Eierkoeken: een gezond tussendoortje?

Eierkoeken zijn een populair tussendoortje bij veel mensen die af willen vallen. Dat is voor een groot deel toe te schrijven aan de populariteit van Sonja Bakker. Deze diëtiste adviseerde eierkoeken als een gezond tussendoortje. En best wat mensen zijn met succes afgevallen met behulp van haar methoden. Maar in hoeverre is dat dan toe te schrijven aan de eierkoeken?
We nemen hier het populaire tussendoortje onder de loep. Wat zit er eigenlijk in eierkoeken, en hoe gezond of ongezond zijn ze? En zijn er misschien alternatieven die bij jou wellicht beter in je dieet passen?

Eierkoeken: de voedingswaarde

Eierkoeken bevatten zo’n 327 kcal per 100 gram. Dat is dus zelfs meer dan peperkoek (ook een tussendoortje wat Bakker haar volgers aanraadt).
Die calorieën komen voor het grootste deel voor rekening van de koolhydraten, zo’n 65 gram per 100 gram. Daarvan bestaat bijna de helft (28 gram) uit suikers. Daarnaast bevatten eierkoeken ongeveer 7,5 gram eiwit per 100 gram en 3,5 gram vet.
Veel vitamines en mineralen zitten er overigens niet in eierkoeken: onder andere wat B-vitamines, calcium, magnesium, kalium en fosfor. Maar niet in noemenswaardige hoeveelheden.
Ook wat betreft vezels scoren eierkoeken niet heel hoog: ongeveer 1 gram per 100 gram.

Hoe gezond zijn eierkoeken?

We zeiden hierboven al dat eierkoeken meer calorieën bevatten dan peperkoek. Ze leveren ook meer calorieën per 100 gram dan cheesecake, een bossche bol of roomijs. Met het oog op het afvallen, waarvoor de basis blijft dat je minder calorieën inneemt dan je verbruikt, is dat dus verre van ideaal. Wel is het zo dat een enkele eierkoek niet zoveel weegt, en je er in gewicht vaak minder van eet dan van bijvoorbeeld cheesecake. Daar staat tegenover dat eierkoeken ook minder vullen.

Het grootse minpuntje is toch wel de grote hoeveelheid suikers. Wanneer je wat te zwaar bent, is de kans groot dat je hier al te veel van binnen krijgt. Gezonde bronnen van suikers, zoals gezonde graanproducten en fruit, horen overigens wel thuis binnen een gezond dieet. Maar dat zijn voedingsmiddelen die daarnaast nog tal van belangrijke voedingsstoffen leveren. Er bestaan dan ook heel wat betere opties dan eierkoeken als je op zoek bent naar een geschikt tussendoortje.

Eigenlijk is het vreemd dat een diëtiste dit soort producten in de dagmenu’s opneemt. En het is dan ook een van de redenen dat Bakker’s dieetschema’s heel wat kritiek te verduren hebben gekregen.

Alternatieven voor eierkoeken

Gelukkig zijn er veel gezondere alternatieven voor eierkoeken als je af wil vallen. Voorbeelden van vergelijkbare producten zijn havermoutkoekjes, of bijvoorbeeld rijstwafels met een zoet beleg. Er is een steeds groter aanbod aan gezonde koeken en tussendoortjes.
Ga echter nooit af op wat de verpakking je wil doen geloven maar lees de voedingswaardetabel op het product. Dan kun je nagaan of het product past binnen jouw dieet.