HomeGezondheidGezonde voedingGedroogd fruit gezond of niet?

Gedroogd fruit gezond of niet?

Is gedroogd fruit gezond of ongezond? Volgens sommigen is gedroogd fruit een voedzame, gezonde snack. Anderen beweren dat gedroogd fruit niet beter is dan snoep. Tijd om alle gezonde en minder gezonde eigenschappen van gedroogde vruchten eens op een rij te zetten. Zo weet je zeker of gedroogd fruit bijdraagt aan een gezonde levensstijl.

Gedroogd fruit – zoals rozijnen, dadels, pruimen, vijgen en abrikozen ‒ heeft zowel gezonde als minder gezonde eigenschappen. Ook andere gedroogde vruchten bevatten stoffen die zowel gezond als ongezond zijn. Denk bijvoorbeeld aan gedroogde mango, ananas, cranberries, bananen en appels. Welke stoffen maken gedroogd fruit gezond?

Gedroogd fruit is gezond om deze redenen

Wat gedroogd fruit gezond maakt, zijn de aanwezige voedingsstoffen. Zo bevat één stuk droog fruit ongeveer dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen als vers fruit. Gedroogd fruit is ook gezond vanwege de grote hoeveelheid vezels en antioxidanten. Gedroogde vruchten bevatten tot wel 3,5 keer meer vezels, vitaminen en mineralen dan vers fruit. Er zijn echter enkele uitzonderingen. Zo neemt het gehalte aan vitamine C af wanneer de vruchten worden gedroogd.

Gedroogd fruit is om nog een andere reden gezond. Het is namelijk een goede bron van antioxidanten, in het bijzonder polyfenolen. Polyfenolen hebben verschillende gezondheidsvoordelen. Zo zorgen ze voor een betere doorbloeding en een betere spijsvertering. Ook verminderen ze het risico op het ontstaan van bepaalde ziekten, zoals hart- en vaatziekten.

Wat gedroogd fruit minder gezond maakt

Omdat al het water uit gedroogde vruchten is verwijderd, bevat gedroogd fruit veel koolhydraten in de vorm van suiker. Ongeveer 22 tot 51 procent van het suikergehalte in gedroogd fruit is fructose. Dit levert niet alleen veel calorieën. Ook zorgt het voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel, waardoor je sneller trekt hebt. Niet zo gezond voor je gewicht dus. Omdat gedroogd fruit veel koolhydraten bevat, is het dus ook niet geschikt voor een koolhydraatarm dieet.

Hoe gedroogd fruit gezond te maken?

Om te profiteren van de gezondheidsvoordelen van gedroogd fruit en te voorkomen dat je te veel fructose binnenkrijgt, kun je het beste kleine porties gedroogde vruchten eten. Vermijd in ieder geval gedroogd fruit met toegevoegde suiker (gekonfijt fruit) of conserveringsmiddelen. Vooral abrikozen, cranberries en rozijnen bevatten nog wel eens sulfiet om de kleur langer mooi te houden. Ben je gevoelig voor sulfiet, dan kun je last krijgen van je maag en huid. Lees dus goed de ingrediëntenlijst op de verpakking.

Is gedroogd fruit niet beter dan snoep?

Gedroogd fruit is gezond vanwege het aantal vezels en voedingsstoffen. Ook is het gezond vanwege de grote hoeveelheden antioxidanten. Gedroogd fruit is dus gezonder dan snoep, want dat bestaat alleen uit suiker. Toch bevat gedroogd fruit ook grote hoeveelheden fruitsuiker. Daarom eet je er gemakkelijk te veel van, waardoor je gemakkelijk aankomt. Eet gedroogd fruit dus liever niet zó uit de hand, maar voeg het toe aan een bakje yoghurt of aan zelfgemaakte repen en koekjes. Dan is het een veel gezondere en meer voedzame snack dan chips of andere bewerkt voedsel.

Meer gezonde tussendoortjes? Ontvang gratis recepten of bestel direct het complete receptenboek Bites! met maar liefst 75 gezonde snacks.

GERELATEERDE ARTIKELEN

Meest Populair