Wat zit er allemaal in een frikandel?

Houd je ook zo van frikandel, maar durf je niet te denken aan wat er allemaal in zit? Het valt allemaal best mee. In een frikandel zitten zelfs vitamines en mineralen.

Er zou van alles in een frikandel zitten: koeienogen, uiers en ander slachtafval. En het is waar dat in een frikandel niet de beste stukjes vlees zitten. In deze gefrituurde worst zonder vel zit vooral restvlees dat achterblijft als het beste is verdwenen in kippenboutjes, ham en karbonades. Want in een Europese frikandel zit vooral kippenvlees en varkensvlees. Zo’n 40 procent is kip en zo’n 25 procent varken. Soms zit er ook nog een beetje paardenvlees in een frikandel.

Wat maakt een frikandel gezond?

Het kippenvlees in een frikandel is mager en bevat veel eiwit. Ook varkensvlees en paardenvlees zijn eiwitrijk. Eén frikandel levert dan ook zo’n 10 gram eiwit. Eiwit is een belangrijke bouwstof voor je lichaam. Bovendien geven eiwitten je lange tijd een verzadigd gevoel en stimuleren ze de stofwisseling. Dit maakt een frikandel behoorlijk gezond. Net als de kruiden overigens, want in een goede frikandel zitten er behoorlijk wat. Denk aan peper, nootmuskaat, koriander, gember, kardemom en knoflook. Deze hebben allemaal weer andere voordelen voor onze gezondheid. Een frikandel levert dan ook vitamines en mineralen. Denk aan vitamine A, B, C, D, E en K en kalium, fosfor, calcium en magnesium. In een frikandel vind je zelfs wat ijzer, koper, selenium, zink en jodium.

Verder bevat een frikandel ook water, dat ons lichaam hydrateert. Een frikandel waarin uien zijn verwerkt of die met uien wordt gegeten, levert ook nog eens gezonde zwavelbestanddelen, antioxidanten en flavonoïden. Deze houden onze cellen gezond en helpen de suiker-, cholesterol- en vetspiegel verlagen.

Wat maakt een frikandel minder gezond?

Als er in een frikandel vet varkensvlees zit, wordt deze geliefde snack een stuk minder gezond. Vet varkensvlees verhoogt namelijk het risico op diabetes type 2. Ook de grote hoeveelheid paneelmeel in een frikandel is niet gezond. Paneelmeel bevat snelle koolhydraten, die je bloedsuikerspiegel laten schommelen en de kans op suikerziekte verhogen. Eet je een frikandel op een wit broodje, dan krijg je nog meer snelle koolhydraten binnen. Bovendien kan het paneelmeel zijn gemaakt van genetisch gemanipuleerde tarwebloem, dat kan zorgen voor allergieën.

Ook de hoeveelheid zout in frikandellen is een probleem. Eén portie kan maar liefst 1,8 gram zout bevatten. Dit komt doordat we een frikandel vaak met saus eten. De frikandel zelf bevat zo’n 0,7 gram zout. Bovendien krijg je met één frikandel maar liefst 13 gram vet binnen, mede door het frituren. Op zich niet zo’n probleem, maar als je daarnaast nog meer vet of zoet voedsel eet, krijg je al snel te veel calorieën binnen. Met één frikandel zijn dat er bijvoorbeeld al 170. Het frituren levert bovendien nog eens ongezonde transvetten op.

Frikadellen waaraan bindmiddel, kleurstoffen en smaakversterkers zijn toegevoegd, zijn ronduit ongezond te noemen. Vooral de smaakversterker MSG kun je beter vermijden. Op de verpakking van frikandellen is deze terug te vinden als E621. Ook gehydroliseerd eiwit is trouwens een vorm van MSG. Verder kan een frikandel andere ongezonde E-nummers bevatten, net als suiker in de vorm van dextrose. Wil je vooral profiteren van de gezonde voordelen van een frikandel en de ongezonde stoffen vermijden, maak dan voortaan je frikandellen zelf.