Je hoort er de laatste tijd steeds meer over: het paleodieet. Vaak denken we wanneer we het woord horen onwillekeurig aan het stenen tijdperk. Maar zitten we dan wel in het juiste tijdvak? Wanneer was het paleolithicum ook al weer, en waarom noemen we het paleodieet eigenlijk het paleodieet? Hoe weten we trouwens wat mensen aten in het paleolithicum?

Het paleolithicum

Het paleolithicum is de wetenschappelijke benaming van de oude steentijd. In deze tijd leefden de allereerste mensen. We spreken dan over zo’n 2,5 miljoen jaar geleden. Het was ook de tijd waarin onze oudste voorvaders vuurstenen gebruikten als werktuigen. Deze eerste mensen leefden als jagers-verzamelaars. Het paleodieet is gebaseerd op deze leefwijze. Het dieet bestaat met name uit dezelfde voedingsmiddelen als diegene die door onze verre voorvaders door de jacht, visvangst of het verzamelen bijeengegaard werden.

Wat eet je zoal tijdens het paleodieet?

Het paleodieet is samengesteld uit vis, vlees (van dieren die gras aten), groenten, fruit, wortels en noten. Tijdens de oudste steentijd deed de mens nog niet aan landbouw, dus typische landbouwproducten zoals, graan, peulvruchten, zuivel, zout, suiker of olie maken dus geen deel uit van het paleodieet.

Wie is de uitvinder van het paleodieet?

Het paleodieet werd voor de eerste keer gepromoot door de gastro-enteroloog (maag en darmspecialist) Walter Voegtlin. Pas in de jaren ’90 kreeg het paleodieet zijn huidige bekendheid. Op dat moment stonden er verschillende medici en voedingsdeskundigen op die gewonnen waren voor een terugkeer naar de manier van leven in het steentijdperk. Vermits we nu in een andere tijd leven, is het niet mogelijk om ook terug te keren naar de voedingsmiddelen vanuit die tijd. Als alternatief werd het paleodieet dus gebaseerd op de moderne varianten van de voeding uit het paleolithicum. Zo werd dus een dieet opgesteld op basis van hoe men dacht dat het voedsel uit het stenen tijdperk er zou uitgezien hebben.

De controverse rond het paleodieet

Het paleodieet heeft zijn aanhangers onder de wetenschappers, maar evenzeer zijn tegenstanders. Wie denkt dit dieet te kunnen gebruiken om af te slanken, is er in ieder geval aan voor zijn of haar moeite. De nadruk van de voedingswijze ligt nochtans wel op groenten en vlees en niet zozeer op dik makende koolhydraten. Waar loopt het dan mis?

Te weinig groenten

Ondanks de afwezigheid van koolhydraten, wijzen studies uit dat de deelnemers aan het paleodieet aankomen i.p.v. afslanken. In de praktijk komt dit omdat deze mensen niet genoeg groenten eten en die vervolgens dan vervangen door noten, olie en eiwitten. Deze voedingsmiddelen zijn wel dikmakers.

Vergeet je calorieën niet te tellen

Een andere reden waarom mensen niet altijd afslanken tijdens het paleodieet is te wijten aan het feit dat ze nalaten hun calorieopname te meten. En dat is wel de voorwaarde om het paleodieet te laten slagen.

Het paleodieet is gezond en effectief.

Toch is het paleodieet gezond en effectief. Je eet enkel wat onze vooraders aten. Wanneer die het niet aten, dan eet jij het ook niet. Je moet er alleen op letten dat je voldoende groenten eet en ervoor zorgen dat de toegestane voeding goed uitgebalanceerd wordt. Zo kun je zelf de groenten-notenverhouding verbeteren. Verder mag je natuurlijk niet vergeten om je calorieën te tellen. Wanneer je het goed uitvoert, is het paleodieet zeker gezond!