Vruchten zijn één van de gezondste voedingsmiddelen die er zijn, en ook de meest voedzame. Sommige fruitsoorten bevatten echter nogal wat calorieën. Dat is minder handig als je op je gewicht wilt letten of wilt afvallen voor een betere gezondheid. Dit is de top 10 van fruit met de minste calorieën:

  1. Aardbeien

Houd je van aardbeien? Dan heb je geluk als het je om de minste calorieën in fruit gaat. Er zitten net iets meer dan 28 calorieën in 100 gram van deze heerlijke, rode vruchtjes. Voeg ze dus rijkelijk toe aan je ontbijt of dessert. Of eet ze zó als tussendoortje uit je hand, lekker!

  1. Honingmeloen

Dacht je dat meloenen vanwege hun zoete smaak echte calorieënbommen zouden zijn? Niets is minder waar. In een gele honingmeloen van een kilo zitten slechts 300 calorieën. Even omrekenen: dat zijn slechts 30 calorieën per 100 gram. Geniet dus gerust van dit lekkere zoete fruit!

  1. Cantaloupe meloen

Je hoeft ook geen rekening te houden met de calorieën in fruit als het om Cantaloupe meloen gaat. Deze meloen met oranje vruchtvlees en groene strepen op de schil levert 34 calorieën per 100 gram. Dat zijn zo’n 188 calorieën per middelgrote meloen.

  1. Watermeloen

Nog zo’n meloen met weinig calorieën is watermeloen. In 100 gram zitten er slechts 36. Fijn om te weten als je op zoek bent naar fruit met de minste calorieën.

  1. Bramen, carambola’s en grapefruit

Wat hebben bramen, carambola’s en grapefruit met elkaar gemeen? Ze bieden allemaal slechts 37 calorieën per 100 gram en staan dus op positie 5 in de top 10 van fruit met de minste calorieën. Carambola’s stervormige, groengele vruchten. Daarom worden ze ook wel stervrucht genoemd.

  1. Papaja

Je hoeft niet bang te zijn voor calorieën in fruit met deze tropische vrucht. Een schaaltje van 100 gram levert slechts 39 calorieën.

  1. Perziken en cactusvijgen

Mmm… houd je ook zo van perziken? Dit zachte zomerfruit is niet alleen heel lekker, maar levert ook nog weinig calorieën: 41 calorieën per 100 gram. Hetzelfde geldt voor cactusvijgen, de vruchten van de cactussoort Opuntia ficus-indica. Ook daar kun je nog eens een schaaltje van eten!

  1. Abrikozen

Abrikozen zijn niet alleen heel gezond. Dit fruit levert ook nog eens weinig calorieën: slechts 44 per 100 gram. Doe je er tegoed aan!

  1. Appels en mandarijnen

Voor de calorieën hoef je het niet te laten om iedere dag een appel of mandarijn te eten. Een middelgrote appel levert 68 calorieën en een mandarijn zo’n 22. Dat zijn 45 calorieën per 100 gram.

  1. Pruimen

Pruimen stimuleren niet alleen je stofwisseling, maar staan ook nog eens in de top 10 van fruit met de minste calorieën. Weliswaar op de laatste plaats, maar in vergelijking met een banaan zijn pruimen nog behoorlijk goed voor je lijn. Krijg je met een banaan namelijk zo’n 129 calorieën binnen, dan is het goed om te weten dat dezelfde hoeveelheid pruimen slechts 73 calorieën levert.