Hoeveel eiwitshakes moet ik per dag drinken? Het antwoord op deze vraag hangt af van je doel. Gaat het je bijvoorbeeld om een goede gezondheid, dan heb andere hoeveelheden eiwit nodig dan wanneer je wilt afvallen of een gespierder lijf wilt.

Hoeveel eiwitshakes per dag gaat eigenlijk over drie vragen: Hoeveel eiwitshakes per dag zijn nodig voor een goede gezondheid? Hoeveel eiwitshakes per dag heb ik nodig als ik gewicht wil verliezen? En hoeveel eiwitshakes per dag zijn nodig om meer spieren te krijgen?

Hoeveel eiwitshakes per dag voor een goede gezondheid?

Hoeveel eiwitshakes per dag je nodig hebt voor een goede gezondheid, hangt af van je gewicht, hoeveel eiwit je al via je voeding binnenkrijgt en hoeveel je beweegt. Als je niet of nauwelijks beweegt, heb je zo’n 0,5 tot 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Weeg je 75 kilo, dan kun je dus uitgaan van zo’n 38 tot 75 gram eiwit per dag.

Eet je veel vlees en zuivel, dan krijg je waarschijnlijk al meer dan voldoende eiwit binnen en hoef je je dieet niet aan te vullen met een eiwitshake. Een biefstuk van 100 gram leert bijvoorbeeld 25 gram eiwit en een bakje magere yoghurt zo’n 8 gram. Maar ook plantaardige voedingsmiddelen zijn goede eiwitbronnen. Met een handje noten krijg je bijvoorbeeld ruim 5 gram eiwit binnen.

Als je iedere dag fietst, wandelt of aan lichte krachttraining of cardio doet, heb je iets meer eiwit nodig: 1,5 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. In dit geval kom je met een gewicht van 75 kilo uit op zo’n 112 gram eiwit per dag. Kijk ook nu eerst naar de eiwitten in je voeding voordat je een eiwitshake overweegt. Doe je aan matige krachttraining, dan heb je 2 gram eiwit per kilolichaamsgewicht nodig. Nu kom je uit op 150 gram per dag als je 75 kilo weegt. Check je eiwitinname om te zien of je voldoende eiwit binnenkrijgt en overweeg een eiwitshake als dit niet zo is.

Hoeveel eiwitshakes per dag om af te vallen?

Hoeveel eiwitshakes per dag je nodig hebt om gewicht te verliezen, hangt ook af van je gewicht en de hoeveelheid eiwit in je voeding. De meeste onderzoeken geven aan dat je het beste afvalt als je dagelijks 1,2 tot 2,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht binnenkrijgt. Het extra eiwit zorgt ervoor minder honger hebt en meer vet verbrandt.

Afhankelijk van je gewicht kun je kijken of je de benodigd hoeveelheid eiwit uit je voeding kunt halen of dat je je dieet het beste kunt aanvullen met een eiwitshake. Een veelgehoord advies is om niet meer dan 2 eiwitshakes per dag te drinken. Ook moet je er rekening mee houden dat ieder lichaam anders is en dat jij eiwit mogelijk sneller of langzamer verbrandt dan anderen. Kijk dus vooral wat voor jou werkt.

Hoeveel eiwitshakes per dag voor meer spieren?

Hoeveel eiwitshakes per dag zijn nodig om meer spieren te krijgen, is afhankelijk van je gewicht, je lichamelijke activiteit en de hoeveelheid eiwit in je voeding. De meeste sporters gaan uit van minimaal 2,3 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Voor professionele sporters en mensen die aan intensieve krachttraining doen, geldt zelfs een eiwitinname van 2,5 gram per kilo per dag. In dit geval kan een eiwitshake heel handig zijn om je eiwitinname te verhogen. Hoeveel eiwitshakes per dag precies nodig zijn, kun je het beste uitvinden door te kijken bij hoeveel shakes je meer spieren krijgt. Dit aantal houd je dan aan.

Eiwitpoeder of zelf maken?

Een eiwitshake maak je gemakkelijk zelf, bijvoorbeeld van pindakaas en banaan. Zo’n zelfgemaakte shake kan wel 15 tot 20 gram eiwit bevatten. Houd er daarom rekening mee dat je lichaam per keer maar een bepaalde hoeveelheid eiwit kan opnemen. Meer dan 20 gram is bijvoorbeeld te veel. Overweeg je een eiwitshake, dan vervang je het beste je ontbijt of lunch door een shake.

Kies je voor een eiwitpoeder, dan kun je de benodigde hoeveelheid poeder berekenen aan de hand van je doel, gewicht en de hoeveelheid eiwit die het poeder bevat.