Broccolisoep is gezond. Deze groente die behoort tot de koolsoorten is een bron van vitamine C en ijzer. Slechts een kleine hoeveelheid broccoli is trouwens voldoende om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid op te nemen, dus het is dus niet voor niets dat dit een gezonde groente is. Andere vitamines die je in deze groente kunt aantreffen zijn vitamine B1, B2, B3, B5, B6 en B11(foliumzuur), vitamine A en E.

Daar bij is het belangrijk om weten dat de vitamines A. C en E een belangrijke functie hebben als antioxidanten. Derhalve is het ook te verklaren dat deze groente preventief ingezet wordt tegen het ontwikkelen van kanker. Voor sommige mensen is broccoli een soort superfood en daarom willen wij ook een recept aanbieden zodat ook jij zou kunnen genieten van al deze voortreffelijke eigenschappen. Wie niet zo goed kan koken, willen we al meteen geruststellen: broccolisoep is vrij gemakkelijk te maken.

Recept om zelf een gezonde te maken broccolisoep maken.

Ingrediënten:

Een ui, een broccoli, een aardappel, olijfolie, een liter water, kippenbouillonblokjes, verse room.

Behalve deze ingrediënten heb je ook een pan en een mixer nodig.

Bereiding

  • Je begint met het schillen van de ui die je vervolgens in kleine stukjes snijdt en snippert. De aardappel schil je en die snij je vervolgens in blokjes. Ook de broccoli snij je in stukjes tot je ongeveer 300 gram broccoli versneden hebt.
  • Vervolgens neem je de pan en je zet deze op het vuur. Je doet er een drietal eetlepels olijfolie in. Daarin laat je de gesnipperde ui garen tot ze een mooie bruine kleur heeft. Nu mag je de stukjes aardappel en broccoli in de pan doen. Zorg er wel voor dat je nog een paar stukjes broccoli (we noemen die roosjes) opzij legt. Nu mag je een liter water in de pan gieten. Tot slot verkruimel je de bouillonblokjes en zorg je ervoor dat de vlam hoog genoeg staat zodat alles tot op kooktemperatuur gebracht kan worden. Eens de soep aan de kook is, laat je ze op een laag pitje gedurende 15 minuten goed doorkoken. Nadien is het tijd om de soep te pureren met de mixer. Wanneer je dit gedaan hebt, kun je volgens je eigen smaak peper en zout toevoegen.
  • De broccoliroosjes die je apart gehouden hebt, kun je gebruiken om de broccolisoep te garneren. Je kunt de soep nog verder op smaak brengen door er een scheutje verse room aan toe te voegen.

Gelegenheden om broccolisoep te eten

Broccolisoep kun je zoals iedere soep eten als voorgerecht. Dit is trouwens een feestelijke soep die je ook tijdens feestdagen of feestelijke aangelegenheden kunt serveren. Maar, niets let je om deze soep geregeld te serveren als afwisseling van de gezinsmaaltijd. Zoals je merkt, is deze soep niet moeilijk om te bereiden. Door haar hoge voedingswaarde is ze geschikt voor iedereen, van groot tot klein. Doordat de broccolisoep gepureerd wordt, zitten er geen kleine stukjes of brokjes in (behalve wanneer je de soep garneert met broccoliroosjes) en is ze ook geschikt om in een zuigfles aan kleine kinderen en zuigelingen te eten te geven wanneer je kind pas overschakelt op vaste voeding. Broccolisoep is echt gezond voor jong en oud!

VERNIEUWD!

ONS GLOEDNIEUWE 10-WEKEN BOEK