dek het haverrepen mengsel weer af met vetvrij bakpapier en vervolgens een snijplank en druk het geheel aan tot de gewenste dikte. Draai het geheel voorzichtig om en bedek ook de andere kant van het mengsel met gepofte rijst. Laat het geheel even in de koelkast staan voordat je er repen van snijdt.

Haverrrepen voor extra eiwit

Havermout is een prima ingrediënt voor je eigengemaakte eiwitrepen. Deze haverrepen met toegevoegd eiwitpoeder zijn een echte protein boost.
Meng havermoutvlokken met een flinke lepel pindakaas en een scheut amandelmelk tot een dikke, stevige massa. Kneed hier een flinke schep vanille proteïnepoeder door tot je een stevige bol hebt. Hou je van zoet, kun je aan het haverrepen mengsel nog wat suiker of zoetstof naar smaak toevoegen.
Ook hier is het handig het mengsel op een snijplank met daarover een vel bakpapier te leggen en het met behulp van nog een snijplank tot de gewenste dikte te drukken. Laat het geheel een uurtje in de koelkast staan voordat je er afzonderlijke haverrepen van snijdt.

Haverrrepen met rood fruit

Deze haverrepen voorzien je volop van energie en zijn dan ook een goede pre of post workout snack.
Mix havermout in de keukenmachine met een handje aardbeien, kersen of bosvruchten. Zorg ervoor dat je mengesel niet te nat wordt; voeg anders wat extra havermout toe. Voor een intens rode kleur kun je een klein scheutje rodebietensap toevoegen. Meng hier vervolgens een flinke lepel kokosrasp en eiwitpoeder met aardbeien of kersensmaak doorheen. Je kunt het haverrepen mengsel extra zoeten met wat suiker of een suikervervanger. En ook hier werkt de tip met de snijplanken en het vetvrij bakpapier.