Vasten om gewicht te verliezen. Het klinkt zowel logisch als eenvoudig. Maar toch komt er meer bij kijken dan wat we op het eerste zicht zouden kunnen vermoeden. Wat als we te veel vasten? Is dat dan niet gevaarlijk? Het is duidelijk dat we niet zomaar kunnen gaan vasten om gewicht te verliezen. Het vastendieet kan maar effect hebben en gezond zijn wanneer we het op een verantwoorde manier aanpakken. Daar gaat dit artikel is over.

Wat is het vastendieet?

Het vastendieet is in Nederland bekend geworden door het boek met de gelijkaardige naam van de auteurs Michael Mosley en Mimi Spencer. Deze twee voedingsexperts verklaren dat je door het volgen van hun dieet niet alleen gaat afvallen, maar ook langer gaat leven. Het klinkt eenvoudig: op twee dagen in de week vast je en op de vijf andere dagen mag je normaal eten. Het klinkt allemaal heel erg eenvoudig. Maar is het dat ook? En is vasten wel echt vasten?

2 dagen per week niet eten

2 dagen vasten. Het klinkt alsof we weten wat dat inhoudt. Maar, bij het vastendieet betekent vasten niet compleet vasten. Gedurende de twee dagen per week dat je gaat vasten, bedraagt het aantal calorieën dat je per dag tot je mag nemen nog altijd 500 calorieën. Hierbij is het de bedoeling dat je over de hele dag gespreid kleine beetjes eet, i.p.v. een maaltijd van 500 calorieën. Sommige mensen zweren bij een stevige maaltijd per dag en dan nog bij voorkeur bij het ontbijt omdat dit de belangrijkste maaltijd van de dag zou zijn. In realiteit zijn er onvoldoende bewijzen om deze theorie te onderschrijven.

Een schema voor het vastendieet

Het schema twee dagen vasten, vijf dagen eten, zegt lang niet alles. Is het de bedoeling dat die dagen direct op elkaar volgen of spreid je deze dagen liever op een andere manier? Bij het vastendieet is dit allemaal heel eenvoudig. Er wordt immers niet gewerkt met vaste dagen waarop je gaat vasten. Je kiest het allemaal zelf. Het enige wat van belang is, is dat je vijf dagen gewoon gezond eet, en tijdens twee dagen in de twee miniporties eet. Door dit 5:2 schema, zou je bijvoorbeeld in de praktijk ervoor kunnen kiezen om doordeweeks ‘normaal’ te eten en in het weekend of op vrije dagen de twee vastendagen in te plannen.

Meerdere keren per dag eten tijdens het vastendieet?

Sommige mensen zijn voorstander van een of twee stevige maaltijden per dag, anderen zijn van mening dat je beter je maaltijden in kleine porties over de dag verspreid. Dit laatste zou beter zijn voor je metabolisme. Maar, deze laatste strategie heeft wel een grote valkuil. Wie meerdere keren per dag eet, gaat soms ongemerkt grotere porties eten, waarbij ook meer calorieën opgenomen worden. Hierdoor gaat het effect van het dieet natuurlijk teniet. Bij het vastendieet is het de bedoeling dat aan je feitelijke eetpatroon niet al te veel getornd wordt. Zo kun je het vastendieet ook langer volhouden en blijf je in je vaste patroon. En dat is juist de kracht van het vastendieet. Ontdekker Michael Mosley heeft het zelf ondervonden omdat hij zijn vastendieet zelf gevolgd heeft, alvorens een boek erover te schrijven.